کد خبر: ۵۳۶۴۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: شرایطی که در حوزه کاری دامپزشکان حاکم است، با نظام مهندسی که صرفاً یک پروانه می‌دهند، قابل مقایسه نیست ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ رئیس سازمان دامپزشکی کشور معتقد است که شرایط حاکم بر حوزه کاری دامپزشکان، قابل قیاس با نظام مهندسی نیست. از نظر «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» از فونداسیون تا صادرات محصولات با دامپزشکی و نظام دامپزشکی سرو کار دارد و این با طیفی که منحصر به ارائه پروانه در نظام مهندسی می‌شود، خیلی متفاوت است، لذا تاخیر ابلاغ تعرفه‌ها در حوزه دامپزشکی در مقایسه با نظام مهندسی کشاورزی، قابل توجیه است.

حکیم مهر: آقای دکتر، گزارش بازرسی بازرسان OIE از بخش‌های مختلف دامپزشکی ایران چرا هنوز منتشر نشده است؟

بازرسی یا ممیزی سازمان بهداشت جهانی دام با ابلاغ دستورالعمل‌ها و کدهای OIE که ما به آن استناد می‌کنیم در کنار ضوابط و مقررات ملی و منطقه‌ای، تکلیف همه کشورهای دنیاست. بازرسانی که برای ممیزی مراجعه می‌کنند، به درخواست خود کشورها می‌‌آیند و مهمترین کار آنها تطابق ضوابط و مقررات در حال اجرای آن کشور با ضوابط و مقررات OIE است. خوشبختانه این کار بزرگ و سخت طی یک ماهی که بازرسان در کشور بودند و به استان‌های مختلف رفتند، انجام و اطلاعات جمع‌آوری شد.

حکیم مهر: پس چرا منتشر نشد؟

خود دوستان گفتند که نزدیک به ۳ ماه طول می‌کشد تا بتوانند اطلاعات را تحلیل کنند. به محض اینکه تحلیل آنها تمام شود، آن را به سازمان ابلاغ می‌کنند. در ادامه ما به نقاط قوت آن افتخار می‌کنیم و به آن ادامه می‌دهیم و برای رفع نقاط ضعف نیز حتما تلاش خواهیم کرد.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از نتیجه جمع‌آوری این اطلاعات چیست؟

کارشناسان در جلسه نهایی که کلیات را بدون تحلیل آماری دقیق گفتند، خیلی راضی بودند و تاکید کردند که ما در ۲۰ کشور دنیا حضور پیدا کردیم و یکی از بهترین کشورها ایران بوده است. آنها به همه حوزه‌های تشخیصی، نظارتی و بهداشتی اشاره کردند و من مطمئن هستم که ما درصد بالایی از موفقیت‌ها و توفیقات را در ارزیابی کارشناسان خواهیم داشت.

حکیم مهر: قرار بود شیوه‌نامه تاسیس داروخانه‌ها و درمانگاه‌های دامپزشکی این هفته منتشر شود، چرا نشد؟

قرار نبود منتشر شود. ما در حال پرداختن به درخواست‌هایی هستیم که به دست ما می‌رسد. بعد از انتشار خبر آن در حکیم مهر، سؤالات دوستان زیادتر شد و ما در حال مرتفع کردن اشکالات هستیم. آن موقع هم عرض کردم به محض اینکه بررسی‌ها تمام شود، منتشر می‌شود.

حکیم مهر: بررسی‌ها چه زمانی تمام می‌شود؟

ممکن است همین فردا یا ۱۰ روز دیگر تمام شود. من هیچ‌وقت بحث زمان را مطرح نکرده بودم اما به محض اینکه سوالات پاسخ داده شد، آن را منتشر می‌کنیم که با نگرانی کمتری از سوی همکاران مواجه شویم. چون خیلی از عزیزان سوالاتی داشتند که در حال حاضر در حال گنجانده شدن در دستورالعمل است.

حکیم مهر: با توجه به شرایط فعلی چه راهکاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای دامپزشکان پیشنهاد می‌کنید؟

خوشبختانه علم دامپزشکی به خودی خود بسیار وسیع‌الطیف است و محدود به این نیست که بگوییم شما دامپزشک شدید و باید این کار را انجام دهید و وارد دولت شوید. دامپزشکان می‌توانند در حوزه واردات و صادرات ورود کنند. یکی از حوزه‌هایی که معمولا در خیلی از صحبت‌های خود می‌گویم و کمتر به آن پرداخته می‌شود این است که در حوزه دامپزشکی هیچ شرکت‌ دانش‌بنیانی با محوریت تحصیل‌کردگان دامپزشکی نداریم. این حوزه می‌تواند دریایی از شغل ایجاد کند.

حوزه بعدی که باز هم ما دامپزشکان حضور کمرنگی در آن داریم، شرکت‌های تولیدی است. تولید در حوزه دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل، واردات، صادرات، دارو و واکسن و مواد بیولوژیک. شما بررسی کنید که چند درصد از تحصیل‌کردگان دامپزشکی، خودشان تولید کننده هستند؟ بسیار محدود هستند. ما دامپزشکان باید از حوزه مدرس و معلم شدن و پشت میزنشینی خارج شویم. چرا خود دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی کارخانه داروسازی، کشتارگاه و شرکت بسته‌بندی راه‌اندازی نکنند و از این طریق برای ۱۰۰ نفر دیگر کارآفرینی نکنند؟

حکیم مهر: شاید با مشکل تسهیلات مالی روبرو هستند.

خیر. مگر می‌شود تسهیلات را به غیر دامپزشک بدهند اما به دامپزشک ندهند؟ تسهیلات برای همه است. ما در کشور ۴۰۰ هزار مرکز در حوزه تولید، توزیع، عرضه، نگهداری و ... داریم. از این تعداد چند نفر تحصیل‌کرده دامپزشکی هستند؟ همه مدیران این شرکت‌ها، ده‌ها نفر کارمند دارند. این خود یک زمینه برای کار است. تمام این ۴۰۰ هزار مرکز یا بالای ۹۹ درصد صاحبان و مدیران آنها غیر تحصیل‌کرده دامپزشکی هستند. البته ما به آنها هم افتخار می‌کنیم اما همکاران ما هم می‌توانند در آن حوزه‌ها بروند و خودشان کارآفرین شوند. این می‌شود بهترین زمینه برای کار.

حکیم مهر: تعرفه‌های دامپزشکی اگرچه مربوط به بخش خصوصی و سازمان نظام است، اما شما نماینده وزیر جهاد کشاروزی هستید. چرا تعرفه‌ها ابلاغ نمی‌شود؟ الان وارد سال سوم شده است.

هنوز وارد سال سوم نشده است، اما من حرف شما را قبول دارم، شرایط عمومی جامعه به گونه‌ای است که باید این اتفاق زودتر بیفتد. ما در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی یک دستورالعمل تحت عنوان تعرفه‌های سال جدید می‌نویسیم و آن را به دفتر وزیر ابلاغ می‌کنیم تا مراحل خود را برای امضا طی کند. این زمان‌بر بودن شاید به خاطر شرایط است. مطمئن باشید هم من و هم دکتر صفری اگر نگویم هر روز اما هر هفته پیگیر هستیم.

حکیم مهر:‌ پس چرا تعرفه‌های نظام مهندسی کشاورزی خیلی زود امضا شد اما دامپزشکی این قدر تاخیر دارد. احساس می‌شود که نگاه وزارتخانه به دامپزشکی مقداری تبعیض‌آمیز است.

شرایطی که در حوزه کاری دامپزشکان حاکم است، با نظام مهندسی قابل مقایسه نیست. از فونداسیون تا صادرات محصولات با دامپزشکی و نظام دامپزشکی سرو کار دارد و این با طیفی که دوستان نظام مهندسی صرفا یک پروانه می‌دهند، قابل مقایسه نیست. اما حق با شماست، ما وظیفه داریم و دفتر معاونت وزیر هم پیگیر این قضیه هستند که حق همکاران در بخش خصوصی ادا شود. ما به وقت خود، هر سال این مساله را با رئیس نظام دامپزشکی پیگیری می‌کنیم که همکاران نگران حق و حقوق خود نباشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
2
چقدر آقای دکتر رفیعی پور ................ همین دو هفته پیش اعلام کرده بودند که شیوه نامه تاسیس درمانگاههای دامپزشکی طی هفته آتی اعلام میشود (که درحکیم مهر هم چاپ شد). وهفته آتی هم گذشت ولی اقدامی نشد.چه بهتر حرفی زده نشود واگر زده شود پس اجرا شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
3
بله مشخصه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
5
اگر نتیجه پیگیری اینست، لطفا پیگیری نفرمائید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
آقای دکتر، اگر پیگیری نمیکردید،چه میشد؟خواهشا نفرمائید تقصیر وزیر قبلی است که بشدت دلخور میشیم! وزیر خوب، باهوش، پیگیر از بیانات مسئولین محترم دامپزشکی در خصوص وزیر معزول ، مغفول، مستعفی رو به استیضاح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
................ لطفا کمی به بخش خصوصی توجه جدی تر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
2
جناب آقاي دكتر رفيعي پور مصاحبه هاي خودتان در همين حكيم مهر را مطالعه بفرماييد شما شخصا زمان مشخص نموده بوديد و اكنون همان را تكذيب ميفرماييد ........................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
5
خود سازمان دامپزشکی عامل تاخیر در اعلام تعرفه هاست.به والله با این تعرفه های مضحک درمان و خصوصا واکسیناسیون دام بدبخت و ورشکسته شدیم ......... باید جواب خانواده هایی که ......... زندگیشون مختل شده بدهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
2
چقدر حرفهایتون برایشون مهمه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
1
چند نکته :
1- آقای رئیس کسانی که در مقابل شما هستند افراد تحصیل کرده ای هستند که بیش از خیلی از مدیران شما سابقه مدیریتی، اجرایی و حتی تحصیلی دارند لذا بهتر است لحن سخن بهتر شود و فهم انان نادیده گرفته نشود.چرا که مستندات سخنان شما به لطف رسانه ها و نیز عللقه شما به حضور و انعکاس در رسانه های مختلف به راحتی قابل جستجو و دسترس می باشد.
اقای رئیس! دامپزشکان اگرچه به واسطه تحصیلات عالیه و مطالب اموزشی اکادمیک قابلیت پرورش دام و فعالیت در زمینه صنایع وابسته به دام را دارند اما این نکته را در نظر داشته باشید که هرکس در زمینه تحصیلی اش باید فعالیت کند همانگونه که پزشک در زمینه بهداشت و درمان انسان فعالیت میکند و نباید از او انتظار داشت انسان تربیت کند.
2-اخذ وام انهم در سطح کلان نیازمند وثیقه و سرمایه اولیه است و بسیاری از دامپزشکان متمکن در حال حاضر همدر زمینه دام و صنایع دام فعال هستند.
3- گزارش کارشناسان OIE هم مشخص است و همگان میدانند که در زمینه مسایل مطروحه امتیاز مناسبی کسب نکرده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
راستی ، گزارش کارشناسان OIE چی شد؟ چرا هیچ حرفی از آنها نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
وای چقدر حرفتون خریدار داره!!!
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
1
1
با سلام. لطفا این شیوه نامه رو سریعتر ابلاغ کنید چرا ابلاغ نمی کنید هزاران نفر از کارمندان و اعضای هیات علمی هر روز پیگیرند که ابلاغ بشه و مجوز نیمه وقت بگیرند.چون این اعتقاد وجود دارد اگر عضو هیلت علمی تنها تدریس کنه و کیس نبینه و از عملگرایی دور باشه بی سواد می شه . اصلا چرا کارمند اداره دامپزشکی نتونه کار کنه با این همه هزینه زندگی اخر ما دکتر فارم هستیم باید کار کنیم نه اینکه همش با پورتالل اداره کار کنیم مثله همه پزشکها . ما که خق محرومیت از مطب نمی گیریم.انقدر به این حکیم مهر و خبرهاش نگاه کردیم مردیم.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
بله واقعا این همه انتظار چرا. چرا این شیوه نامه ابلاغ نمی شه
نظر شما
ادامه