کد خبر: ۵۳۱۳۱

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل محیط زیست استان زنجان گفت: افزون بر ۹۰ درصد تلفات حیات وحش در سطح جاده‌های این استان، شب‌ها اتفاق می‌افتد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اسماعیل قلی‌زاده»، روز شنبه با بیان اینکه روزها میزان تلفات جاده‌های حیات وحش بسیار کم است، افزود: برخورد وسایط نقلیه عبوری از مسیرهای ارتباطی با گونه‌های جانوری یکی از اصلی‌ترین تهدید کننده‌های جان حیات وحش محسوب می‌شود که لازم است رانندگان به این موضوع به ویژه در شرایط نامساعد آب و هوایی، توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان جاده‌ای باید مراقب حیات وحش باشند و حقوق حیوانات را در عبور از عرض جاده‌های ارتباطی نادیده نگیرند، اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۰۰ سر خرگوش و قریب ۸۰ قلاده روباه در سطح جاده‌های زنجان براثر برخورد با خودروهای عبوری، تلف می‌شوند که در صورت دقت رانندگان، آمار تلفات می‌تواند به حداقل برسد.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تلفات جاده‌ای حیات وحش در دست نیست، ادامه داد: بیشترین تلفات حیات وحش در سطح جاده‌های زنجان مربوط به خرگوش، روباه، شغال، گراز، تشی، خارپشت، سنجاب زمینی و خزندگانی چون مار، است بنابرین این گونه‌های جانوری بیشتر در معرض برخورد با وسایط نقلیه موتوری هستند.

وی تصریح کرد: بیشترین تلفات حیات وحش نیز در جاده اصلی زنجان به بخش قره‌پشتلو که از وسط دشت سهرین (زیستگاه آهوان) می‌گذرد و همچنین مناطق جنگلی شهرستان طارم، رخ می‌دهد که بهتر است رانندگان در آمد و شد از این مسیرها، دقت بیشتری داشته باشند.

قلی‌زاده افزود: تلفات گونههای شاخص جانوری ازجمله قوچ و میش، کل و بز، آهو و خرس قهوهای و گرگ در سطح جاده‌های ارتباطی استان زنجان، بسیار کم است و خوشبختانه به ندرت اتفاق می‌افتد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: باتوجه به احتمال بارش‌های پاییزی و مه‌آلود شدن جاده در روزهای آتی انتظار می‌رود رانندگان وسایط‌نقلیه در حین تردد در مسیرهای ارتباطی به‌ویژه در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و مرگ گونه‌های جانوری را رقم نزنند.

قلی‌زاده تاکید کرد: با توجه به افزایش راه‌های ارتباطی، زیستگاه‌های حیات وحش زنجان به صورت جزیره‌ای در آمده و تصادفات رانندگی به یکی از اصلی‌ترین تهدیدات جان حیات وحش تبدیل شده است.

وی افزود: رانندگان در مکان‌هایی که تابلو عبور حیات وحش نصب شده است با دقت بیشتر و سرعت مطمئنه رانندگی کنند، تصریحکرد: در صورت عدم رعایت سرعت مطمئنه به‌ویژه در زمان بارش‌ها ‌و مه‌آلود بودن منطقه، خطر برخورد خودروها با حیات وحش، دور از انتظار نیست.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان از رانندگانی که قصد رانندگی در سطح جادههای این استان را دارند خواست در فصل بارش و زمان مه‌گرفتگی که شاهد کاهش افق دید هستند با سرعت مطمئنه برانند و در صورت مشاهده هرگونه برخورد حیات وحش با وسایط نقلیه را در سریعترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست اطلاع دهند و یا با شماره تلفن ۳۳۵۴۱۰۰۳ - ۰۲۴ در میان بگذارند.

به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران، سه منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، خرمنه‌سر و خراسانلو و پناهگاه حیات وحش انگوران، محل امنی برای حیات وحش زنجان است.

منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته است و دشت سهرین این منطقه بکر، زیستگاهی مناسب برای آهوان محسوب می‌شود.

آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز ازجمله جانوران این منطقه است.

منطقه حفاظت شده انگوران نیز زیستگاهی مناسب برای قوچ و میش ارمنی و پازن، خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده‌پر و اسبله است.

منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است که در این منطقه نیز آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنارآبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان، زیست می‌کنند.

منطقه خرمنه‌سر که از آبان ماه سال ۸۱ جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شده از وجود کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها برخوردار است.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو نیز با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و زیستگاه قوچ و میش البرز مرکزی می‌باشد و خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه‌گوش و پرندگانی چون کبک ازجمله گونه‌های جانوری، موجود در آن است.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان‌های ابهر - خرمدره به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‌های حاصلخیز از تنوع گونههای گیاهی و جانوری خاص برخوردار است و بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوهای، خوک، گرگ و سیاه‌گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه‌سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست دارند.

پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران که خود از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمد در سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.

این منطقه از زیستگاه‌های مهم قوچ و میش ارمنی محسوب می‌شود و گونه‌های جانوری آن عبارتند از پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه‌گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی و دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه‌ای و ماهیانی چون زرده‌پر، سس، سفید رودخانه‌ای و اسبله است.

در زمان حاضر ۱۰ پاسگاه محیط‌بانی و سرمحیط‌بانی در مناطق تحت‌ مدیریت و شکار ممنوع این استان وجود دارد که چهار باب از این پاسگاه‌ها در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد، سه باب در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران، یک باب در منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، یک باب در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر و یک باب نیز در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، واقع هستند.



نظر شما
ادامه