کد خبر: ۵۳۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

شیر الاغ در ایران به صورت تجاری تولید می‌شود. دکتر علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی این خبر را دیروز در یک نشست خبری اعلام کرده و گفته است: «درخواست‌هایی برای ایجاد واحد پرورش الاغ شیری به این سازمان رسیده است که بعد از بررسی و تأیید مجوزهای لازم برای آنها صادر می‌شود.»

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهروند، چندوقتی است اخبار پرورش الاغ شیری در برخي رسانه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که محمدصادق لطفی‌پور، کارشناس‌ ارشد علوم‌ دامی از ایتالیا و عضو هیأت‌علمی موسسه تحقیقات علوم دامی ایران می‌گوید: «ایتالیا درحال ‌حاضر نزدیک به ٨٠٠ واحد تولید شیر الاغ دارد، چراکه این شیر در کشورهای اروپایی بسیار مورد استقبال مردم است و علاوه ‌بر مصرف خوراکی به واسطه عقب‌انداختن پیری دارای مصارف بهداشتی- به صورت تولید صابون و کرم‌صورت برای بانوان- است و شاید بر همین اساس کشور ترکیه اهتمام زیادی به پرورش این حیوان به کار بسته و صادرات خوبی نیز در این زمینه به کشورهای اروپایی دارد.»

دکتر محسن مشکوة، معاون سابق سازمان دامپزشکی به «شهروند» توضیح می‌دهد که شیر الاغ شباهت بسیار زیادی به شیر انسان دارد و به همین جهت به صورت وسیع درکشورهای اروپایی به‌عنوان جایگزین شیر انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. او ادامه می‌دهد: «برخی از نوزادان به پروتیینی به ‌نام "بتا لاکتوگلوبولین" که در شیر خشک گوسفند و گاو وجود دارد، دچار حساسیت می‌شوند، ولی این پروتیین در شیر انسان وجود ندارد و در شیر تک‌سمیان مانند الاغ نیز بسیار کم است و به همین دلیل بهترین جایگزین می‌تواند برای کودکان مبتلا به آلرژی، شیر الاغ باشد.»

پرورش الاغ صرفه اقتصادی دارد

سازمان دامپزشکی به «شهروند» اعلام می‌کند که تقریبا در بیشتر استان‌های ایران به‌ویژه استان‌هایی که قطب دامداری به شمار می‌آیند، درخواست‌هایی برای پرورش الاغ شیری وجود دارد و حالا این سازمان دستورالعمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری در کشور را تدوین و به تمام استان‌ها ابلاغ کرده است.

درحال حاضر در برخی مناطق ایران شیر الاغ به صورت محدود فروخته می‌شود و فعالان دامپروری می‌گویند که قیمت هر لیتر شیر الاغ در ایران ٣٠ تا ٤٥‌هزار تومان برای تولید‌کننده تمام می‌شود و در بازار با قیمت بالاتری فروخته می‌شود. البته صنعتی‌نبودن برخی از واحدهای تولیدی و همچنین کم‌تعدادبودن مراکز استاندارد از دلایل اصلی بالابودن قیمت شیر الاغ محسوب می‌شود.الاغ‌های معمولی و اصلاح‌نژاد نشده حداکثر دو لیتر شیر در روز تولید می‌کنند و اگر کسانی به دنبال پرورش الاغ به صورت صنعتی باشند، حتما باید نژادهای اصلاح‌شده را خریداری کنند تا به سودآوری برسند.

چطور می‌توان مجوز پرورش الاغ را دریافت کرد؟

افرادی که به ‌دنبال مجوز هستند، باید بدانند که حداقل ٥٠ رأس الاغ ماده در زمینی به وسعت نزدیک به یک هکتار نیاز دارند. جالب است بدانید قیمت الاغ در بازار ایران حداقل یک‌دهم قیمت گاو شیری است. علاوه بر این، گاو نهایت تا پنج شکم می‌تواند تولید نسل کند، اما الاغ تا ٢٠ شکم امکان زایش دارد. خوراک اصلی این حیوان کاه است. الاغ در ١٨ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسد و معمولا سالی یک کره به دنیا می‌آورد و دوران شیردهی الاغ ماده چهار تا ٦ماه است که در ماه اول شیردهی به‌طور میانگین روزانه ٥/٢‌درصد وزن بدنش شیر می‌دهد که این میزان در ماه دوم به ٥/٣ و در ماه چهارم و پنجم به ٢‌درصد می‌رسد و از این نظر نسبت به پرورش دام بسیار باصرفه‌تر است.

با وجود این دکتر محسن مشکوة، معاون سازمان دامپزشکی معتقد است با توجه به اینکه شیر الاغ در بازار ایران یک پدیده تازه و ناشناخته است و علاوه بر این واحدهای فرآوری مناسبی برای شیر الاغ در ایران وجود ندارد، سرمایه‌گذاران در این زمینه بیشتر باید روی بازارهای صادراتی این محصول حساب کنند که از قضا بازارهای اروپایی و شرق دور بازارهای مناسبی برای صادرکنندگان ایرانی به شمار می‌آیند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
7
کشور ما با این همه ظرفیت پرورش شتر در بهره برداری از این حیوان که هیچ کدام از تولیداتش هیچ گونه شک و شبهه ای ندارد ناتوان است حالا افتادیم دنبال توجیه برای شیر الاغ!
الان اسم شتر که میاد فقط حمل غیرمجاز در ذهن پرسنل دامپزشکی تداعی میشه
خداییش ما حداقل 10 استان برای بهره برداری از شتر نداریم؟
ولی دریغ از یه اپسیلون تدبیر
مدام کسانی که متصدی دامپزشکی کشور هستند دم از ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاهها می زنند!
یکی نیست بگه به شما چه ارتباطی داره؟!
وقتی اعزام ناظرین به خارج را ........ مدیریتش را تدارید تقصیر دانشگاه است؟؟؟؟
................ فرموده اند:
حیات یک مجموعه در گرو حیات روابط عمومی آن است!!!!!!
آقا من یه سوال دارم لطفا هرکی بلده ما را ......... هدایت کند!
طاعون گاوی که ریشه کن شد روابط عمومی ریشه کنش کرد یا همت پرسنل مبارزه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
ما یه روابط عمومی داریم هروقت ولش کنی خودشو به صحرای کربلا میرسونه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه