کد خبر: ۵۳۸۲۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر محمد حبیبی» افزود: بانک اطلاعاتی جامعی بالغ بر ۶۵۰۰ داده در خدمت مسئولین و سیاست‌گذاران سازمان قرار می‌گیرد ...

حکیم مهر: با توجه به اهمیت بکارگیري توان بخش غیردولتی، ساماندهی و بهره‌وري بیشتر در امور آزمایشگاهی، براي نخستین بار در کشور بانک اطلاعاتی جامع آزمایشگاههاي غیردولتی کشور شامل 6500 داده جمع آوري و منتشر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر محمد حبیبی»، رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی این سازمان با اعلام این خبر افزود: با همّت کارشناسان این مرکز و همکاران استانی براي نخستین‌بار، بانک اطلاعاتی جامعی از آزمایشگاههاي غیردولتی کشور شامل 6500 داده، جمع آوري و گزارش آن جهت بهره برداری علاقه مندان و فعالان این بخش ارائه گردیده است.

وی با بیان اینکه امروزه با افزایش جمعیت و نیاز روزافزون دسترسی به منابع غذایی، اهمیت و ضرورت نظارت، کنترل و تضمین سلامت جوامع که مرهون تلاشهای سازمانهای دخیل در این امور از جمله سازمان دامپزشکی کشور است، بیش از پیش حس می‌شود افزود: دراین خصوص مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی به عنوان بازوی کنترلی و تشخیصی سازمان دامپزشکی کشور در حوزه‌های تشخیص بیماری‌های دام، کنترل دارو و مواد غذایی و باقیمانده‌های دارویی با تجهیزات به‌روز و تلاش کارشناسان خبره و تجارب ارزنده در طی سالهای گذشته توانسته است به رسالت خود در این حوزه عمل نماید.

حبیبی با بیان اینکه مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی با توجه به ضرورت‌های سازمان دامپزشکی کشور و مخاطرات منطقه ای و جهانی، علاوه بر شناسایی و استقرار روش‌های نوین و انجام آزمایش‌های متعدد، وظیفه توسعه خدمات آزمایشگاهی و هدایت آزمایشگاه‌های ادارت کل و در بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری و مشارکت در منابع‌انسانی و تجهیزاتی را در سرلوحه اهداف خود دارد، تصریح کرد: با این وجود نبود اطلاع کافی از زیر مجموعه آزمایشگاهی غیردولتی به‌دلیل کثرت، پراکندگی  و عدم صدور پروانه‌های اشتغال توسط این مرکز، تفاوت ضوابط و قوانین تاسیس آزمایشگاه دامپزشکی در طول سالها، امکان برنامه‌ریزی صحیح و بهینه را فراهم نمی‌ساخت. از اینرو برای نخستین بار در سازمان دامپزشکی کشور به همّت مرکز ملی تشخیص و تلاش همکاران استانی بانک اطلاعاتی جامعی بالغ بر 6500 داده که در قالب پرسشنامه دریافت و پس از بررسی، نتایج ذیل در راستای تشریح شرایط جاری آزمایشگاه های بخش غیردولتی دامپزشکی در خدمت مسئولین و سیاست‌گذاران سازمان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده 222 آزمایشگاه طی سال‌های 1302 تا 1398 از سازمان دامپزشکی یا سازمان نظام دامپزشکی، پروانه فعالیت اخذ کرده اند تصریح کرد: نخستین آزمایشگاه‌های دامپزشکی به ترتیب متعلق به استان تهران (نزاجا 1302)، استان اصفهان (فخرزادگان 1362)، استان تهران (آزمایشگاه مرکزی 1363) است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیشترین آزمایشگاههای غیردولتی دامپزشکی به ترتیب در استانهای تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی است، گفت: استانهای سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، زنجان و خراسان شمالی واجد فقط یک آزمایشگاه دامپزشکی غیردولتی است، این در حالی است که در کرمان جنوبی آزمایشگاه دامپزشکی فعالیت ندارد.

به گفته وی، بر اساس این گزارش، بالغ بر یک هزار نفر بصورت کادر فنی فعال در 222 آزمایشگاه دامپزشکی غیردولتی کشور مشغول به فعالیت هستند.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
1
پس هرمزگان کو؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
فقط اوضاع آزمایشگاههای تهران و مشهد خوبه ... کاش یه تجدید نظری بشه با توجه به اینکه سرمایه گذاری یکیه ... ولی متاسفانه شهرهای کوچکتر ضرر میکنن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
2
0
تاسیس آزمایشگاه باید فقط به مدرک دکترای تخصصی علوم پایه دامپزشکی داده بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
0
پروانه ازمایشگاه در اصل باید به متخصصین ودانش اموخته های علوم ازمایشگاهی مانند کلینیکال پاتولوژی، پاتولوژیف میکروبیولوژی، پارازیتولوژی و .... اعطا شود ولی با توجه به در مسند قدرت بودن دامپزشکان گرامی ملاک اعطا مجوز ازمایشگاه داشتن مدرک دکترای عمومی دامپزشکی است و حتی اگر شخصی مقاطع کارشناس علوم ازمایشگاهی، کارشناسی ارشد علوم ازمایشگاهی و دکتری علوم ازمایشگاهی را گذرانده باشد باز هم پروانه ازمایشگاه به او تعلق نمیگیرد و باید زیر نظر یک دامپزشک عمومی کار کند که مصداق تبعیض و .... می باشد
نظر شما
ادامه