کد خبر: ۵۳۷۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی:
«دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: اگر چه در واردات برخی برند‌های واکسن مشکلاتی وجود دارد، اما این گونه نیست که نبود واکسن نیوکاسل صنعت طیور را دچار مشکلات متعدد کرده باشد...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بنابر آمار با توجه به جوجه ریزی کشور سهم بیماری نیوکاسل در تلفات بیش از یک درصد نبوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت بیماری نیوکاسل در واحد‌های مرغداری اظهار کرد: هم اکنون با وجود مشکلات گرفتاری‌های تحریم در بحث تامین واکسن در خصوص بیماری نیوکاسل مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در یک سال اخیر کمبود واکسن در زمینه بیماری نیوکاسل در کشور نداشتیم، افزود: با وجود آنکه عمده واکسن‌های طیور در داخل تولید می‌شود از این رو نگرانی مبنی بر نبود واکسن نداریم گرچه ممکن است مرغداران به سبب نبود واکسن با برند خاص گلایه‌هایی داشته باشند که این امر در شرایط فعلی تحریم به سبب مباحث انتقال ارز و ترخیص کالا‌های وارداتی با تاخیر به کشور انجام می‌شود.

او کمبود یا نبود واکسن بیماری نیوکاسل در کشور را تکذیب کرد و گفت: اگر چه در واردات برخی برند‌های واکسن مشکلاتی وجود دارد، اما این گونه نیست که نبود واکسن نیوکاسل صنعت طیور را دچار مشکلات متعدد کرده باشد.

رفیعی پور ادامه داد: بنابر آمار با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته سهم بیماری نیوکاسل در تلفات مرغ کشور بیش از ۱ درصد نبوده است که این امر بدان معناست که مرغداران به موقع واکسن دریافت کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه حجم ویروس نیوکاسل طی اقدام سازمان دامپزشکی مبنی بر واکسیناسیون رایگان در مرغداری‌های صنعتی و طیور بومی رو به کاهش است، اظهار کرد: امسال طرح رایگان سراسری واکیسناسیون طیور روستایی و بومی علیه بیماری نیوکاسل در کشور در سه مرحله با فواصل زمانی چهار ماهه آغاز شده است که بدین ترتیب بیش از ۴۰ میلیون طیور بومی و روستایی واکیسنه می‌شود که این امر در کنار استفاده از نسل جدید واکسن‌های نیوکاسل در کاهش بیماری صنعت طیور کمک شایانی خواهد کرد.

او با بیان اینکه میزان تولید واکسن کشور نسبت به سال‌های اخیر افزایش داشته است، بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم و به لطف خدا شرکت‌های داخلی در حوزه بیماری نیوکاسل واکسن بیشتری به میزان واردات سال‌های قبل تولید کردند که این امر در کاهش بیماری صنعت طیور نقش به سزایی دارد.

گزارشی از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور نداشتیم

این مقام مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور گفت: با وجود کنترل بیماری در سال گذشته مرغداران نباید انتظار داشته باشند در صورت بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی با شیوع بیماری در واحد‌ها روبرو نمی‌شوند.

رفیعی پور افزود: طی ماه‌های گذشته کشور از بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان پاک بوده که این امر نوید خوبی است که اگر مرغداران تا پایان دی به توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی عمل کنند همانند سال گذشته گزارشی از شیوع این بیماری در کشور نخواهیم داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه جا به جایی تولت جوجه مرغ تخم گذار از یک استان به استان دیگر بدون واکسیناسیون نباید صورت گیرد بیان کرد: با وجود آنکه با واکسینه شدن تولت دیگر نگران فوق حاد پرندگان در زمان تبدیل آن به تولید تخم مرغ نیستیم از این رو توصیه می‌شود که قبل از انتقال تولت از یک استان به استان دیگر واکسیناسیون حتما صورت گیرد.

او با بیان اینکه در زمینه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان کمبود واکسن نداریم، افزود: اگر چه در ابتدای سال چند کانون روستایی به بیماری حاد پرندگان مبتلا شدند، اما به سبب واکسن کافی و رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مرغداران گزارش جدیدی تاکنون نداشتیم که امیدواریم امسال هم همانند سال گذشته از این بیماری صنعت مرغداری کشور در امان باشد.

رفیعی پور در بخش پایانی اظهارات خود درباره اینکه آیا انباشت دام در واحد‌های دامداری می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود، گفت: تراکم در حوزه‌های دام و طیور و آبزیان می‌تواند زمینه را برای بروز بیماری مستعد کند به همین خاطر به دامداران توصیه می‌شود با دو روش رعایت امنیت زیستی و استفاده از برنامه واکسن مطابق با دستورالعمل سازمان دامپزشکی دام خود را از خطر بیماری ایمن کنند هر چند ما اعتقاد داریم مسئولان وزارت صمت که در حوزه تامین گوشت در سطح عرضه دخیل هستند می‌توانند با به کار گیری برخی تمهیدات از دپوی دام در دامداری‌ها بکاهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
1
........... کلا سازمان دامپزشکی تکذیب کننده تمام بیماریها و نقص های موجود هستند و فقط تعریف ها و تمجید ها بر این سازمان فخیمه برازنده است
نظر شما
ادامه