کد خبر: ۵۳۲۵۰

مقدار تقريبي چهار و نيم تن (4500 كيلوگرم) محموله غيربهداشتي پودر گوشت كشف و پس از اخذ حکم قضایی معدوم سازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، «دکتر ناصر ابراهیمی صدر» رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: كارشناسان اداره دامپزشكي شهرستان تبريز و اداره كل دامپزشكي استان در پي بازديدهاي مستمر كارشناسي، مقدار تقريبي چهار و نيم تُن (4500 كيلوگرم) محموله غيربهداشتي پودر گوشت كشف نمودند.

در پي نمونه برداري ها و آزمايش هاي انجام شده توسط كارشناسان اداره كل دامپزشكي استان، مشخص گرديد پودر گوشت مكشوفه با تركيب مواد غيرمتعارف و در شرايطي غيربهداشتي توليد گرديده و با عنوان پودر گوشت براي استفاده در خوراك دام، طيور و آبزيان، آماده فروش گرديده بود، در صورتیکه هم از نظر مواد اوليه و هم از لحاظ شرايط توليد و انبارش، ناسالم و غيربهداشتي بود.

وی همچنين گفت: آزمايش هاي ميكروبي شامل شمارش باكتري­هاي اشريشيا كُلاي (اي كُلاي) و سالمونلّا، آلودگي بالاي ميكروبي محموله را اثبات نمود.

خاطرنشان مي شود در موضوع توليد پودر گوشت، اهميت مشخص بودن منابع ضايعات از محل دام يا طيور، به دليل اجراي سياست هاي مراقبت از بيماري جنون گاوي و نيز كنترل بيماري هاي واگير طيور و ضرورت تفكيك آن و نيز نشانه گذاري صحيح به همراه توليد در حرارت و فشار كنترل شده از اهميت خاص و بحراني برخوردار است كه هيچ كدام از موارد برشمرده در محموله مكشوفه مذكور رعايت نشده بود.

دکتر ابراهیمی صدر افزود: در پي ضبط محموله و تنظيم صورتجلسات لازم توسط كارشناسان اداره دامپزشكي شهرستان تبريز و پس از مشخص شدن نتايج آزمايش ها و اعلام جُرم مشهود اداره دامپزشكي اين شهرستان به مرجع قضايي و صدور حكم دائر بر امحاء محموله يادشده، محموله مزبور در مورخه 12/8/1398 دفن بهداشتي و معدوم گرديد.

لازم به توضیح است استفاده از اين قبيل محموله هاي غيربهداشتي و تقلبي در تغذيه دام و طيور مي تواند موجب عوارض نامطلوب مانند مسموميت، كاهش رشد و توليد و حتي تلفات در دام هدف شده و براي مصرف كنندگان گوشت و فراورده هاي حاصل از دام و طيور تغذيه شده با چنين مواد غيربهداشتي، زيانبار باشد.


نظر شما
ادامه