کد خبر: ۵۳۲۶۷
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
استاد بهداشت مواد غذایی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر افشین آخوندزاده» افزود: ای‌کاش سازمان دامپزشکی از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاوزی خارج و به ارگان اصلی خود که وزارت بهداشت است، وارد می‌شد ...
 

حکیم مهر: استاد بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ضمن انتقاد از لغو اعزام ناظر بهداشتی به کشورهای مبداء گوشت‌های وارداتی، گفت: «از آنجا که ما خریدار گوشت هستیم، کارشناسان ما باید روی کیفیت و بهداشت آن اعمال نظر کنند، کمااینکه هیچ کشوری به کیفیت پایین گوشت صادراتی خود اعتراف نمی‌کند.»

 «دکتر افشین آخوندزاده» با تاکید بر اینکه اعزام ناظر بهداشتی به کشور مبداء صادرکننده گوشت، صرفاً مختص به کشور ایران نیست، تصریح کرد: «خیلی از کشورها به منظور کنترل بهداشتی گوشت، بازرس به کشور مبداء اعزام می‌کنند. من نمی‌دانم سیاست وزارت جهاد کشاورزی چیست که مسئولین فنی بهداشتی را که از ایران به کشور مبداء اعزام می‌شدند، حذف کرده است. قطع به یقین زمانی که دامپزشک ما در آنجا مستقر است و کیفیت گوشت را کنترل می‌کند، گوشت با کیفیت بهداشتی بیشتری وارد خواهد شد.»

وی با بیان اینکه خیلی از بیماری‌های دامی را صرفاً از روی لاشه گرم دام می‌توان تشخیص داد، خاطرنشان کرد: «سل یکی از این بیماری‌هاست که ممکن است بعد از کشتار دام و از روی گوشت منجمد شده نتوان آن را تشخیص داد. همچنین بعضی ضایعات در گوشت منجمد شده خود را نشان نمی‌دهند. وقتی گوشت منجمد می‌شود حتی بعضی کیست‌ها از جمله کیست سارکوسیستوز را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد.»

سن دام از روی گوشت منجمد شده قابل تشخیص نیست

آخوندزاده در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص نقش ناظر بهداشتی در زمینه کیفیت گوشت، گفت: «به طور کلی وقتی دامپزشک در کشور مبداء حضور داشته باشد و روی کشتار دام نظارت کند، کل پروسه را تحت بازرسی خود قرار می‌دهد و صد درصد نتیجه بهتری را رقم خواهد زد.»

وی ادامه داد: «سال‌های قبل معمولا وقتی می‌خواستند خرید گوشت انجام دهند، چند نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را برای بار اول به کشور مبداء می‌فرستادند تا در آنجا وضعیت بهداشتی اولیه را مورد تایید قرار دهند و ما شاهد بودیم دامپزشکی که در کشور مبداء بود، تمام پروسه تولید را تحت اختیار خود قرار داده بود.»

این استاد بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه سن دام را به هیچ عنوان نمی‌توان از روی لاشه تشخیص داد، گفت: «وقتی دام ذبح شود، نمی‌توان تشخیص داد که پیر یا جوان بوده است. همچنین با این حجم بالای گوشت وارداتی، نمونه‌گیری به شکل تصادفی به هیچ عنوان جوابگو نیست. بلکه فرایند نظارت بهداشتی باید از مزرعه تا سفره باشد. اینکه نمونه نهایی و محصول نهایی را بخواهیم نمونه‌برداری کنیم، هیچ وقت جوابگو نخواهد بود.»

وی در پایان ضمن اظهار تاسف از تصمیم‌های غیر کارشناسی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: «ای کاش سازمان دامپزشکی از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاوزی خارج و به ارگان اصلی خود که وزارت بهداشت است وارد می‌شد. متاسفانه از آنجاکه وزارت جهاد فاقد دید بهداشتی و پزشکی است، به هیچ وجه صلاحیت اظهار نظر در مورد بهداشت دام و طیور را ندارد.»
 
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
2
12
ممنون از حکیم مهر بابت پیگیری مسائل صنفی.
منتظریم تا برخی مسعولین ................. نظر اساتید دانشگاه رو هم نقد و نقض کنن...
کارمند دامپزشکی
|
France
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
3
اقای دکتر....
............. میفرماید کنترل سن و جنس دام از وظائف سازمان دامپزشكي نيست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
نه
منظورشون اینه که سن و جنس را از روی گوشت نمی توان تشخیص داد ، بلکه ناظران دامپزشکی باید در کشتارگاه باشند تا هم سن هم جنس و هم سالم بودن چک کنند و با برچسب گوشت تطبیق بدهند،تا امکان تقلب و تخلف نباشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
اولا که اقای دکتر عزیز الان تو کشور خودمون دامهای سلی به مصرف مردم میرسه و حذف نمیشه
ثانیا همه این سوت و کف ها به خاطر دلارها و ویکند همکاران بخش دولتی است که حذف شده است
دراصل نظارت بر گوشت های وارداتی باید بر عهده همکاران بخش خصوصی باشد نه دولتی ها که هم حقوق می گیرند هم اضافه کار و ماموریت و هم فوقالعاده سختی کار برابر حقوق به اسم تسری
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
4
9
ضمن تایید فرمایشات شما ، نه تنها بهداشت و سلامت گوشت ، حتی تقلباتش هم نمی شه تشخیص داد.
اصلن انگار یک عمدی وجود داره ، که واردکننده ها و کشتارگاههای خارجی از دسترنج مردم ایران ، میلیاردها دلار به جیب بزنند.واقعا قابل درک نیست.سازمانی که مسئول سلامت دام و فرآورده آن است ، اینقدر بی تفاوت ، بی مسئولیت عمل کنه.
آنها خودشان بهتر از همه نواقص باصطلاح پروتکل می دونند،ولی اصرار به تخلف ،از رسالت حرفه ای ایشون دارند.در برجام ، چند تا کشور تعهدنامه نوشتن ، دوربین هاشون ۲۴ ساعته رو تجهیزات ما است ولی باز ناظر مقیم هم دارند.خوب خوب بود بگن پروتکل نوشتیم دیگه ، اعتماد کنیم.یا برا ذبح شرعی ، خوب ذابح که مسلمانه ، چرا بهش اعتماد نمی کنن و باز ناظر ذبح شرعی می فرستند.چون به خارجی ها اعتماد نمی شه کرد.آنها برای منافعشون هر کاری فکرش بکنید می کنن.به همین خیال باشید که آنها گاو شش دندان برای ملت ایران کشتار کنن ، یا ...
سن بالا رو می زنن ، شش دندان
ماده را هم نر می زنن
بیمار هم سالم
شما هم تو بندر چجوری حدود ۹۰۰ تا بیماری آزمایش می کنی
کی به سازمان حق می ده از سلامت و بهداشت مردم عدول کنه؟
متخصص مواد غذایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
16
7
این استاد بزرگوار بفرمایند کدام کشور در دنیا نیرو اعزام می کند ؟
این استاد دانشگاه بفرمایند فکری به حال آموزش دامپزشکی بکنند که رکورد آموزش دامپزشک در دنیا را زده ایم ؟ یکبار اعتراض کنند سر کلاس نروند بعنوان اعتراض ؟ یکبار سخنرانی بکنند در رابطه با اوضاع اسفناک آموزش
این آقای دکتر بفرمایند یکبار اعلام کنند که حقوق و مزایای که می گیرند باید دامپزشک های سازمان ............ برابر باشد
این اقای دکتر در رابطه با اوضاع مواد غذایی چرا اظهار نظر نمی کنند
این آقای دکتر چرا بفکر ناظر افتاده اند
این آقای دکتر در خصوص کیفیت تولید متخصصین هم حرف بزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
چرا انقدر تغيير چهره ميدي از ناشناس تا متخصص مواد غذايي ..................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
جواب سوالتون رو من عرض می کنم. عربستان شرکت سی بال و چند شرکت دیگه که به اکثر کشورهای عربی گوشت ارسال میکند. اسرائیل هم هم ناظر بهداشتی دارد و هم ناظر شرعی. کشورهای اروپایی هم بازدیدهای دوره ای دارن و سختگیری های بسیار شدید برای کشتارگاه صادر کننده . بسیار جالبه که بسیاری از کشورها از کشتارگاههایی که ناظر بهداشتی ایرانی دارد خرید میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
دکتر آخوند زاده استادی شریف ، بسیار با سواد و در حقیقت یک انسان والا هستند . از همینجا دستشون و‌میبوسم . از شاگردان ۲۰ سال پیش ایشان در گرمسار هستم
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
4
آقای دکتر که می فرماید سن و جنس مربوط به ما نیست
چرا در مجوزی که برای شرکت واردکننده صادر و امضا می فررماید بعنوان آیتم اول به سن و جنس دام اشاره کرده است. یعنی این تعداد کارشناس در سازمان هیچ متوجه نیستند؟
....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
1
2
از بخش خصوسی باید حمایت شه.واکسن دام کوچک بسیار نامتوازن توزیع میشه در خراسان رضوی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
3
8
انشاءالله تعداد زیادی از اساتید دانشگاه و صاحب نظران و رییس محترم نظام دامپزشکی و روسای نظام استانها هم اقدام مشابه را انجام دهند تا برای تصمیم گیر اصلی یعنی وزیر جهادکشاورزی ایجاب و الزامی ایجاد کند. چرا که وی در حلقه ای از مشاوران محدود شده است.
وای از روزی که حین بازدید از مراکز عرضه و رستورانها معضل جدیدی بنام مشکلات بهداشتی گوشت منجمد نیز به موارد و مشکلات کارشناسان زحمتکش شبکه های دامپزشکی شهرستانها افزوده شود.
برای برخی از همکاران هم که دائم حساب و کتاب ویکند دامپزشکان اعزامی و ... را می کنند عرض کنم شرکتها دیگر ویکند برای کارشناسان اعزامی نمی دهند چون اکثر شرکتها دیگر وابستگی هایی دارند که بطریق آنها ویکند را برچیده اند و شاید شرکتها متعلق به ... هستند و شاید هم پرداخت ویکند بصورت متمرکز برای افرادی غیر انجام میگیرد بهر حال دیگر ویکند برای دامپزشکان نیست که روزانه ۱۲ یا حتی ۱۴ ساعت در کشور خارجی کار می کنند بجای روزانه ۷:۳۰
دمای محیط کار از ۴۰ _ ۴۰_ درجه متفاوت است
محیط پر از خون و فضولات است
تمناهای غیرقانونی مدیران شرکت های واردکننده و واسط و نمایندگان بی سواد شرکتها؟ و شرکت ها و کشتارگاههای خارجی کهر روز اعصاب ناظر را برهم می ریزد. از جمله درخواست کشتار دام با سن بالا، قبلا ها جنس ماده ، دامهای قسمت های مختلف کشتارگاه دمای لاشه کیفیت لاشه نحوه پاک کردن لاشه و حذف قسمت هایی مثل رباط ها و... نوع بسته بندی و بارگیری و .... .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
1
7
با درود سپاس حکیم مهر، و بالاخص استاد عزیز جناب دکتر آخوند زاده که به صورت شفاف و صریح نظر علمی خود را در حمایت از مردم عزیزمان اعلام می کنند درود بر وجدان های آگاه و علمی کشور مان که هر موقع لازم می دانند حضور فعال دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
2
5
من بعنوان یک مصرف کننده گوشت می گویم حق با دامپزشکها است باید دامپزشک اعزام بشه و نباید دامپزشکی کشور زیر نظر جهاد باشه مثل اینکه وارد کننده داره به یه عهده رانت میده یا یه عهده به وارد کننده البته ما باید خوشحال باشیم امنیت غذا امنیت اقتصاد امنیت جنگ امنیت تحصیل امنیت کار امنیت.....داریم دوستان آسوده به کار خود دارند ادامه میدم متشکریم از این همه امنیت متشکریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
6
5
این استاد گرانقدر ببینه داخل کشور خودمان آیا این همه کشتار میشه را درست معاینه میکنند !!!
مهدی
|
Germany
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
6
بابا این همه دام‌ داخل کشور در دامداری ها وجود داره چرا از از خارج وارد میکنید امسال شما کمر دامدار رو شکستین از یک طرف خوراک دام گرون میشه از طرفی دام ارزون میشه امسال سال حمایت از تولید ملی بود خوبه که آیا گوشت با کیفیت که داخل کشور تولید میشه بر مردم حرامه ؟ چرا در بازار دام ثبات نیست چرا دولت از تولید کننده داخلی دام نمیخره با یک قیمت مصوب مثل‌ گندم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
2
2
خیالتان راحت اینقدر دام زیاده دیگه وارداتی اتفاق نخواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
خدا رو شكر از اينكه اين خبر درست باشه ما دامپزشكها خوشحال ميشيم به هر حال اگه بذارن دامدار ايراني كارش رو خوب بلده واردات كلي دردسر داره بخصوص براي ما دامپزشكا موفق باشيد
شهرام تاجمیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
2
سلام.من یک دامدار وپرواری دام سبک دارم که چندوقتی هست دارم ضررمی دم.تواین دولت ورسانه ها فقط وفقط دم ازحمایت از تولیدداخل می زنند ولی با این آذوقه گرانی که وجود داره باید ما داممون را ارزان بفروشیم.واقعا دیگه صرف نمی کنه .حمایتشون اینه که برن از خارج گوشت یخ زده باهزار نوع مریضی بیارن وبه این مردم دربه در بدهند و هرروز آدمها تو بیمارستانه باشند.واقعاکه دارن حمایت می کنند...
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
2
2
سلام.
دوستان اگه رابطه ای در صدا و سیما ،برنامه مناظره دارند،پیشنهاد کننده،این موضوع هم در این برنامه مطرحه شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
3
0
متا سفانه خیلی کارها کارشناسی نیست
.......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
3
در کجای دنیا دام بیمار کشتار می کنند
حکیم مهر
|
Finland
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
با سلام و احترام به کلیه مخاطبین مخترم حکیم مهر،
با توجه به حجم بسیار زیاد نظرات واصله درخصوص بحث اعزام ناظرین بهداشتی به کشورهای مبداء واردات گوشت طی چند روز اخیر، بررسی این نظرات از سوی کارکنان محدود حکیم مهر وقت و انرژی زیادی از همکاران ما گرفته و موجب اختلال در انجام فعالیت های روزمره این رسانه گردیده است.
در عین حال، به نظر می رسد نظرات مختلف موافق و مخالف در این خصوص به طور کامل در این رسانه مطرح گردیده است، لذا ضمن تشکر از کلیه مخاطبین محترم برای شرکت در مباحث مطرح شده، از درج نظرات جدید در این خصوص معذوریم.
با این وجود، پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر بزودی در میزگردی با حضور کارشناسان مختلف، بحث اعزام ناظرین بهداشتی به کشورهای مبداء واردات گوشت را بررسی خواهد نمود.
نظر شما
ادامه