کد خبر: ۵۳۶۶۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
همایش ملی «بیماری سالمونلا، چالش‌های پیش‌رو، از تشخیص تا کنترل» در سالن آمفی‌تئاتر موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی برگزار شد ...
 
 

حکیم مهر: بیماری سالمونلا در همایش ملی با موضوع «چالشهای پیشرو، از تشخیص تا کنترل» در سالن آمفی تئاتر موسسه سرم سازی رازی با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور و اساتید و کارشناسان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور امروز در همایش ملی سالمونلا، اظهار داشت: باید این موضوع را بپذیریم که پیش از این در کشور، فرایندی به نام برنامه جامع برای سالمونلا نداشتیم و در اصطلاح غربی ها از کارهای انجام شده ما به عنوان رفتارهای عجیب نام می‌بردند.

وی از برنامه‌ جدید ملی کنترل سالمونلا در سال جاری یاد کرد و گفت: در اردیبهشت سال گذشته فراخوانی برای طراحی طرح جامع کنترل اعلام شد که با استفاده از اساتید دانشگاه و منابع بین‌المللی و با بررسی پیشنهادات مراکز استان‌ها در کمیته تخصصی در نهایت، برنامه ای با ۵ محور تهیه و تنظیم شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: برنامه جامع به عنوان دستور کار ابلاغ شد لذا در واحدهایی که اجداد در تولید گوشت و تخم مرغ بهداشتی از طریق تولید جوجه‌های عاری از سالمونلا هدایت می شوند، در برنامه ارتقاء طرح کنترل و پایش وضعیت سالمونلا در واحدهای اجداد تخم‌گذار و گوشتی، دارای اولویت است.

ماکنعلی گفت: در نمونه برداری های اخیر از مزارع مادر گوشتی، سطح آلودگی ۳۸ درصد است در حالیکه این میزان به طور میانگین در تهران ۴۸ درصد و در سایر استان ها حدود ۵۳ درصد است.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تغییر در روش نمونه‌برداری بر اساس اصول و روش‌های رایج در کشورهای اروپایی، نظارت مستمر بر عملکرد امنیت زیستی در این واحدها صورت می گیرد، اظهار داشت: در مرحله ابتدایی این برنامه، ارزیابی تشخیصی صورت می گیرد که واحدهای شناسایی و به موقع کنترل شوند.

ماکنعلی ادامه داد: در سال اول در گله‌های اجداد، ارتقاء امنیت‌ زیستی و تغییر روش نمونه برداری و امکان استفاده از واکسن برای کنترل سالمونلا در گله‌های پولت حائز شرایط امنیت زیستی که موفق به اخذ تاییدیه های کمیته‌های ممیزی امنیت زیستی گردیده است، انجام می شود.

معاون سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: طبق برنامه‌ جامع کنترل ابلاغ شده، پاک‌سازی گله‌های مولد برای تولید جوجه‌های سالم از اولویت‌های کنترل سالمونلا است و اجرای طرح در واحدهای گوشتی از سال سوم، دنبال می شود.

وی با اشاره به دستور کار قرار دادن طرح تدوین برنامه ملی کاهش آلودگی سالمونلا، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، طی ۵ سال آینده، میزان آلودگی به سالمونلا در واحدهای مرغداری کشور به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

آغاز مطالعات تولید واکسن سالمونلا

 «دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی» سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه رازی به خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت تشخیص بیماری های مشترک انسان و دام و طیور، همایش ملی سالمونلا با هدف انتقال آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه با همکاری سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و درمان و بخش خصوصی برگزار شد.

وی افزود: این همایش  با ایجاد ارتباط و تعامل بین بخش های علمی کشور در زمینه کنترل بیماری سالمونلا و انتقال دانش و یافته های علمی و تجربیات بخش های مختلف و در نهایت کنترل و پیشگیری بیماری، دنبال شد.

فلاح مهرآبادی بیماری سالمونلا را به عنوان مهمترین بیماری مشترک دام و انسان در تمام دنیا، دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان در بخش انسانی، سازمان دامپزشکی در بخش دام و طیور و موسسه رازی در راستای حوزه تشخیص و تولید واکسن، خدمات خود را ارائه می کنند.

وی به توسعه و روش های تشخیص طبق آخرین متد دنیا و با توجه به تنوع زیاد این بیماری اشاره کرد و گفت: موسسه رازی در آغاز راه تواید واکسن بیماری سالمونلا مطالعات تحقیقاتی خود را آغاز کرده که تا مرحله تولید و عرضه محصول حدود ۲ تا ۵ سال، فرصت لازم است.

اهمیت کنترل و پیشگیری سالمونلا

 «دکتر سهیلا مرادی بیدهندی» سرپرست مدیریت تحقیق توسعه و فناوری موسسه رازی در جمع خبرنگاران گفت: همایش ملی سالمونلا با هدف کنترل و پیشگیری این باکتری در موسسه رازی برگزار شد چراکه این باکتری از طریق دام و طیور و مواد غذایی به آسانی قابل انتقال به انسان بوده و منجر به بیماری می شود.

وی با عنوان اینکه همایش ملی سالمونلا درصدد بالا بردن سطح علمی جامعه است، ادامه داد: این بیماری بدون علائم بالینی بوده و ممکن است در بسیاری از موارد، افراد ناقل بیماری باشند و به واسطه عدم رعایت بهداشت در تهیه مواد غذایی، باکتری منتقل شود.

این کارشناس در موسسه رازی تصریح کرد: با توجه به دغدغه خسارات سنگین این باکتری و به منظور نیاز اعلام شده از طرف سازمان دامپزشکی کشور، پروژه های تحقیقاتی توسط موسسه سرم سازی رازی در مرحله اجرا است .
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
6
..................... به نظر ميرسد برنامه انحلال سازمان دامپزشكي كشور با سكته روبرو شده است كمي تامل كنيد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
3
با سلام. در اروپا که همیشه سنگشو به سینه میزنند هم با واکسن ، سالمونلا رو کنترل کردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
7
تاريخ بهداشتي ايران كنترل سالمونلا با واكسن را به خاطر خواهد سپرد
از اينكه آزمايشگاهي به بزرگي كشور ايران و جمعيت انساني آن براي كشورهاي اروپايي فراهم ساختيد از شما قدرداني خواهد شد ................
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
1
اسناد بالادستی در این زمینه چه میگویند؟
علی
|
Sweden
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
اقای دکتر فلاح لطفا بفرمائید مطابق چه نتایج و بررسی هایی به این نتیجه رسیدید که باید با واکسن این بیماری را ریشه کن کنید،
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
0
مطالعه مطالب مندرج در نشریه حکیم مهر مرا به یک واقعیت مهم متوجه کرده، و آنهم مقبولیت مطالب مسولین سازمان بین همکاران در اقصی نقاط کشور است.
نظر شما
ادامه