کد خبر: ۵۳۰۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

در برخی از واحدهای مرغ گوشتی شهرستان قاینات به دلیل عدم رعایت برنامه واکسیناسیون علیه بیماری برونشیت و نیوکاسل تلفات بیش از 50 درصد اتفاق افتاد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات، «دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار داشت: اصول واکسیناسیون و برنامه های واکسیناسیون اعلامی توسط سازمان دامپزشکی کشور بر مبنای تجزیه و تحلیل های دقیق علمی و آزمایشگاهی و حاصل تجربه ها و مشاهده های کارشناسان طیور در هر منطقه می باشد و اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی نیز بر اساس شرایط منطقه ای که بصورت مرتب و برنامه ریزی شده به کمک آزمایشگاه مرجع این اداره کل رصد و پایش می گردد، برنامه واکسیناسیون مخصوص طیور گوشتی تهیه و پیشنهاد کرده است که متاسفانه در برخی مواقع مرغداران به استناد اینکه مدتهاست درگیر بیماری خاصی نشده اند و یا به دلایل مالی از قبول و اجرای دقیق آن سر باز می زنند، این سکه هنگامی روی دیگر خود را به پرورش دهنده نشان می دهد که تقریبا کار از کنترل خارج شده و دیگر برای جلوگیری از تلفات ناباورانه مزرعه اقدام موثری نمی توان انجام داد.

وی افزود: در تلفاتی که اخیرا در برخی مزارع پرورش مرغ گوشتی شهرستان قاینات رخداد، عدم اجرای دقیق برنامه واکسیناسیون بصورت واضح و غیرقابل انکاری مشهود بود. در واحدهایی که اصول واکسناسیون بطور نسبی رعایت گردیده بود تلفات این بیماری ویروسی تنفسی که در تشخیص های اولیه برونشیت و در برخی موارد برونشیت به همراه نیوکاسل تشخیص داده شد، با تلفات حداقلی و در حد 2 تا 2.5 درصد و در مرغداری هایی با واکسیناسیون ناقص تا 55 درصد بروز نمود.

محمودی رئیس شبکه قاینات اضافه کرد، دستورالعمل اعلامی واجرای برنامه واکسیناسیون ابلاغی از سوی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی لازم الاجرا است و در مواردی که به تشخیص کلینیسین دامپزشکی برنامه دیگری برای مرغداری توصیه گردیده و یا مرغدار از اجرای برنامه سر باز می زند، می بایست مراتب را کتبا به شبکه دامپزشکی اطلاع دهد.

وی افزود، در مواردی که اهمال مسئول فنی مایه کوبی و یا تخلف مرغدار در اجرای برنامه مورد نظر کلینیسین محرز گردد و موجب شیوع آلودگی و ضرر اقتصادی سایر پرورش دهندگان شود قابل پیگیری حقوقی و قضایی می باشد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
0
فصل، فصل درگیری هست و واکسن، واکسن ایرانی...
ایشون یا هرکسی به خودش جرات صحبت میده چقدر در امر پرورش مهارت دارند؟
شما هر برنامه واکسیناسیون که بگید بنده نمونه فکرم درگیر شده با اون برنامه در این شهرستان رو براتون ارائه میدم.
تا کی قرار هست کسی که پرورش رو تجربه نکرده در مورد پرورش نظر تخصصی بده؟ ..............
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
0
اینجاست که میگن واکسیناسیون شرط کافی برای پیشگیری نیست ولی شرط لازم هست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
0
1
برای کسی که تا حالا پاش توی فارم نخورده خیلی راحته نظر دادن
نظر شما
ادامه