کد خبر: ۵۳۳۲۷

کارشناسان محیط زیستی بر این باورند که از بین رفتن یخ‌دریاها در آب‌های جهان عامل گسترش نوعی ویروس مرگبار در میان پستانداران دریایی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، به گفته کارشناسان در دهه‌های اخیر پدیده از بین رفتن یخ‌دریا (آب یخ بسته دریا) در قطب شمال مشاهده شده که این پدیده با گسترش نوعی ویروس مرگبار در پستانداران دریایی مرتبط است.

محققان دریافتند در این روند ویروس Phocine distemper از حیوانات در آتلانتیک شمالی به جانداران اقیانوس آرام شمالی گسترش پیدا کرده‌ است. همچنین احتمال گسترش پاتوژن‌ها با از بین رفتن بیشتر یخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

از بین رفتن یخ‌دریا در قطب شمال یکی از عینی‌ترین نشانه‌های تغییرات اقلیمی در کره زمین طی چهار دهه گذشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸ پهنه‌های یخ حدود ۱۲ درصد درهر دهه عقب نشینی کرده‌اند.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در گزارش خود اعلام کرده‌ است: این تغییرات یخ‌دریاها در ماه سپتامبر حداقل برای ۱۰۰۰ سال بی‌سابقه بوده‌ و از حجم یخ‌دریاهای قطب شمال کاسته شده‌ است.

محققان با در نظر گرفتن این تغییرات به بررسی احتمال شیوع ویروس Phocine distemper پرداختند که در سال ۲۰۰۲ به تلف شدن تعدادی فک در آتلانتیک شمالی منجر شد. هرچند شیوع این ویروس در میان موجودات دریایی آتلانتیک شمالی مشاهده نشد تا سال ۲۰۰۴ که این ویروس در میان سمورهای دریایی در آلاسکا یافت شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان اظهار داشتند: میزان ذوب شدن یخ‌دریاها در اوت ۲۰۰۲ با گسترش میزان قرار گرفتن شیرهای دریایی در معرض این ویروس در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در اقیانوس آرام شمالی همراه بوده و نتیجه آزمایش در بیش از ۳۰ درصد جانوران مثبت بوده‌ است.

 

نظر شما
ادامه