کد خبر: ۵۲۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: «باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت:

گسترش کلینیک حیوانات خانگی نشانه‌هایی از پاسخ به نیاز افرادی است که از حیوانات خانگی نگه داری می‌کنند. آیا نگهداری از این حیوانات، ممکن است به یک سبک زندگی تبدیل شود؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سوژه این گزارش از یک آگهی روزنامه به دست آمد آگهی بزرگ در روزنامه معروف شهر که تبلیغی پرطمطراق از یک کلینیک حیوانات خانگی بود. چیزی که جالب بود معمولا در تبلیغ های این طور کلینیک ها بیشتر برای حیوانات کوچک خانگی تبلیغ می شد اما در این آگهی، عکس دامپزشک  با حیوانات غیرمتعارف چاپ شده بود. دیدن این تبلیغ آن قدر برای ما جالب بود که روانه کلینیک شدیم ولی مرکز بر خلاف آنچه که ادعا می شد گسترده نبود و حتی دامپزشک نیز در محل حضور نداشت.

نگه داری از پت ها، نشانه هایی از زندگی طبقه متوسط جدید

بعد از این مرکز روانه بلوار وکیل آباد شدیم؛ منطقه‌ای از بروز و ظهور طبقه متوسط جدید که بیشترین تعداد کلینیک‌های حیوانات خانگی را دارد. در ابتدا به بیمارستان تخصصی حیوانات خانگی و پرندگان زینتی در ابتدای بولوار وکیل آباد مراجعه کردیم. در بروشوری که از بیمارستان دریافت می‌کنیم این بخش‌ها در بیمارستان به چشم می‌خورد: پت شاپ، مهد پت، بخش اصلاح و شست و شو (گرومینگ)، کوتاه کردن و آرایش نژاد‌های سگ و گربه، دندانپزشکی، بخش‌های سونوگرافی، رادیولوژی، داخلی و جراحی فوق پیشرفته از بخش‌های این بیمارستان مخصوص حیوانات خانگی است.

داخل فروشگاه لوازم حیوانات خانگی می‌شوم قیمتی از غذا‌های مخصوص حیوانات می‌گیرم. ابتدا از فروشنده سوال می‌کنم که چه نوع غذایی باید به گربه‌های پرشین داده می‌شود، توصیه اش بر دادن غذا‌های خشک آماده به حیوانات است و می‌گوید: از تغذیه حیوان با غذا‌هایی مثل مرغ پخته شده خودداری کنید، چون معمولا این نوع غذاها، باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

قیمت هر کیلو غذای خشک ویژه گربه ایرانی بیست تومان و هر کیلو غذای خارجی چهل تومان است. از قیمت کنسرو‌ها سوال می‌کنم، هر کنسرو غذای خانگی ویژه گربه ۴۰ هزار تومان است. به سراغ لوازم حیوانات خانگی می‌روم جای خواب یک گربه و سگ خانگی از ۲۰۰ تومان تا یک میلیون تومان است.

از فروشنده درباره وجود حیوانات خانگی برای فروش می‌پرسم و پاسخ می‌دهد سگ‌های خانگی فروشی تمام شده است و هنوز امروز سگ‌های جدید  را نیاوردند ظاهرا بازار فروش سگ‌های خانگی رونق زیادی دارد. در فروشگاه چندین گربه پرشین برای فروش موجود است. قیمت گربه‌های پرشین حدود یک میلیون تومان است.

حیوان خانگی به مثابه عضوی از خانواده

تهمینه یکی از کسانی است که به نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص سگ‌های منیاتوری علاقه دارد او می‌گوید: سه سال پیش که سگ خانگی ام را گم کردم به دلیل ناراحتی روحی ناشی از گم شدن حیوان مورد علاقه ام از خرید حیوان خانگی صرف نظر کردم.

او می‌گوید: اولین بار والدینم در ۶ سالگی یک پرنده برایم خریداری کردند در این سال‌ها حیوانات خانگی ام به دلیل بزرگ شدن و نبود امکان نگهداری، از من جدا شدند و هر بار از لحاظ روحی آزرده می‌شدم، چون با حیوان انس می‌گرفتم.

تهمینه می‌گوید: سگ خانگی داشتم که به مدت ۱۰ سال از آن نگه داری می‌کردم و مثل عضوی از خانواده شده بود به طوریکه بعد از گم شدن آن، پدرم دچار افسردگی شد.

نباید اهمال کاری کرد

به کلینیک حیوانات خانگی دیگری می‌روم. از قیمت سگ‌های خانگی سوال می‌کنم. دامپزشک مرکز می‌گوید: قیمت سگ‌ها بسته به نژاد آن‌ها از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است.

 «محمد» دامپزشک مرکز از اهمال کاری عده‌ای در نگهداری از حیوانات خانگی انتقاد می‌کند و می‌گوید: عده‌ای فرصت کافی برای حیوانات خانگی نمی‌گذارند به طور مثال سگ‌های خانگی در ماه‌های اول احتیاج به توجه و مراقبت‌های عاطفی دارند، در حالیکه برخی این فرصت را نمی‌گذارند و بعد از مدتی حیوان خانگی با سر و صدای زیاد آن‌ها را خسته می‌کند و مجبور به پس دادن حیوان می‌شوند.

عده ای در جستچوی تمایز اجتماعی

این دامپزشک به نگهداری زیرزمینی برخی از حیوانات غیر متعارف در مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از افراد طبقه بالا در مشهد حیواناتی مثل توله شیر یا پلنگ در منزل خود نگه داری می‌کنند یا اینکه با نگهداری حیوانات زیادی مثل طاووس یا سایر پرندگان در باغ ویلای خود آنجا را به یک باغ وحش تبدیل کرده اند.

محمد می‌گوید: متاسفانه برای این افراد سلامتی حیوانات اهمیتی ندارد و بیشتر می‌خواهند حس فخر فروشی و تمایز خود را با نگهداری از این حیوانات نشان دهند در حالیکه شاید اگر امکانات تفریحی بیشتری خاص طبقه ثروتمند وجود داشت این افراد می‌توانستند حس تنوع طلبی و فخر فروشی خود را از این طریق بروز دهند.

او در عین حال نگهداری برخی از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه خانگی را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است نگهداری از این حیوانات در منزل حس مسئولیت پذیری در کودکان را تقویت می‌کند، زیرا والدین می‌توانند نگهداری از حیوان خانگی را به کودک بسپارند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Australia
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
ای کاش بچه های خبرنگار هم یک سر به کشتارگاههای طیور و نحوه ی پرداخت حقوق به کادر بهداشتی خبر تهیه کنند
نظر شما
ادامه