کد خبر: ۵۳۷۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

محدودیت در واردات توکسین بایندرها؛ بازار اقلام تقلبی را داغ کرده است!

به گزارش حکیم مهر به نقل از انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام،  توکسین‌ها یا سموم حاصل از کپک با تجمع در بدن دام و طیور می‌تواند به مرور زمان برای مزارع مشکل ایجاد کرده و میزان تولید آنها را کاهش دهد. در این میان، حفظ سلامت گله‌های مولد که مدت زمان طولانی‌تری در چرخه تولید از آنها استفاده می‌شود، اهمیت بیشتری نسبت به دیگر گله‌ها دارد. زیرا با حذف یک گله مولد، چرخه تولید متوقف می شود.

به گفته «دکتر محمود شکیباپور» عضو انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام و مدیر عامل شرکت ایتوک فردا، محدودیت در واردات ترکیبات توکسین بایندرها سبب شده است که بازار اقلام تقلبی داغ شود. او می‌گوید: از آنجا که راه دیگری برای دفع توکسین‌ها از بدن گله‌های مولد وجود ندارد، اهمیت توکسین بایندرها در مواقعی كه دام در معرض خطر نهاده آلوده است خود را نشان می دهد .

تحریم‌ها روی بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران تاثیر گذاشته و نقل و انتقال ارز هم به شدت مشكل شده است. در چنین شرایطی ورود بسیاری از كالاها و اقلام دارویی به ایران با موانع زیادی روبرو است. تامین مواد ضد قارچ و جاذب سمومی كه این روزها مخاطراتشان در ایران، به دلیل آلوده بودن بخشی از محموله‌های ذرت دامی بیشتر احساس می‌شود، هم با مشكل مواجه شده است.

به گفته دکتر محمود شکیباپور، دامپزشک و مدیر عامل شرکت ایتوک فردا -که یکی از شرکت های اصلی تامین کننده توکسین بایندرها است- در مصاحبه اختصاصی با سایت انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام درباره تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت شركت می‌گوید: «تحریم‌ها قطعا روی كار ما تاثیر سنگینی داشته است .»

او می گوید: «اگرچه كار ما متوقف نشده است اما نتوانسته‌ایم به اندازه نیاز و میزان مصرف کشور، محصول تامین كنیم. متاسفانه تحریم‌ها قطعا روی حجم واردات تاثیر گذاشته است اما هنوز آن را صفر نکرده است. یک تغییراتی هم بابت نوع ارز و نرخ آن ایجاد شده است که مشکل ما را بیشتر می‌کند. کسی نمی‌تواند منکر تاثیر تحریم‌ها شود .»

دکتر شكیباپور عنوان می‌كند: «طبق اخباری که از دامداری ها و مرغداری ها به گوش می رسد، تحریم‌ها باعث شده است میزان محموله‌های تقلبی در كشور بیشتر شود. وقتی که کالا به اندازه کافی نداشته باشیم و کالاهای دیگر نیز نتوانند نیازهای مصرف کننده را تامین کنند، یکسری افراد سودجو و متخلف هم پیدا می‌شوند که محصولات مورد نیاز را به شکل تقلبی در داخل کشور درست كرده و پس از بسته‌بندی در بسته‌های مشابه نمونه‌های خارجی، به بازارعرضه می‌كنند .»

او اضافه می‌كند: «مصرف کننده نمی‌داند چه ترکیبی مصرف می‌کند. بر اساس اعتمادی که به نام محصول دارد آن را خریداری می‌کند و بعد متوجه می‌شود که تقلبی بوده است !»

به گفته مدیر عامل شرکت ایتوک فردا – نماینده شرکت بایومین اتریش در ایران – یكی دیگر از عوارض كمبود كالا در بازار، افزایش حجم قاچاق است. با توجه به اینكه محموله‌های قاچاق در مقایسه با كالاهایی كه از مسیر قانونی می‌آیند، حقوق گمركی و دیگر پرداخت‌های قانونی شامل بیمه، مالیات و غیره را انجام نمی‌ دهند، بسته به اینكه از كدام منطقه وارد ایران شوند، عموما قیمت آنها ارزان‌تر از كالاهای قانونی هستند !

او اضافه می‌كند: «تغییر قیمت ارز روی فعالیت ما تاثیر داشته است و حجم واردات را كاهش داده است. واردات ما در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۰ درصد کم شد .»

شكیباپور از امكان استفاده از تركیبات جایگزین هم سخن می‌گوید اما تاكید می‌كند: «نوع کالای ما خاص است و هیچ جای دیگر دنیا این محصول را ندارد. اهمیت وجود این محصول در گله‌های مولد مثل گله‌های گاو شیری، مزارع مرغ مادر و اجداد خود را نشان می‌دهد زیرا در این گله‌ها مکانیزم دیگری برای جلوگیری از جذب مایکوتوکسین در بدن دام و طیور وجود ندارد .»

اشكال در اجرای پروتكل‌های كنترل سموم

به نظر می‌رسد كه پروتكل‌های كنترل سموم قارچی در اروپا و آمریكا با ایران متفاوت است. گویا محوله ذرت‌های آلوده ایران قرار است به كشورهایی كه استانداردهایشان كمتر سختگیرانه است، صادر شود و این نشان می‌دهد كه استاندارد كشورها در زمینه كنترل سموم قارچی متفاوت است اما مدیر عامل شرکت ایتوک فردا بیان می‌كند: استانداردهای ما چیزی کمتر از استانداردهای اروپا نیست و بسیار سختگیرانه‌تر از استانداردهای آمریکا است .

او اضافه می‌كند: «یک نکته مهم در اجرای استانداردها ضمانت اجرایی آن است. ما در این زمینه با توجه به ساختار اقتصادی بخش تولید دچار مشكل هستیم. اگر ساختار اقتصادی این بخش تنظیم شود، مشكلات حل می‌شود زیرا در حال حاضر برخی از آزمایشگاه‌های ایران عضو كمیته استاندارد و تعیین درصد مایكوتوكسین‌ها هستند .»

او یادآور می‌شود: «در حال حاضر به نظر می‌آید یک مشکل اصلی، روش های اجرایی این پروتكل‌ها است که زمان بر است. فکر می‌کنم سازمان دامپزشکی تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده است. بسیاری از کارخانه های شیر پاستوریزه که شیر را تحویل می‌گیرند یکی از مواردی که حتما چک می‌کنند، میزان آفلاتوکسین است. اگر میزان آن زیر استاندارد باشد، شیر را تحویل می‌گیرند و اگر میزان آن بالای استاندارد باشد، آن را قبول نمی‌کنند و باز می‌گردانند. این کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد .»

به گفته دکتر شكیباپور اگر بخش دولتی هم این کار را انجام دهد و چنین سیستمی را بگذارند، خیلی به كنترل وضعیت سموم کمک می‌کند اما در آن سوی دیگر ماجرا یک بستر فنی قوی وجود ندارد که مایل باشد از شیر بدون آفلاتوکسین یا با آفلاتوکسین در حد استاندارد – به دلیل پراكندگی دامداری‌های ما- استفاده كند. بنابراین، چنین سیستمی را هر کجای دنیا داشته باشید، وضعیت به همین منوال خواهد بود !

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ps
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
0
کراواتو ببین حال کن
نظر شما
ادامه