کد خبر: ۵۳۷۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

محققان انگلیسی برای محافظت از گاوها در مقابل بیماری سل گاوی (سل گاو) واکسن جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند از اشاعه این بیماری در میان این حیوانات پیش‌گیری کند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اینترنتی یورک الرت، سل گاوی بیماری مزمن دام ها است که در اثر باکتری «مایکوباکتریوم بوویس» ایجاد می ­شود و قرابت نزدیک با عامل سل انسان و پرندگان دارد. این بیماری عموماً پستانداران را درگیر کرده و باعث علائم عمومی، سرفه و گاهی مرگ خواهد شد. احشامی که به این بیماری مبتلا می شود از بین برده می شوند.

اکنون محققان دانشگاه «سروی» در انگلیس برای اولین بار واکسنی ابداع کرده اند که در عین محافظت از گاوها در برابر ابتلا به این بیماری با شکل مصنوعی آزمایش پوست توبرکولین  (PPD) سازگار است؛ آزمایش پوست توبرکولین یک آزمایش قانونی است که برای نظارت بر سل در گاوها در سراسر انگلیس استفاده می شود.

واکسن BCG که در حال حاضر برای محافظت از انسان در برابر سل استفاده می شود، در گاوها نیز مؤثر است، اما این واکسن با آزمایش پوست توبرکولین  (PPD) که برای تشخیص این بیماری در احشام استفاده می‌شود، ناسازگار است، بطوریکه نتیجه آزمایش پوستی  PPD گاوهایی که با واکسن ب.ث.ژ مایه کوبی شده اند، مثبت می شوند و در نتیجه این حیوانات از بین برده می شوند.

این موضوع به این دلیل است که واکسن  BCG حاوی یک گونه بی ضرر از پاتوژن سل گاوی   Mycobacterium bovis است بنابراین نتیجه آزمایش PPD گاوهایی که با این واکسن مایه کوبی می شوند، مثبت شده که به این ترتیب تشخیص گاوهای مبتلا به سل گاوی و گاوهایی که تنها با واکسن ب.ث.ژ مایه کوبی شده اند ، غیر ممکن می شود. به همین دلیل واکسینه شدن گاوها با واکسن ب.ث.ژ در بیشتر کشورهای دنیا ممنوع شد، تا دامپزشکان بتوانند با استفاده از آمایش پوستی  PPD ابتلای گاوها به این بیماری را  تشخیص دهند

در این مطالعه نوآورانه، محققان نوع جدیدی واکسن ب.ث.ژ ابداع کردند که فاقد پروتیین های مشترک با پاتوژن سل گاوی  Mycobacterium bovis است. آنها برای این کار ژن های حاوی پروتیین های کدگذاری شده ایمنی زا را شناسایی کرده و آنها را بدون اینکه بر توانایی واکسن ب.ث.ژ تاثیر بگذارد از این واکسن حذف کردند

سپس مجموعه ای از گونه های واکسن ب.ث.ژ ابداع کردند که هر کدام از آنها فاقد یک ژن بودند و آنها را به گاوها تزریق کردند تا میزان بقای آنها را اندازه گیری کنند. این کار به محققان اجازه داد تا ژن هایی را شناسایی کنند که بدون به خطر انداختن تاثیر واکسن ب.ث.ژ می توان آنها را از این واکسن حذف کرد.

این واکسن جدید در حین محافظت از گاوها در برابر ابتلا به بیماری سل گاوی ، فاقد پروتیینهایی است که نتیجه آزمایش پوستی ابتلا به سل گاوی را مثبت می کند.  این واکسن جدید با پیشگیری از ابتلای گاوها به بیماری سل گاوی به مبارزه با این بیماری کشنده که بیش از ۵۰ میلیون گاو را در سراسر جهان آلوده می کند، کمک می کند

این مطالعه در مجله  Scientific Reports منتشر شده است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
1
0
اینم فردا واسمون میارن تو برنامه ی واکسیناسیون مجانی..چه بدبختی گیر کردیم بخدا
نظر شما
ادامه