کد خبر: ۵۳۹۳۱
 
 

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: حیوانات آزمایشگاهی به منظور حفظ سلامت جامعه بشری اهمیت بسیار زیادی دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر نوید داداش پور» رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره سرنوشت حیوانات دامی در آزمایشگاه‌ها گفت: حیوانات آزمایشگاهی به منظور حفظ سلامت جامعه بشری اهمیت زیادی دارند و در درجه اول برای تولید هر دارویی در جهت کاهش رنج و بیماری‌های انسان مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به حفظ اهمیت حقوق حیوانات در کشور اظهار کرد: همه ما انسان‌ها از پروتئین حیوانی به عنوان یک منبع مهم غذایی استفاده می‌کنیم و اگر کسی مانع آزمایش روی حیوانات باشد تنها به نیاز‌های بدن خود بد کرده است.

داداشپور تصریح کرد: هیچ حیوانی با شرایط سخت و دشوار از بین نمی‌رود و تیتر‌های داغ در صفحات مجازی به دلیل جذب مخاطب است تمامی حیوانات پس از انجام آزمایشات با روش‌های آسان کشی از چرخه مطالعات زندگی حذف می‌شوند.

او افزود: همیشه در مراکز تحقیقاتی و علمی، کمیته‌های اخلاق کار حیوانات آزمایشگاهی وجود دارند که قبل از کشتن آنان مطالعات گوناگونی را در خصوص کنترل آسایش و رفاه حیوانات و در نظر گرفتن کد‌های اخلاقی در کارگاه‌های حیوانات آزمایشی به گونه سختگیرانه‌ای انجام می‌دهند.

حیوانات آزمایشگاهی تا چه میزان کاربرد دارند؟

این رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اقدامات انجام شده موسسه رازی در خصوص استفاده از حیوانات آزمایشگاهی اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس بخش حیوانات آزمایشگاهی یکی از قدیمی‌ترین موسسات تحقیقی دولتی کشور به نام رازی شاهد این قضیه هستم که موسسه رازی از سال ۱۳۱۵ بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی را تاسیس کرد و تمام آنچه که امروزه در بحث جامعه دامی، طیور و انسان به عنوان واکسن شناخته شده است روی این حیوانات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

داداشپور تصریح کرد: توسعه دانش و تحقیقات در حوزه علوم حیوانات آزمایشگاهی ما را متوجه این نکته می‌کند که اگر هیچ حیوانی مورد آزمایش قرار نگیرد تمام انسان‌ها از نظر مواد پروتئینی کمبود پیدا خواهند کرد.

او افزود: در سطح دنیا برای سال ۲۰۲۰ به بعد برنامه ریزی‌های گوناگونی در جهت مطالعات مربوط به تجربی داروها، بیماری‌های گوناگون و ... در حال انجام است تا بتوانیم کمتر از حیوانات آزمایشگاهی استفاده کنیم.

داداشپور درباره تاثیر آزمایش حیوانات در رفع بیماری‌های زنان گفت: به عنوان نمونه از حیوانات مختلفی مانند موش در مطالعات باروری و ناباروری به منظور کاهش و رفع این مشکل‌ها استفاده شده است. 

او افزود: واکسن فلج اطفال در موسسه تحقیقاتی رازی به منظور جلوگیری از ابتلا به فلج اطفال تولید شده است و همه ما از این واکسن استفاده کرده ایم، ولی قبل از ورود بدون خطر این واکسن و توزیع آن در بازار باید روی حیوانات گوناگون و خاصی تست شود، در صورتی که این واکسن روی حیوانات انجام نشود ممکن است باعث ضرر و آسیب به انسان‌ها شود.

کاهش حیوانات آزمایشگاهی از چه سالی به بعد انجام می شود؟

رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به کاهش استفاده از حیوانات دامی در آزمایشگاه‌ها اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم که دانش بشری حدود ۹۰ سال تا حذف کاربرد حیوانات آزمایشگاهی در مطالعات بیولوژیکی فاصله دارد و تا سال‌های آینده برنامه‌های گوناگونی را در جهت محدود کردن حیوانات آزمایشگاهی به لطف خدا انجام خواهیم داد.

او افزود: بحث حیوانات آزمایشگاهی یک قضیه بسیار مهم، پایه ای، بنیادی و پر درآمد در سطح جهان است که با قوانین سخت گیرانه در کشور به منظور حفظ حقوق حیوانات در جهت کنترل، پرورش و تولید حیوانات در تلاش است.

داداشپور گفت: اگر موسسه رازی و موسسات مشابه در زمینه نگهداری از گونه‌های مختلف حیوانات پیشرو و فعال نباشند جامعه انسانی از نظر پزشکی و بهداشتی با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه