کد خبر: ۵۳۱۸۰

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به مشاهده بیماری مشمشه در استان، از رزمایش مبارزه با بیماری مشمشه در کمیجان خبر داد.

به‌گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محسن شانقی» ظهر امروز در رزمایش عملیاتی مبارزه با بیماری مشمشه با اشاره به بروز علائم بیماری مشمشه در یک اسب در یکی از اسطبل‌های شهرستان کمیجان اظهار کرد: رزمایش کنترل و مبارزه با بیماری مشمشه در شهرستان کمیجان انجام شد، بیماری مشمشه بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و جزو بیماری‌های خطرناک بوده که برای کنترل و مبارزه با آن اسب‌ها نمونه‌برداری شد.

وی افزود: با مشکوک شدن به آلوده بودن اسب‌ها به بیماری مشمشه، آزمایش‌های تکمیلی انجام و در نهایت اسب آلوده معدوم‌سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: هدف از این رزمایش سنجش آمادگی لازم و مشخص‌ شدن نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با بیماری‌های احتمالی بود، باید در راستای برطرف کردن نقاط ضعف اقدام شود تا در مواقع بحرانی واکنش سریعی در خصوص بیماری‌های دامی به‌ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام داشته باشیم.

شانقی بیان کرد: در صورت مشاهده این گونه بیماری ضمن انجام یک‌سری اقدامات قرنطینه‌ای، پاکسازی و ضدعفونی، باید در اسرع وقت نیروی انتظامی، مراجع و مرکز بهداشت را مطلع کنیم تا ابتدا نسبت به معدوم‌سازی اسب آلوده اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از این اقدام باید نسبت به پاکسازی و نمونه‌برداری از دیگر اسب‌های واحد و سپس اسب‌داری‌های اطراف روستا و شهرستان اقدام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: پایش و مراقبت باید به‌گونه‌ای باشد که اطمینان لازم از آلوده نبودن دیگر اسب‌ها این واحد و حتی اطراف آن حاصل شود، اگر اسبی هم از این منطقه به استان دیگر جابه‌جا شده هم باید مورد آزمایش قرار گیرد.

 

نظر شما
ادامه