کد خبر: ۵۳۱۴۷

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: یکی از عوامل مؤثر بر روی نوع کاربرد پشم، اثر سن گوسفند است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر بهروز یاراحمدی» اظهار کرد: پشم در اقتصاد دامپروری به خصوص در کشورهایی که به پرورش گوسفندان نژاد پشمی می‌پردازند از حد یک فرآورده جنبی فراتر رفته و محصول اصلی گوسفند در آنها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در کشورهای پرورش‌دهنده گوسفند تحقیقات وسیعی برای بهبود کمیت و کیفیت تولید با هزینه فراوان به عمل می‌آید.

یاراحمدی با بیان اینکه تعیین خصوصیات پشم از حیث اقتصادی و کاربرد آن در صنایع نساجی و قالیبافی از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: یکی از عوامل مؤثر بر روی نوع کاربرد پشم، اثر سن گوسفند است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی لرستان یادآور شد:  گوسفند در سنین مختلف از نظر تولید و خصوصیات کمی و کیفی پشم مانند قطر، طول و راندمان دارای اختلافاتی بوده که مربوط به فیزیولوژی رشد حیوان است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بررسی شده نشان می‌دهد اثر سن گوسفند در اغلب موارد بر روی وزن بیده پشم معنی‌دار است اما در مورد بیشترین وزن بیده به دست آمده در یک سن معین بین پژوهش‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

یاراحمدی گفت: لرستان با ۳ میلیون و ۳۵۲ هزارو ‌۶۰۸ رأس گوسفند و بره ‌ حدود ۶.۵۱‌ درصد کل گوسفندان کشور را دارا بوده و دو نژاد با ارزش گوسفند لری و بختیاری از گوسفندان درشت جثه کشور در این استان پرورش داده می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه