کد خبر: ۵۳۰۳۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دبیر جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک:
«دکتر ماهان بیطرف» افزود: راهکار بنده در بلند مدت، الحاق موثر و در عین حفظ شان دامپزشکی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «شاید درک این موضوع که درمانگری که محل فعالیتش پلمپ شود، دیگر قادر به کسب درآمد نیست، برای افرادی که حاشیه امن دارند سخت باشد. اما دامپزشکان دام کوچک با این معضل روبرو هستند.» این را دبیر جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک و دبیر نظام دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر ماهان بیطرف» متاسفانه بحث پانسیون در هیچ جای قوانین فعلی موجود و در آیین‌نامه اجرایی ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی دیده نشده است. چون مافیا در قانون نادرست ایجاد می‌شود، شاهد رشد قارچ‌گونه مراکز نگهداری و هتلینگ حیوانات در سطح شهر هستیم.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر ارزیابی شما از جایگاه دام کوچک در ایران چیست؟

امروز با تغییر فرهنگ و ذائقه اجتماعی مردم، رشد بی‌رویه زندگی شهری و کاهش ارتباط مردم با محیط زیست و حیات وحش، اقبال عمومی نسبت به زندگی در کنار حیوانات خانگی و همراه ایجاد شده است و علت رشد زیاد این موضوع نادیده گرفتن آن در دهه‌های قبل بوده است. نیازهای مردم به هر شکل و نوعی باید دیده و برآورده شود و از این رو طب حیوانات خانگی امروزه به عنوان ویترین دامپزشکی کشور نمود دوچندان پیدا کرده است.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات و چالش‌های این حوزه چه چیزهایی هستند؟

مهمترین چالش این حوزه، فعالیت همکاران شاغل در اماکن مسکونی، نا آشنایی و کم توجهی مسئولین حاکمیتی وزارتخانه و سازمان دامپزشکی با  این حوزه و نادیده گرفته شدن جوامع و انجمن‌های صنفی تخصصی فعال در آن است. همانطور که تا این لحظه حتی یک بخش خاص برای این حوزه در سازمان تعریف نشده است. ما حتی کارشناسی با تعریف سمت سازمانی دام کوچک نداریم و متاسفانه حمایت باید و شاید مانند سایر فعالان، مشابه کانون وکلا و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همراه شاغلین نبوده است.

حکیم مهر: چه راهکاری برای حل این موضوع سراغ دارید؟

قطعا این موضوع با ورود بخش حاکمیتی در گذشته به راحتی قابل پیشگیری و پیگیری بود. کما اینکه در حال حاضر هم پیگیری از طریق مجرای نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در جریان است. راهکار بنده در بلند مدت، الحاق موثر و در عین حفظ شان دامپزشکی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و در کوتاه مدت نفوذ و لابی متولی دامپزشکان کشور و قرارگرفتن در کنار کلینیسین‌ها در این موضوع است. شاید درک این موضوع که درمانگری که محل فعالیتش پلمپ شود، دیگر قادر به کسب درآمد نیست، برای افرادی که حاشیه امن دارند سخت باشد.

حکیم مهر: آیا استفاده از داروهای انسانی به‌صورت محدود در دام‌های کوچک مجاز است؟

استفاده داروهای انسانی در حوزه دام کوچک اجتناب‌ناپذیر است، زیرا تولید یا واردات اختصاصی آن در حال حاضر نیاز موجود را برطرف نمی‌کند. بحث قانون‌مند شدن آن هم نیاز به پیگیری دارد. کمااینکه ما در گذشته در جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک از مسئولین سازمان دامپزشکی خواستار پیگیری این موضوع و قانون مند شدن آن بودیم، اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسید و فعلا هم لطف وزارت بهداشت شامل حال نسخه‌های دامپزشکی می‌شود و گرنه معلوم نیست چه خطراتی بهداشت عمومی کشور را تهدید کند.

حکیم مهر: آیا کلینیک‌های دامپزشکی اجازه پانسیون حیوانات را دارند؟

متاسفانه بحث پانسیون در هیچ جای قوانین فعلی موجود و در آیین‌نامه اجرایی ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی دیده نشده است. چون مافیا در قانون نادرست ایجاد می‌شود، شاهد رشد قارچ‌گونه مراکز نگهداری و هتلینگ حیوانات در سطح شهر هستیم. از آنجا که این مراکز زیرزمینی و بدون اخذ مجوز هستند، در نتیجه تحت نظارت نبوده و اقدامات خلاف دیگر هم انجام شده و قطعا برای سلامت حیوانات و جامعه مخاطره‌آمیز بوده و خواهد بود.

البته دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌هایی برای مراکز پرورش و نگهداری و تربیت سگ در موضوع ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری کشور هست که به علت دارا بودن دید دامپروری، خیلی مساعد حل این موضوع نیست.

حکیم مهر: نحوه ارائه خدمات به حمایتی‌ها به چه صورت است؟

حمایت از حیوانات قطعا امری پسندیده و وظیفه هر انسان است اما متاسفانه به علت نبود قانون واضح و آشکار در این موضوع این امر دچار مشکلاتی شده است. بنده آرزومندم با تصویب قانون جامع، کاربردی و عملیاتی در ارتباط با این موضوع شاهد ارتقا وضعیت حمایت از حیوانات و قطع دست سودجویان از این حوزه باشیم. البته شایان ذکر است که نباید نقش حامیان واقعی و دامپزشکان عزیزی که طی این سال‌ها از جان و دل به وضعیت حیوانات بلاصاحب و بی‌سرپرست رسیدگی کرده‌اند را نادیده گرفت. قطعا حل این مشکل نیاز به حمایت دولت و ایجاد ساختار و تدوین شرایط مراکز نگهداری و شفافیت مالی و نظارت صالحه را دارد. در این راه استفاده از پتانسیل و دانش جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک قطعا بی بدیل خواهد بود.

حکیم مهر: چه چالش‌های دیگری در حوزه دام کوچک وجود دارد؟

عدم حمایت کافی در ارتباط با پرداخت مالیات، هزینه برق و آب و ... مراکز درمانی دامپزشکی و پرداخت هزینه‌های مشابه تجاری یکی از مشکلات اساسی است. حتی مالیات سایر دامپزشکان ۱۸ درصد اما دامپزشکان دام کوچک ۳۰ درصد است و این قطعا فعالیت این بخش را دچار اختلال خواهد کرد. سوال این است که آیا نهاد مربوطه بدون کسب نظر دامپزشکی اقدام به چنین افزایش‌هایی کرده است و اگر نه چرا موافقت شده است؟ در صورتی که پزشکان با درآمد چندبرابری از زمین‌های طرح‌های شهری و درمانی بهداشتی برای بیمارستان‌ها و ... بهره می‌برند و قطعا این امر لازم است. اما چرا دامپزشکان فعال دام بزرگ یا کوچک و سایر حوزه‌های دارو و درمان باید هزینه هنگفت جهت تهیه ملک محل فعالیت خود پرداخت کنند؟

متاسفانه هیچ راهکار قانونی جهت واگذاری پروانه‌های داروخانه و مراکز درمانی و انتقال آن و یا ایجاد ساختاری مانند آنچه در نظام پزشکی موجود است، دیده نشده است که خود حاکی از عدم آشنایی با شرایط این بخش است. همچنین عدم شناسایی کافی و برخورد قاطع با درمانگران غیر مجاز که در حال افزایش هستند، یکی دیگر از چالش‌های مهم حیوانات کوچک است.

یک معضل دیگر هم همین بحث پت شاپ‌ها و نامه پلمپ اماکن به برخی مراکزی از جمله کلینیک، بیمارستان و داروخانه است که پت‌شاپ هم داشته‌اند. همه این موارد ناشی از ضعف و خلاءهای قانونی بوده و نیاز است برای خیلی موضوعات قبل از واقعه علاج و راهکار درنظرگرفته شود. همانگونه که مدیر موفق مدیری است که آینده را ببیند، مسئولین مربوط هم باید آینده‌نگری را در تدوین دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها اعمال کنند و از هرگونه اعمال نظر شخصی و غیرتخصصی و کارشناسی پرهیز شود تا با آینده شغلی فعالان این حوزه بازی نشود. امیدوارم با توجه به رویکرد و دیدگاه جدیدی که در نظام دامپزشکی وجود دارد، تمام این موارد در چهارچوب قانون ساماندهی شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
3
واقعا در سازمان در حق دام کوچیکی ها ظلم میشود
دامپزشك
|
United States of America
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
4
اين ها رو كه همه دامپزشكان ميدانند! اين صحبت ها رو جاهايي بگن يا بنويسن كه مقامات تصميم گيرنده هستند! ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
3
لطفا به وضعیت دام کوچک رسیدگی کنید، نظام برای اعضای و تاسیس کلینیک دام کوچک تسهیلات ایجاد کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
پزشکان وام های کلان میگیرند
اما در دامپزشکی فقط به دام دار وام میدهند در صورتی که حق دامپزشکانم هست
در روز ملی هم قبل از دامپزشکان از بهره برداران تقدیر میشود
واقعا کیخا نماینده مجلس درست گفت شما در بین خود هم مظلومید و ناشناخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
15
2
سگ نجسه وباید کلا از زندگی مردم حذف بشه.جز ضرر چیزی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
بهایم خموشند وگویابشر...زبان بسته به که گویا بشّر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
گربه چی؟
سگ نگهبان و پلیس و امداد چی؟
پرندگان زینتی چی؟
جوندگان و خرگوش چی؟
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
سگ از آفریده های پروردگار هست و طبق قانونی که ملزم به اجرای دستوراتش هستی، سگ حلال است. تو یک آیه به صراحت بهش اشاره شده است. ضمنا تعریفت از نجاست رو بگو تا جوابی بهت بدم که کاملا قانع بشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
2
واقعا شهرداری معضل بزرگیست و مالیات و اماکن هم داره به اون اضافه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
واقعا بخش حاکمیتی بی توجهی میکند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
3
زمانی که سخن مالیات هست دامپزشکان رو جزو پزشکان حساب می کنند ولی حرف بودجه و شرایط معیشتی که میشه دامپزشکی رو جدا حساب می کنند
و جالب اینجا که قانون نصب کارتخوان در دامپزشکی سریعتر اجرا شد تا پزشکان
دکتر ملک محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
2
والا ما که از بیرون وضعیت دام کوچک را نگاه میکنیم ، می بینیم پروانه ها به افراد خاصی داده میشوند و هر کسی هر کاری که دلش میخواهد در کلینیک ها انجام میدهد و هیچ نظارتی هم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
متاسفانه این نظر درسته و نظارت درستی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
0
1
صحبت از نيازهاي اساسي جامعه كم كم ميتونه اونها رو با نحوه درست مراودات آشنا كنه اينكار زمانبر هست ولي بي شك موثره
ما دنبال راهي هستيم كه اين عقب ماندگي چهارصد ساله رو جبران كنيم و خوشبختانه شما بصورت عملي اون رو انجام ميديد موفق باشيد
ناشناس
|
France
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
4
2
این‌رشته دامپزشکی باید به کل تعطیل بشه واقعا در ایران هیچ نیازی به این رشته نیست به راحتی کار این رشته رو بچه های بهداشت حرفه وتغذیه انجام میدند...اکثر بچه های این رشته بیکارنند..و دنبال تغییر رشته...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
0
علت موفقیت دام کوچک تا به امروز عدم ورود سازمان بوده است بهتره از این به بعد هم با ما کاری نداشته باشند
نظر شما
ادامه