کد خبر: ۵۳۲۱۰

سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک و وزارت کشاورزی در بیانیه مشترکی درباره شایعاتی مبنی بر ورود ذرت‌های آلوده به کشور، توضیح دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«پیرو انتشار اخبار متناقض درباره ورود ذرت‌های آلوده، به هموطنان گرامی اطمینان می‌دهیم، کیفیت و سلامت ۳۵۰ هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است. لذا مصرف‌کنندگان محترم نسبت به سلامت ذرت‌ها و محصولات تهیه شده از این محموله هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

همچنین تاکید می شود برای ذرت‌هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آن‌ها ممانعت به عمل آمده است. بدیهی است، برای ارکان مختلف دولت، همواره سلامت و ایمنی مواد غذایی جامعه در اولویت قرار دارد.»

موضوع چه بود؟

دو روز پیش «امیر خجسته» نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا  ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود.

در چنین شرایطی در فضای مجازی مطالبی منتشر شد که به مردم هشدار می‌داد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه می‌شود، خودداری کنند زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است.

اصل موضوع چیست؟

سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد و با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می‌شود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه