کد خبر: ۵۳۵۱۸

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی با امنیت ملی پیوند دارد و ملتی که نتواند نان خود را تامین کند نه امنیت ندارد، گفت: ایران در تامین تمام محصولات راهبردی بخش کشاورزی استقلال دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی» روز یکشنبه در همایش غذای حلال و امنیت غذایی پایدار در تبریز اظهار کرد: امنیت غذایی از بعد سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده، تندرستی بدون تغذیه مناسب میسر نیست در نتیجه با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است و دامپزشکان در خط مقدم قرار دارند.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم مردم نشان از رشد جامعه دارد و در واقع جلوه ای از تمدن است که ادامه آن به سلامت جامعه بستگی دارد، افزود: مهمترین عامل در ایجاد امنیت غذایی دارا بودن کشاورزی و دامداری پایدار می باشد که مشارکت تمام مردم برای تحقق آن لازم است.  

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: سه عنصر محوری یعنی موجود بودن غذا، در دسترس بودن برای مردم و پایداری دسترسی به آن عوامل امنیت غذایی است، مراد از دسترسی مصرف کننده به غذای کافی سیری شکم نیست بلکه برآورده شدن نیازهای سلول های بدن است تا کمبودی برای تامین ویتامین ها وجود نداشته باشد.  

وی تاکید کرد: ارزش و اهمیت امنیت غذایی از مقوله های حیاتی و امنیتی ارزشی، در زندگی انسان است که توسط دستگاه های متولی تامین می شود یعنی در واقع امنیت غذایی به امنیت ملی پیوند پیدا می کند بر این اساس باید چیزهایی که امنیت غذایی را تهدید می کند مشخص و با آن برخورد شود.  

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: ممکن است ماهیت تهدیدها در امنیت غذایی با اهداف اقتصادی هدف گذاری شده باشد بر این اساس پاسداران امنیت غذایی کشاورزان و دامداران هستند و این حوزه را از تهدیدات مختلف را مصون می دارند.  

وی یادآور شد: کشاورزان و دامداران با تولید محصولات کشاورزی با کیفیت تهدیدات را در این بخش خنثی می کنند بر این اساس محققان، تولید کنندگان و کشاورزانی که در تقویت یا افزایش تولیدات نقش ایفا می کنند باید به جامعه معرفی شوند و تجربیات خود را در اختیار همگان قرار دهند.  

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: غذای سالم، بهداشتی و حلال باید در سفره مسلمین عرضه شود البته باید اگر تخفلی در این خصوص و در بخش کشاورزی وجود دارد جلوی آن گرفته شود نه اینکه نگرانی در جامعه ایجاد شود.  

حجت الاسلام تقوی همچنین با اشاره به فرمایشاتی از امام جعفر صادق (ع) و امام محمد باقر (ع) گفت: کشاورزان گنج های مردم هستند مبادا کسی به آنان ظلم کند، پاسداران امنیت غذایی حوزه کشاورزی و دامپزشکان می باشند که سربازان گمنام هستند.  

وی با اشاره به سفارش پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) اضافه کرد: حضرت محمد فرمودند: علی جان بعد از من مراقب کشاورزان باش مبادا به کشاورزان ظلم شود.

 

نظر شما
ادامه