کد خبر: ۵۳۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی آنفلوانزاترین استان کشور است. با توجه به اینکه زیرساخت‌های پرورشی طیور در استان قدیمی است، آخرین اصول بهداشتی روز را نمی‌توانیم اعمال کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آناج، «دکتر امیرحسین بهداد» با اشاره به آغاز فصل بارش و افزایش ضریب ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اظهار داشت: فصل بارش و مهاجرت پرندگان به کشورمان احتمال ورود ویروس این بیماری را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به لزوم حفظ موارد ایمنی توسط مرغ‌داران افزود: از تمام مرغ‌دارانی که به صورت صنعتی و خانگی فعالیت می‌کنند درخواست داریم، اولین مورد تلفات خود را به نزدیکترین اداره دامپزشکی در استان یا شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا همکاران ما اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

بهداد با بیان اینکه، بیمه تمامی واحدها باید انجام شود تصریح کرد: تمامی مرغ‌داران واحدهای صنعتی خود را در مقابل حوادث بیمه کنند چراکه تجربه نشان داده بعد در صورت بروز خسارات، واحد صنعتی به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و یا هم به طور کامل از گردونه فعالیت خارج می‌شوند.

عدم استقبال واحدهای گوشتی از واکسن

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد:  در اکثر کشورها طرح واکسیناسیون دام و طیور به طور کامل اجرا می‌شود برای مثال، در کشوری مانند چین به اندازه 13 میلیارد واکسیناسیون انجام گرفته است ولی در ایران علی‌رغم توصیه‌های اکید استقبال چندانی از واکسیناسیون آنفولانزای پرندگان نمی‌شود.

وی افزود: در شرایط می‌توان اقدام  به اجبار واکسیناسیون کرد که این واکسن‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شود ولی در شرایط فعلی به صورت پولی واکسیناسیون انجام می‌شود، البته مصوب کردیم، اگر واحدی واکسیناسیون انجام ندهد اجازه‌ جوجه‌ریزی نخواهد داشت.

روستاییان حیوانات خود را در محیط سربسته نگهداری کنند

بهداد تاکید کرد: برای واحدهای تخم‌گذار و گوشتی الزامات بیشتری در نظر گرفتیم، از تمامی مرغداران خواهشمندیم نسبت به واکسیناسیون طیور خود اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین رصد و پایش بیماری‌ها در کل استان با همکاری اداره کل دامپزشکی، محیط‌زیست، دانشگاه علوم‌پزشکی، جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود.

وی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان عنوان داشت: فصل مهاجرت شروع شده و باید روستاییان حیوانات خود را در محیطهای سربسته نگهداری کنند. اگر پرنده مهاجری را مشاهده کردند که تلف شده سریعا مراتب را گزارش کنند. اگر این اقدامات پیشگیرانه باهمکاری تمامی ارگان‌ها و مخصوصا مرغداران رعایت نشود، هیچ نهادی قادر به کنترل و پیشگیری نیست. نقش مرغ‌داران در این میان بی بدیل است.

زیرساختهای پرورش مرغ در استان قدیمی است

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه، این ویروس به راحتی قابل انتقال است ابراز داشت: در عین راحتی انتقال این ویروس، اقدامات پیشگیرانه نیز به راحتی انجام می‌شود. با یک ضدعفونی ساده می‌توان از انتقال ویروس بیماری آنفلوانزای پرندگان جلوگیری کرد. آذربایجان‌شرقی آنفلوانزاترین استان کشور است. با توجه به اینکه زیرساخت‌های پرورشی طیور در استان قدیمی است، آخرین اصول بهداشتی روز را نمی‌توئانیم اعمال کنیم.

زنده‌فروشی مرغ در محلات بدون مجوز است

بهداد با بیان اینکه زنده‌فروشی مرغ در سطح شهر بدون مجوز سازمان دامپزشکی بوده، بیان داشت: برخی افراد سودجو در زمان افزایش قیمت مرغ اقدام به زنده‌فروشی توسط وانت‌بارها در مناطق کم برخوردار شهر می‌نمایند و این جذابیت باعث رغبت مردم به خرید مرغ زنده می‌شود.

به مردم اطلاع رسانی کردیم و با همکاری نیروی انتظامی در مناطقی از شهر از این کار جلوگیری شده است حتی در مواقعی نیز همکاران مارا مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند بنابراین برخورد با مرغ‌فروشی زنده صرفا وظیفه اداره کل دامپزشکی استان نیست و تلاش همه جانبه را می‌طلبد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
0
اگر شما در اداره کل قوی باشد کسی حتی فکر توهین به همکارانتا را هم نمی کند .خدا به داد مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاهها برسه؟؟؟
نظر شما
ادامه