کد خبر: ۵۳۳۹۸

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افزایش دوبرابری شیر گاومیش های استان با اجرای پروژه اصلاح نژادی از جمله تلقیح مصنوعی با اسپرم ایتالیایی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «عطایی نژاد» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه تلقیح مصنوعی گاومیش‌ها در بهشهر گفت: در سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌های اصلاح نژادی از جمله تلقیح مصنوعی گاومیش‌های استان با اسپرم ایتالیایی و استفاده از اصول علمی، تولید شیر این دام به بیش از دو برابر افزایش یافته و با توجه به قیمت بالای شیر و فرآورده‌های لبنی با کیفیت بالا ،که ۲ تا ۳ برابر شیر گاو به فروش می‌رسد به آسانی تبدیل به دامی اقتصادی شده است.

او افزود: پرورش گاومیش‌ها در مقایسه با گاو به دلیل مشکلاتی مثل تولید شیر پائین تر، عملکرد تولید مثلی ضعیف‌تر از قبیل، آبستنی طولانی، راندمان تولید مثل و باروری پائین، فحلی کاذب و پنهان زیاد در گذشته چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسید.

اعطایی نژاد گفت: از سال
۹۰ در مازندران که طرح پروژه تلقیح گاومیش آغاز شد شاهد شکوفایی بیشتر این فعالیت تولیدی در استان شدیم.

او افزود: در حال حاضر پرورش گاومیش در استان معمولاً در گله‌های کوچک
۵ تا ۱۰ راسی و به صورت کاملاً سنتی انجام می‌شود که با توجه به سازگاری کامل این دام به شرایط غیربهداشتی و نسبتاً نامناسب روستایی مورد توجه دامداران بوده و امیدواریم با توسعه تلقیح مصنوعی و اجرای پروژه‌های اصلاح نژادی و بهبود تغذیه در آینده نزدیک شاهد توسعه پرورش صنعتی این دام ارزشمند باشیم.

در مازندران بیش از ۵ هزار راس گاومیش وجود دارد که بیشترین تعداد ان در شهرستان میانکاله پرورش داده می‌شوند.


نظر شما
ادامه