کد خبر: ۵۳۴۰۴

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی یکی از سوالات رایج مخاطبان با توجه به اتفاقات اخیر و پخش فیلمهایی از آزار حیوانات در فضای مجازی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، این هفته در طرح «سه شنبه‌ها با پاسخگویی به سوالات دینی» خبرگزاری مهر یکی از سوالات رایج مخاطبان با توجه به اتفاقات اخیر و پخش فیلمهایی از آزار حیوانات در فضای مجازی را مورد بررسی قرار داده است.

در این ارتباط «میثم یاسا» در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که «نگاه دین و قانون به پدیده حیوان آزاری چگونه است؟»، اظهار داشت: به گواهی آیات و سخنان معصومین(ع) حیوانات از ادراک و شعور بهره‌مند و دارای احساسات و عواطف‌اند و از همین رو حرمت دارند. در مکتب اسلام و قوانین مدنی، درباره دفاع از حیوانات و حمایت آن‌ها نیز قوانین و مقرراتی وضع‌شده که بیانگر جامعیت این مکتب و مهرآمیز بودن آن است.

وی افزود: مراجعه به قرآن و نیز متون دینی و حدیثی نشانگر حجم انبوهی از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های اخلاقی و حقوقی در مورد رفتار با حیوانات است که مجال ذکر تفصیلی آن‌ها نیست و صرفاً به برخی عناوین اشاره می‌شود.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه خداوند در آیه ۱۱۹ سوره نساء، مُثله کردن حیوانات را کاری شیطانی برشمرده و از آن به خسارتی بزرگ تعبیر کرده است، ابراز داشت: همچنین در روایات، آزار نرساندن به حیوانات در هنگام بهره‌برداری، وارد نکردن صدمه بر پیکر حیوان،احترام به حیوان، فراهم نمودن وسایل زندگی و رفاه آنان، اجبار مالک حیوان توسط حاکم به رعایت حقوق حیوان در صورت عدم توجه، عدم تجاوز به حریم، بچه‌ها و تخریب خانه‌های آن‌ها و حمایت از حیات حیوانات گمشده مورد اشاره است.

وی ادامه داد: لزوم پانسمان جراحت حیوان، نهی از «به جان هم انداختن» حیوانات، نهی از زدن بر صورت حیوان و سوزاندن و داغ نهادن بر اعضایش، نهی از نفرین و ناسزاگویی به حیوان،نهی از کشتن حیوان صرفاً به خاطر نجس بودنش و ... از  دیگر حقوقی است که شرع مقدس با تعبیرهای گوناگون به آن‌ها سفارش کرده است.

یاسا با اشاره به نگاه قانون به پدیده حیوان آزاری بیان داشت: در ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی  آمده است که  «هرکس به‌عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام‌شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون ‌و پانصدهزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.» که این مورد تنها یکی از مواردی است که قانون از حیوانات در این راستا حمایت کرده است.

وی با اشاره به روشهای جبران آزار حیوان در دین اسلام و توبه از این امر گفت: در هر حال کسی که حیوانی را آزار کرده باید جداً توبه کند و حتی برخی علما مانند علامه مجلسی در بحار و شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه، روایاتی را ذکر می‌کنند که بر اساس آن مستحب می‌دانند، آزاردهنده به خاطر عمل زشتش صدقه پرداخت کند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: بر این اساس جامعه باید نسبت به احترام به حقوق حیوانات (اعم از اهلی و وحشی)،حداقل به خاطر تأثیری که در محیط‌زیست دارند و فوایدی که از این ناحیه به خود انسان می‌رسد حساس باشد و نهادهای مسئول به‌ویژه نهادهای فرهنگی مردم‌نهاد در این زمینه نقش مؤثرتری دارند.

وی ادامه داد: زندگی مسالمت‌آمیز در کنار حیوانات و مهرورزی و احترام به آنان به معنای افراط ‌ وتفریط نیست. هر موجودی باید در جایگاهی قرار داشته باشد که طبیعت برای او مشخص کرده است. بنابراین از باب مثال پدیده‌هایی مانند سگ‌کشی به همان اندازه مشمئزکننده است که زندگی بی‌حدومرز با سگ، تهوع‌آور و نابخردانه می‌باشد.

گفتنی است خبرگزاری مهر در طرح «سه شنبه‌ها با پاسخ به شبهات دینی» هر هفته یکی از سوالات رایج مخاطبان در ارتباط با دین اسلام را با کارشناسان مرکز پاسخگویی به شبهات دینی در میان می گذارد، بدین ترتیب مخاطبان می توانند سوالات خود را در ذیل این مطلب با ما در میان بگذارند.

 

نظر شما
ادامه