کد خبر: ۵۳۳۸۶
 

 «دکتر اسماعیل  کهرم» با انتقاد از اقدام دانشگاه علوم پزشکی تهران به سوزاندن حیوانات آزمایشگاهی خواستار دفن این حیوانات شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «دکتر اسماعیل کهرم» استاد سرشناس حوزه محیط زیست، در رابطه با سوزاندن اجساد حیوانات آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واقعا نمی‌فهمند چه کاری انجام می‌دهند. زباله‌ای که باید بسوزانند دفن می‌کنند اما حیوانی که باید دفن شود را می‌سوزانند. واقعا این دست اقدامات دیوانگی است.

او با انتقاد از عدم حضور کارشناسان محیط زیست برای راهنمایی، اظهار کرد: وقتی می‌خواهند فعالیتی انجام دهند از هیچ‌کس نمی‌پرسند. اگر از یک نفر بپرسند و کسی که کارشناس است آنان را راهنمایی کند این اتفاق رخ نمی دهد.

کهرم ضمن انتقاد از این اقدام دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: کافی است این حیوانات بیچاره را پس از اینکه تشریح کردند، دفن کنند. چنانچه در باغچه هم دفن کنند مشکل حل می‌شود چراکه به صورت کود برای گیاهان در می‌آید.

این استاد حوزه محیط زیست تاکید کرد: به‌عنوان مثال هنگامی که در انگلیس بودم، یخچال‌های بزرگی داشتیم و در فصل زمستان که گیاهان خواب بودند باغچه را می‌کندیم و دفن می‌کردیم تا به عنوان مواد غذایی برای این گیاهان استفاده شود. چون معمولا مواد شیمیایی و رادیو اکتیو هم برای این حیوانات به کار نمی‌رود می‌توان آن‌ها را دفن کرد.

کهرم افزود: اگر چند درصد مواد شیمیایی و رادیو اکتیو برای آزمایش روی این حیوانات به کار برده شود هم باید آنان را دفن کنند و روی آن آهک بریزند.

او ادامه داد: در مورد اجساد انسان‌هایی که بیماری‌های خاص دچار می‌شدند هم در قرون وسطی این کار را انجام می دادند و اگر این اجساد مشکل داشتند روی آن آهک می‌ریختند تا تجزیه شوند.

به گفته کهرم برای انجام اقدامات این چنینی از متخصصین استفاده نمی‌شود و نتیجه‌اش سوزاندن حیوانات است.

این استاد حوزه محیط زیست با بیان تجربه سوئیس در این زمینه گفت: دو ماه پیش سوئیس بودم در وسط شهر کوره زباله سوز وجود داشت. بالای کوره، حالت کوزه مانند بود که در آن فیلترهایی به کار بردند تا بخار آب خارج شود و از طرفی از حرارت سوختن این زباله‌ها 400 خانه گرمایش پیدا می‌کردند.

به گفته او در محیط‌های شهری کافی است از تکنولوژی موجود استفاده کنیم تا شاهد اتفاقات مثبت زیست محیطی باشیم.
 
نظر شما
ادامه