کد خبر: ۵۳۹۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

سرپرست مدیریت تحقیق، توسعه و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: موسسه رازی برای انجام فرایند سروتایپینگ روی نمونه‌های جداسازی شده باکتری سالمونلا از سایر مراکز تحقیقاتی اعلام آمادگی می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «سهیلا مرادی بیدهندی»، سرپرست مدیریت تحقیق، توسعه و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اهمیت باکتری سالمونلا، گفت: موضوع سالمونلا از سال‌های گذشته از نظر سازمان جهانی بهداشت به عنوان دومین عامل زئونوز مطرح بوده و بودجه‌های فراوانی در نقاط مختلف دنیا به سالمونلا و بهداشت عمومی، انسانی، طیوری و دامی اختصاص داده شده است.

او افزود: کشور‌های مختلف نتایج تحقیقات خود را به سازمان بهداشت جهانی و مراکزی که برای این کار تعریف شده ارائه می‌دهند تا از این طریق بتوانند وجود سروتیپ‌های غالب سالمونلا را در مواد غذایی، فرآورده‌های طیوری و موارد انسانی و دامی را مشخص نموده و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن را به دست آوردند و تا حد ممکن بروز آن را کاهش دهند.

بیدهندی ادامه داد: به دلیل وجود ناقلان بدون علامت این باکتری هزینه درمان سالمونلا در جوامع انسانی بسیار سنگین است به همین علت است که مراکز جهانی بهداشت حساسیت بالایی در مورد این باکتری نشان می‌دهند.

 سرپرست مدیریت تحقیق، توسعه و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه درباره جایگاه موسسه رازی در پیشگیری و کنترل عفونت‌های سالمونلایی در ایران گفتموسسه رازی علاوه بر تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک پزشکی، دامپزشکی و پرورش حیوانات آزمایشگاهی، تحقیقاتی نیز در زمینه بیماری زئونوتیک، بیماری‌های مشترک بین انسان، طیور و دام، مانند سالمونلا بر عهده دارد.

او  افزود: این موسسه در سال ۱۳۰۳ تاسیس شد و اهم فعالیت‌های موسسه در زمینه سالمونلا در آن زمان در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ بود که منجر به تولید آنتی سرم ضد پلوروم، آنتی سرم ضد تیفوتید و واکسن سالمونلا شد. گرچه دکتر رستگار و همکاران در سال ۱۳۱۷ موفق به جداسازی باکتری سالمونلا پلوروم از طیور شدند که در مقاله‌ای در ژورنال انستیتو پاستور فرانسه به چاپ رسید. در سال ۱۳۳۲ نیز دکتر کاوه و همکاران شان موفق به جداسازی سروتیپ جدیدی از سالمونلا از یک کلاغ که در موسسه زندگی می‌کرد، شدند و آن را به افتخار منطقه‌ای که موسسه رازی در آن واقع است، سالمونلا "حصارک" نام نهادند که در منابع بین المللی قابل جست و جو است.

مرادی بیدهندی، زئونوز بودن باکتری سالمونلا را مورد توجه قرار داد و افزود: این باکتری از طریق مواد غذایی مختلف قابل انتقال به انسان است. از طرفی در چند سال گذشته این باکتری به لحاظ انتقال مقاومت‌های دارویی اهمیت بالایی در سازمان جهانی بهداشت یافته تا حدی که با ایجاد پایگاهی، از مراکزی که در مورد سالمونلا فعالیت می‌کنند خواسته شده تا موارد سالمونلا را با هدف دستیابی به نتیجه‌ای کلی در جهان به این پایگاه گزارش دهند.

او با بیان این که سالمونلا به سادگی از کشوری به کشور دیگر قابل انتقال است، گفت: سروتیپ‌های غالب کشورها، با انتقال سالمونلا دستخوش تغییر قرار می‌گیرند و این یکی دیگر از دلایل اهمیت کنترل این باکتری است.

معاون بخش میکروب شناسی موسسه رازی، در ادامه، به اهداف و فعالیت‌های آزمایشگاه تخصصی سالمونلا در این موسسه اشاره کرد و گفت: جداسازی و شناسایی سالمونلا به صورت خدمات اولیه و پیشرفته، تحقیق و توسعه بر روی روش‌ها و پروتکل‌های موجود در کتابچه‌های تهیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت دام، نگهداری و تهیه آرشیوی از سالمونلا‌های مختلف از زمان‌های بسیار قدیم تا کنون که مجموعه‌ای گرانبها برای کشورمان شمرده می‌شود، همکاری با موسسات داخلی و خارجی در انجام تحقیقات در مورد سالمونلا و برگزاری جلسات، همایش ها، سازماندهی گردهمایی‌ها برای به روز رسانی تبادلات علمی و بهره برداری افراد مختلف از جمله فعالیت‌های این آزمایشگاه است.

او با بیان این که در آزمایشگاه تخصصی سالمونلا سه فعالیت عمده انجام می‌شود، افزود: بالغ بر ۵۰۰ ایزوله سالمونلا شامل نمونه‌های انسانی، دامی و طیوری نیز در کلکسیون میکروبی آزمایشگاه سالمونلای موسسه رازی نگهداری می‌شود.

مرادی بیدهندی در ادامه با اشاره به این که پروتکل‌ها و استاندار‌های بین المللی مختلفی برای جداسازی سالمونلا استفاده می‌شود، گفت: تجربه نشان داده با توجه به تجربیات پیشینیان و جغرافیای کشورمان، گاهی لازم است تغییراتی در نحوه جداسازی یا پروتکل‌های بین المللی یا استاندارد‌ها داشته باشیم و این موضوع در موسسه رازی اعمال شده است.

معاون بخش میکروب شناسی موسسه رازی همچنین از آمادگی این موسسه برای انجام سروتایپینگ به عنوان یکی از معتبرترین تایپینگ‌ها برای نمونه‌های جداسازی شده سایر مراکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: موسسه رازی پذیرای انجام این فرآیند بر روی نمونه‌های جداسازی شده باکتری سالمونلا از این مراکز است.

مرادی بیدهندی با بیان این که موسسه رازی در شناسایی سروتیپ‌های غالب سالمونلا در کشور نقشی ویژه دارد، افزود: اهمیت شناسایی سروتیپ‌های غالب در کشورها، در سیاستگذاری برنامه‌های واکسیناسیون و تولید واکسن مناسب برای این باکتری خود را نشان می‌دهد.

سرپرست مدیریت تحقیق، توسعه و فناوری موسسه رازی همچنین از انجام مطالعات اولیه در مورد ارزیابی‌های ایمنی زایی و اثربخشی برای تولید واکسن سالمونلا در موسسه رازی خبر داد و گفت: با توجه به فراخوان سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر نیاز به واکسن سالمونلا، این موضوع در دستور کار موسسه رازی قرار گرفته است.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
ایا این سروتایپینگ بصورت رایگان انجام می شود و یا هزینه دارد؟
مقدار هزینه چقدر است
نظر شما
ادامه