کد خبر: ۵۳۵۴۱

رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: بر اساس آخرین پایش انجام شده در شهریور ماه، هیچ مورد مثبتی پیرامون وجود آنفولانزای پرندگان در شهرستان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، عصر دیروز رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی، اظهار کرد: بر اساس آخرین پایش انجام شده در شهریور ماه، هیچ موردی مبنی بر وجود آنفلوانزای پرندگان در شهرستان گزارش نشده ولی باید آمادگی کامل داشته باشیم تا با مشکل مواجه نشویم.

«علی فاتحی نیا» تصریح کرد: هم‌اکنون جمعیت طیور بومی شهرستان قابل توجه است به‌طوری‌که تنها 60 هزار قطعه مرغ خانگی شناسایی شده که بیشتر در روستاها بوده و نیازمند مراقبت بیشتری است. ضمن اینکه تاکنون دو مرحله واکسیناسیون در بخش مرکزی و مرحله سوم نیز در بخش بهمن انجام شده است.

فاتحی نیا نسبت به خطر انتشار ویروس آنفلوانزا از طریق مصرف کود مرغ در بخش پسته‌کاری و گلخانه‌ها هشدار داد و تأکید کرد: مزرعه‌دارانی که قصد استفاده از این نوع کود را دارند باید قبل از توزیع آن در مزرعه، کود را عقیم‌سازی کرده و یا از کود عقیم شده استفاده کنند.

وی همچنین از کاهش ابتلا به تب مالت در ابرکوه خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه حدود 90 درصد از شهرستان‌های استان یزد با افزایش ابتلا به این بیماری مواجه بوده‌اند، در شهرستان ابرکوه با همکاری‌های صورت گرفته و انجام اقدامات به‌موقع، ابتلا به این بیماری نسبت به 6 ماهه اول سال 97، 70 درصد کاهش داشته است.

رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه یادآور شد: در این رابطه از دی‌ماه سال قبل تاکنون، بر روی 4 هزار و 700 رأس دام عملیات خون‌گیری انجام و بیش از یکصد رأس دام مبتلا شناسایی و حذف شدند. ضمن این اقدامات مذکور همچنان ادامه دارد و حتی با روند جدی‌تری دنبال خواهد شد.

ضرورت توجه به بخش سلامت و بهداشت به جای درمان

در ادامه فرماندار ابرکوه بر لزوم توجه به حوزه پیشگیری، غذایی، بهداشت، تربیت‌بدنی، سلامت جسم و روح تأکید کرد و گفت: توجه به مباحث فوق موجب می‌شود که نیاز ما به بخش درمان کاهش‌یافته و حتی کار به درمان هم نکشد. لذا توجه بیش از حد به بخش درمان، تجهیزات و بیمارستان و... حاصل تفکر معیوب ما است که بیشتر به فکر درمان هستیم تا بهداشت و سلامت.

محمد کاظمی نسب خاطرنشان کرد: رسالت اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی، همه‌گیر کردن بهداشت عمومی است تا با رعایت نکات و مسائل بهداشتی بتوانیم وضعیت سلامت جامعه را کنترل و نیاز به بخش درمان را کاهش دهیم.


نظر شما
ادامه