کد خبر: ۵۳۵۷

حکیم مهر - مدیرکل شیلات استان خوزستان با بیان اینکه اجرای مصوبه هیأت دولت در خصوص بخشودگی سود و جرایم صنعت پرورش میگو هنوز در بانکها عملیاتی نشده است، گفت: مشکل اصلی صنعت پرورش میگو نبود نقدینگی است که اکنون راه توسعه صنعت میگو را قفل کرده است که اگر این مصوبه اجرا شود، مسایل پرورش‌دهندگان میگو با بانک‌ها حل می‌شود و می‌توانند سرمایه در گردش خود را از طریق منابع بانکی تأمین کنند.

سیدرحیم مغینمی اظهار کرد: سطح مجتمع پرورش میگو این استان پنج‌هزار هکتار است که در حال حاضر حدود هزار و500 هکتار سطح مفید در قالب 54 مزرعه آماده بهره‌برداری است که امکانات زیربنایی و توسعه آن آماده بوده اما تنها مشکل آنها بدهکاری به بانک‌ها است.

وی با اشاره به اینکه پس از سرمازدگی و وقوع بیماری خسارت کامل و به طور مستقیم به تولیدکنندگان پرداخت شد، افزود: مکاتبات نهایی و مقدماتی برای اجرای مصوبه هیات دولت در خصوص بخشودگی سود و جرایم صنعت پرورش میگو در استان خوزستان انجام شده اما هنوز در بانک‌ها عملیاتی نشده است.

اکنون راه توسعه صنعت میگو قفل شده است

مغینمی تصریح کرد: اگر این مصوبه اجرا شود، مسایل پرورش‌دهندگان میگو با بانک‌ها حل می‌شود و می‌توانند سرمایه در گردش خود را از طریق منابع بانکی تأمین کنند، اما اکنون راه توسعه صنعت میگو قفل شده است.

مدیرکل شیلات استان خوزستان با اشاره به اینکه مکاتبات نهایی و مقدماتی اجرای این مصوبه انجام شده است، گفت: هنوز این مصوبه اجرایی نشده باید وزارت کار و امور اجتماعی که موظف به اجرای مصوبه شدند، پاسخ دهند که در این راستا به بانک مرکزی نامه زده‌اند و شیلات درحال پیگیری است. استاندار خوزستان نیز مکاتباتی داشته و منتظر جواب هستیم.

به گفته وی با توجه به اینکه مصوبه دولت صریح و روشن است، با بانک‌ها مکاتبه شده که علیه پرورش‌دهندگان اقدامی نداشته باشند. بانک مرکزی نیز به بانک‌های عامل ابلاغ کرده که مصوبه در حال اجرایی‌شدن است؛ لذا بانکها دست نگه‌ دارند.

مغینمی مشکل اصلی صنعت پرورش میگو را نبود نقدینگی عنوان و اظهار کرد: اگر مشکل بدهی پرورش‌دهندگان به بانکها برطرف شود و سرمایه در گردش دریافت کنند، فضا برای تولید آماده است.

امسال50 درصد از محصول برداشت شد

مدیرکل شیلات استان خوزستان با اشاره به شیوع بیماری لکه سفید در این استان، گفت: با توجه به همکاری تولیدکنندگان و دامپزشکی بیش از 50 درصد محصول برداشت شد.

وی افزود: امسال 239 تن محصول در قالب 18 مزرعه و 200 هکتار سطح زیرکشت، برداشت شد. درحالی‌که این استان هزار و500 هکتار سطح زیرکشت مفید و آماده بهره‌برداری دارد که تنها مشکل آنها نبود نقدینگی است که در صورت اجرایی شدن مصوبه دولت زمینه بهره‌برداری از این پتانسیل فراهم خواهد کرد.

مغینمی گفت: محصولات شیلاتی دیگری همچون تیلاپیا و خیار دریایی را می‌توان با استفاده از تجربیات بخش تحقیقات در مزارع میگو پرورش داد و تاکنون در استان خوزستان ماهیان دریایی همچون هامور، صبیتی، شانک در سطح پایلوت اجرایی شده است. بخش خصوصی باید مراکزی را احداث و در قالب تولید انبوه پرورش ماهیان دریایی فعال و مراکز تکثیر را توسعه دهند چراکه اقدامات مقدماتی و بیوتکنیک آن از سوی شیلات انجام شده است.

اخذ مجوز پرورش تیلاپیا؛ برنامه سال آینده

مدیرکل شیلات استان خوزستان اظهار کرد: برای پرورش ماهیان غیربومی همچون تیلاپیا باید مسایل زیست‌محیطی آن حل ‌و فصل شود؛این طرح باید به صورت پایلوت در هر استان انجام شود که در برنامه سال آینده استان خوزستان قرار گرفته که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست پرورش گونه تیلاپیا را مجوز بگیریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میگوهای مولد برای تولید سال آینده نگهداری می‌شود، تصریح کرد: مراکز تکثیر میگو در استان خوزستان آمادگی انعقاد قرارداد با متقاضیان تولید سال آینده را دارند و هم‌اکنون هم فعال هستند، در صورتی‌که تقاضا باشد این حلقه‌ها به طور متمرکز فعال می‌شوند.

به گفته مغینمی هرساله حدود پنج مرکز تکثیر میگو در این استان فعال است که سه مرکز به صورت صددرصد برای سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند. البته مراکز غیرفعال هم وجود دارد که مشکلات آنها به مدیریت‌شان برمی‌گردد و با توجه به اینکه تولید میگو با ظرفیت کامل شروع نشده، اگر تقاضای تولید و پرورش افزایش یابد این مراکز هم فعال می‌شوند. درحال حاضر مراکز موجود جوابگوی تقاضای بخش پرورش است.

بازگشایی گره صنعت میگو با اجرای مصوبه دولت

وی تأکید کرد: با اجرای مصوبه هیأت دولت در صنعت میگو گره اصلی صنعت با بانکها و نقدینگی حل‌وفصل می‌شود و شرایط تولید و امور حاشیه‌ای مشخص می‌شود و تکلیف معین خواهد شد.

مغینمی یکی از مشکلات عمل‌آوران را که سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری دستگاه‌های جدید در این بخش عنوان و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری منوط به مشکلات پرورش میگو است و با توجه به اینکه از تولید مطمئن نیستند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه چندان صورت نمی‌گیرد. اما ظرفیت موجود پاسخگو تولید فعلی است.

مدیرکل شیلات خوزستان تاکید کرد: باید به دنبال اجرای مصوبه باشیم تا صنعت رونق گیرد و شرایط و برنامه تولید مشخص شود. اگر مصوبه اجرا و مشکل نقدینگی حل شود، تحول جدیدی در صنعت میگو خواهد بود. در غیر این‌صورت حدود 200 هکتار سطح زیرکشت استان خوزستان در سال آینده خواهد بود.

 

 

نظر شما
ادامه