کد خبر: ۵۴۰۳۷

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا گفت: پایش روزانه مرغداری‌ها و کانون‌های احتمالی شیوع آنفلوآنزا در دستور کار تیم‌های گشت و کنترل این شبکه قرار گرفته است و مشکل خاصی در این راستا مشاهده نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حبیب بنی رستم» روز دوشنبه اظهار کرد: هفت واحد مرغداری صنعتی و سنتی در آستارا فعال است و کانون بیماری در آنها مشاهده نشده است و ماموران شبکه دامپزشکی روزانه به پایش نقاط حساس به خصوص تالاب ها و آب بندان ها نیز اقدام می کنند.

وی بیان کرد: موارد جزئی از ابتلا احتمالی مرغ و طیور به آنفلوآنزا در یک روستا مشاهده شده بود و به معدوم سازی لاشه ها اقدام شد و مقابله کامل با شیوع احتمالی این بیماری، همکاری همه دستگاه ها را می طلبد.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا گفت: شکار و صید، فقط باید با مجوز رسمی و کتبی اداره حفاظت محیط زیست باشد و بیماری آنفلوآنزا در روستاها به ترتیب در بوقلمون، مرغ، غاز و اردک مشاهده می شود.

وی افزود: اگر در روستایی این بیماری در مرغ و طیور گزارش شود، تا ۲۱ روز اجازه جوجه ریزی داده نمی شود و لاشه های آلوده باید با استفاده از لایه های متعدد خاک و آهک دفن شود.

بنی رستم یادآور شد: آنفلوآنزا از بیماری های واگیر و کشنده پرندگان است و توسط ویروسی که تمایل زیادی به سلول های مخاطی و دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود و می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را آلوده کند.

آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب مرکز استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و محیط طبیعی و تالاب های آن، محل آمد و شد پرندگان مهاجر است و در این شهرستان هفت واحد مرغداری فعال است و در هر مرغداری ۱۶۸ هزار قطعه مرغ در یک دوره ۴۵ روزه تولید می شود.

 

نظر شما
ادامه