کد خبر: ۵۳۴۹۲

رئیس کارگروه تخصصی مد، پوشاک و چرم فراکسیون اصناف مجلس ضمن انتقاد از اینکه وزارت صنعت به جای نظارت بر واردات، قانون تعرفه‌‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: این نبود نظارت موجب شده است محصولاتی از پوست خوک، سگ و میمون وارد کشور شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایکنا، «حمیدرضا یوسفی‌فر»، رئیس کارگروه تخصصی مد، پوشاک و چرم فراکسیون اصناف مجلس، در بخشی از سخنان خود گفت: محصولاتی از پوست خوک، سگ و میمون وارد کشور می‌شود و گمرک فقط تعرفه می‌گیرد.

وی به نبود نظارت در ورود سایر کالاها به کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه چرم محصولاتی وارد کشور شده و مردم هم آنها را خریده‌اند که از چرم خوک تهیه شده بود. در چین حیواناتی مانند سگ، میمون و ... هم ذبح شده و از تمام قطعات این حیوانات از جمله پوست آنها استفاده می‌شود. قیمت پوست‌ این حیوانات یک دهم قیمت سایر پوست‌ها است و تجاری محصولات ساخته شده از پوست این حیوانات را وارد کشور می‌کنند؛ اداره گمرک هم فقط تعرفه واردات را می‌گیرد و نظارتی بر محصول وارد شده ندارد.

یوسفی‌فر ادامه داد: آستر کفش و دستکشی که وارد شده از پوست خوک بوده است و از نظر شرعی اگر محصولی را در داخل کشور اسلامی خریداری کنید حتی اگر متعلق به حیوان نجس باشد مسئولیت آن بر عهده حاکمیت و وارد کننده است و مصرف کننده هیچ مسئولیت شرعی در این زمینه ندارد چرا که محصول را در کشور اسلامی خریداری کرده است.

چرم‌های وارد شده به کشور بررسی شود

این فعال حوزه چرم کشور، گفت: اداره گمرک به راحتی می‌تواند در بخش واردات چرم از اتحادیه چرم درخواست حضور یک کارشناس را داشته باشد تا چرم‌های وارد شده به کشور را بررسی و مشخص کند متعلق به چه حیوانی است.

وی ادامه داد: همین مسئله هم در خصوص چادر صدق می‌کند. وقتی باری به عنوان بار چادر وارد شده، به راحتی می‌توان آن را بررسی کرد و فقط به واردات چادر تعرفه صفر درصد اختصاص داد. اما متأسفانه سیستم یکپارچه در کشور نداریم و نهادهای مرتبط هر کدام سیستم جدا از هم دارند.


 

نظر شما
ادامه