کد خبر: ۵۳۵۰۸

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی گفت: فاز نخست این برنامه با هدف محافظت از طیور صنعتی و دسترسی محصولات طیور ایران به بازارهای بین المللی و منطقه ای از شهریور ماه آغاز و تا ۱۵ آبان هم تمام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، برنامه صبح و گفتگو با موضوع طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی و در ارتباط تلفنی با «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور و «دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران پخش شد.

ماکنعلی اظهار کرد: بیماری نیوکاسل در دسته بیماران طیور جزو بیماری های فرامرزی تلقی می شود و محدود به جغرافیای خاصی نیست.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: مدیریت این بیماری نیازمند برنامه ریزی جدی و حتی هماهنگی با کشورهای همسایه است و از خسارت ۱۸۰۰ میلیارد تومانی به صنعت طیور صنعتی جلوگیری می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: میزان این آلودگی و ویروس در برخی روستاهای کشور بسیار بالاست و یک نوع تهدید جدی علیه صنعت طیور ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح عنوان کرد: فاز نخست این برنامه با هدف محافظت از طیور صنعتی، دسترسی محصولات طیور ایران به بازارهای بین المللی و منطقه ای و کاهش میزان ویروس و آلودگی در داخل کشور از شهریور ماه آغاز و تا ۱۵ آبان هم تمام شد.

ماکنعلی ادامه داد: بیش از ۲۲ قطعه طیور روستایی واکسیناسیون شدند ضمن اینکه صددرصد برنامه رایگان است و به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درخصوص نهاد موظف به گزارش دهی نتایج این طرح گفت: گزارش دهی درخصوص نتایج این طرح جزو فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور است که توسط بخش خصوصی در سطوح مختلف انجام می شود.

این مقام مسئول افزود: اثرات طرح واکسیناسیون طیور روستایی سه تا چهار ماه پس از اجرای فاز نخست آشکار خواهد شد و خوشبختانه هیچ ممانعتی هم در سطح روستاها وجود ندارد.

ماکنعلی گفت: ما در آینده ای نزدیک در قالب سازمان های خاص مانند بنیاد برکت، شرایطی را برای نگهداری مناسب طیور روستایی و ارتقای سطح امنیت زیستی طیور فراهم خواهیم کرد.

در ادامه صفری درخصوص جزئیات این طرح گفت: سازمان دامپزشکی کشور مجری این طرح است که فاز نخست آن در شهریورماه آغاز شد.

وی افزود: هدف از این طرح، پیشگیری از بیماری در جمعیت طیور و اشتغال روستایی و صیانت از طیور صنعتی است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران عنوان کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری نیازمند شناخت وضعیت موجود، برنامه ریزی برای عملیات فراگیر و مستمر و پایش مستمر و تنظیم برنامه ها بر اساس نتایج است.

صفری با تأکید بر لزوم حمایت از سازمان دامپزشکی کشور گفت: تعیین ردیف های بودجه ای برای سازمان و حمایت از عملیات به صورت مستمر ضروری است.



نظر شما
ادامه