کد خبر: ۵۳۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
شاید جنجالی‏ترین خبر فروردین 89 مربوط به نشست خبری دکتر نوروزی رئیس وقت سازمان دامپزشکی بود که با دعوت از دکتر منادی تنها دامپزشک حاضر در مجلس هشتم شورای اسلامی و اعلام موافقت تلویحی با پیوستن سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت زمینه عزل وی را فراهم کرد...
farvardin89-2

حکیم مهر -  با توجه به فرارسیدن سال 1390 و با تبریک عید نوروز به بینندگان محترم حکیم مهر ، در این بخش به مرور وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در فروردین 1389 (سالی که گذشت) می‎پردازیم. بخش دوم این مرور به اخبار مرتبط با دامپزشکی در فروردین 89 مربوط است.

گفتنی است حکیم مهر در فروردین 89 ، 195 خبر و یادداشت منتشر کرده است.

 

یکی از خبرهای مهم این ماه ، معرفی وبلاگی مفید درباره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان بود که متعلق به دکتر محمد دانشوران است. وی متولد 1333 و فارغ‎التحصیل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به سال 1357 است که سال 88 پس از سالها خدمت در سازمان دامپزشکی کشور بازنشسته شده است.

برای بازدید از وبلاگ دکتر دانشوران به آدرس http://drmdaneshvaran.blogfa.com مراجعه نمایید.

 

سالی که گذشت در فروردین ماه مناسبت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت در کشورمان را داشت که با شعار شهرنشینی و سلامت همراه بود و طبق معمول نامی از دامپزشکی در روزشمار این هفته به چشم نمی‎خورد. البته در سال 1390 این نقیصه جبران شده و روز 22 فروردین به نام دامپزشکان نامگذاری گردیده است.

 

در این ماه کتاب " حیوانات ، قوانین حمایتی و حدود بهره‏وری در اسلام " نوشته سعید نظری توکلی نیز در حکیم مهر معرفی شد. در این کتاب بهره‎گیری از حیوانات در سه حوزه کلامی، حقوقی و اخلاقی در اسلام بررسی شده است.

 

اولین شماره فصلنامه پژوهشهای بالینی دامپزشکی که به صاحب امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و سردبیری دکتر سروش محیط مافی منتشر می‎شود نیز در همین ماه معرفی شد.

 

در این ماه اداره کل دامپزشکی استان تهران با توجه به شیوع تب برفکی اطلاعیه‎ای صادر و نکاتی بهداشتی به دامداران یادآوری کرد.

 

در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی 89 ، حکیم مهر به معرفی یک دامپزشک هنرمند پرداخت. دکتر آبتین ممدوح که متولد 1359 است و از سال 1377 به طور حرفه‎ای کار دوبله را آغاز نمود بجز بازیگری در نمایش‎های رادیویی و ایفای نقش در سریال شکوفه‎ها و فیلم "ما همه خوبیم" ، دوبله سریال پرستاران، فیلم سلطان تپه، قیام اژدها، هیولای اشتباهی و تیپ سازی برای نقش‎های مختلف کارتونی از جمله یکی از دالتون‎ها به یادگار مانده است. وی فرزند ناصر ممدوح دوبلور و بازیگر مشهور سینما و تلویزیون است و تحصیلات دکترای دامپزشکی دارد.

 

یادداشت مدیرمسئول حکیم مهر درباره آمار سگ و گربه در ایران نیز از مطالب نسبتاً پربازدید حکیم مهر در فروردین 89 بود. وی در این یادداشت به تحقیقی در انگلستان اشاره کرده در آن آمده است : در انگلستان حدود 10 میلیون سگ و 7 میلیون گربه وجود دارد و این در حالی است که جمعیت گربه‎های خانگی معمولاً در سایر کشورها بیش از سگ‎ها است. دکتر لطفی‎زاده در بخشی از یادداشت خود نوشته است : متأسفانه در کشور ما اصلاً آماری مبنی بر تعداد حیوانات خانگی ، وضعیت نگهداری از آنها ، پراکنش جغرافیایی حیوانات خانگی با توجه به گونه ، سن و جنس حیوان و ارتباط آن با زندگی شهری و روستایی ، وضعیت بیماریهای حیوانات خانگی ، میزان تمایل افراد مختلف با سن و جنس و تحصیلات و شغل نسبت به نگهداری از حیوانات خانگی و غیره وجود ندارد. امری که به نظر میرسد غفلتی بزرگ در مورد آن صورت گرفته و امید است به زودی با تشکیل گروهی در سازمان دامپزشکی در زمینه مسائل مرتبط با حیوانات خانگی و ورود گروه‌های اپیدمیولوژی دانشکده‌های دامپزشکی به این موضوع و اختصاص تعداد قابل توجهی از پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی به این موضوع قدری از این غفلت کاسته شود!

 

در این ماه حکیم مهر اعلام کرد که در 12 شاخص کار بررسی پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی ادارات کل دامپزشکی استانها را آغاز خواهد کرد و نتایج این بررسی را هم نیمه فروردین اعلام کرد که بر اساس آن سایت اینترنتی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با کسب 5/25 امتیاز از مجموع 30 امتیاز حائز رتبه نخست گردید.

 

همچنین دکتر زندیه مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در همین ماه از تصویب طرح دامپزشک روستا در مجلس خبر داد. طرحی که هنوز اجرایی نشده و معلوم هم نیست چه زمانی اجرایی شود!

 

یکی دیگر از مطالب جذاب حکیم مهر در فروردین 89 معرفی دامپزشکی مخترع تایر بود. دکتر جان بوید دانلوپ تحصیلات خود را در کالج دامپزشکی ادینبورگ به اتمام رساند و با ارتباط نزدیکی که با ملکه ویکتوریا داشت کار دامپزشکی را نزدیک به ده سال در همان ادینبورگ پی گرفت تا اینکه به بلفاست در ایرلند شمالی مهاجرت نمود. وی در آنجا در ضمن کار متوجه شد که چرخ‏های چوبی برای تردد در جاده‎ها و مسیرهای عبور مردم مناسب نیستند و مشکلاتی ایجاد می‎کنند. به همین دلیل وی با انجام آزمایشاتی روی سه چرخه فرزندش توانست در سال 1887 به طراحی نوعی از لاستیک بادی (تایر) و تیوب لاستیکی بپردازد و آنرا به نام خود ثبت کند.

 

دکتر نوروزی رئیس وقت سازمان دامپزشکی در همین ماه از تصویب طرح دامپزشک روستا در کمیسیون تلفیق مجلس و سپس در صحن علنی خبر داد و گفت که از ابتدای سال 89 این طرح عملیاتی می‎شود. وی گفته بود که در این طرح ، 600 دامپزشک بخش خصوصی بکار گرفته می‎شوند تا هر کدام حدود 50 تا 100 روستا را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند. البته این طرح هنوز اجرایی نشده و با کنار رفتن دکتر نوروزی از سازمان دامپزشکی فعلاً به حاشیه رفته است.

 

افشای استفاده از خون خوک در تولید 185 قلم کالا از جمله فیلتر سیگار از جمله خبرهای جنجالی فروردین 89 بود.

 

دکتر عبدالحسین دلیمی رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‏سازی رازی پس از تعطیلات نوروزی 89 اعلام کرد که تولید واکسن گامبورو برای اولین بار در ایران بعنوان یکی از معدود کشورهای تولیدکننده جهان آغاز شد. وی افزود که دانش فنی تولید واکسن گامبورو در اختیار معدود کشورهای اروپایی مانند فرانسه، هلند، آلمان و آمریکا قرار دارد و دانشمندان ایرانی نیز به این دانش فنی دست یافتند.

 

همچنین در همین ماه پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی با شکل و ظاهری جدید کار خود را ادامه داد.

 

یادداشت مدیرمسئول حکیم مهر درباره رونمایی از سامی، خودرو جدید دوستدار سگ کمپانی هوندا نیز از جمله پربازدیدترین مطالب فروردین ماه بوده است.

 

شاید جنجالی‏ترین خبر فروردین 89 مربوط به نشست خبری دکتر نوروزی رئیس وقت سازمان دامپزشکی بود که با دعوت از دکتر منادی تنها دامپزشک حاضر در مجلس هشتم شورای اسلامی و اعلام موافقت تلویحی با پیوستن سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت زمینه عزل وی را فراهم کرد.

 

در این ماه انتشار خبر انتصاب اسکندری وزیر قبلی جهاد کشاورزی به ریاست هیأت مدیره و مدیرعاملی سازمان اقتصادی کوثر که با انتصاب دکتر آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی به معاونت امور اقتصادی آن سازمان هم همراه بود و انتشار متن کامل 121 صفحه‎ای دستورالعمل نظارت بهداشت فرآورده‎های خام دامی هم مورد توجه بینندگان حکیم مهر بود.

 

یکی دیگر اخبار مهم فروردین 89 نامه دکتر لطفی‎زاده به وزیر بهداشت درباره هفته سلامت بود که وی در این نامه ایجاد معاونت بهداشت را فرصتی طلایی برای توجه به دامپزشکی دانسته بود و با معرفی روز جهانی دامپزشکی به وزیر بهداشت از وی خواسته بود به نقش مهم دامپزشکان در طب پیشگیری توجه بیشتری نماید. امری که در چهاردهم مهرماه 89 نتیجه داد و وزیر بهداشت با حضور در جمع دامپزشکان به مناسبت روز دامپزشکی به تعریف و تمجید از توانایی دامپزشکان پرداخت و گفت که دامپزشکان در امنیت غذایی حرف اول را می‎زنند.

 

دکتر نوروزی که شاید نمی‏دانست به زودی از ریاست سازمان دامپزشکی کنار گذاشته می‏شود در همین ماه بحث ایجاد معاونت جدید "تضمین کیفیت" را در سازمان دامپزشکی مطرح کرد. اما با کنار رفتن وی و جایگزینی دکتر دستور به جای دکتر نوروزی این موضوع به فراموشی سپرده شد.

 

بازدید دکتر آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دید و بازدید نوروزی وی با دکتر تاجیک رئیس این دانشکده و مخالفت رئیس و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت از جمله دیگر اخبار مهم فروردین 89 بود.

 

در همین ماه ، حکیم مهر متن گفتگو با دکتر حامد اهری از دامپزشکان جوان کشورمان که عضو بنیاد ملی نخبگان و دارای مقالات و اختراعات متعدد است را منتشر کرد که از پربازدیدترین مطالب این ماه حکیم مهر هم شد.

 

یادداشت جالب و ابتکاری دکتر ناصر علیدادی عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در استفاده از سبزه نوروز در تغذیه دام که با تصاویری هم همراه بود بهمراه یادداشت مدیرمسئول حکیم مهر درباره نقش فراموش‎شده دامپزشکان در سلامت شهری و نیز تشکر وی از مدیرکل دامپزشکی استان تهران به سبب شرکت دامپزشکان آن اداره کل در مسابقه تلویزیونی "با هم" و انتصاب دکتر اکبری به معاونت موسسه رازی از جمله مطالب پربازدید حکیم مهر در فروردین 89 بوده است.

 

تقدیم لایحه تأسیس سازمان غذا و دارو به هیأت دولت و اظهارات وزیر بهداشت درباره نظارت از مزرعه تا سلول که واکنش دکتر دباغ مقدم مشاور عالی حکیم مهر را در پی داشت از جمله اخبار مهم فروردین 89 بود.

 

تأسیس یک دانشکده جدید دامپزشکی، استقبال معتادان از طرح تحویل هر موش به ازای دریافت 1500 تومان ، ابلاغ دستورالعمل ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی به سازمان نظام دامپزشکی و شیوع تب برفکی و تلفات ناشی از آن هم در ردیف خبرهای داغ فروردین 89 قرار داشتند.

 

صدور حکم برائت دکتر حمید چوبینه (دامپزشک و مؤلف کتاب انسان و حیوانات خانگی که از سال 81 تا 83 معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را بعهده داشته است) از جمله اخبار پربازدید حکیم مهر در فروردین 89 بود.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد کاظم کوهی
|
-
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
0
0
جناب دکتر لطفی زاده عزیز
با سلام و ادب
سال جدید و عید نوروز را تبریک عرض نموده بهترین ارزوها را برای شما دارم.
با تجدید ادب و احترام
همکار
|
-
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
0
0
سلام
جناب دکتر، در متن خبر فکر کنم 22 فروردین 90 بعنوان دامپزشکی در هفته سلامت نامگذاری شده که به اشتباه 89 قید نموده اید.
حکیم مهر
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
0
0
با سلام و احترام / با تشکر از تذکر شما و ضمن پوزش ، اصلاح شد.
نظر شما
ادامه