کد خبر: ۵۲۹۳۴

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در پرورش ماهی در قفس با کمبود تجهیزات مواجه هستیم، گفت: پرورش میگو در کشور در کنار بیماری لکه سفید انجام می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر نبی الله خون میرزایی» امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی شیلات و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه به منظور معرفی توانمندی های داخلی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی و خارجی برگزار شده است.

وی با اشاره به حضور شرکت هایی از کشورهای اسپانیا، چین و کانادا در این نمایشگاه گفت: علیرغم شرایط تحریم امسال نسبت به سال گذشته و سال های قبل از آن میزان استقبال بیشتر بوده و سال گذشته تعداد شرکت های حاضر در این نمایشگاه ۷۷ شرکت بود که امسال این رقم به ۹۳ رسیده است.

خون میرزایی این فضا را فرصت خوبی برای معرفی توانمندی های داخلی و برقراری ارتباط بین گروه های ذینفع مختلف عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای شیلات اظهار داشت: سال گذشته موفق شدیم فراتر از تکالیفی که بر عهده ما قرار داده شده بود عمل کنیم و این اتفاق هم در زمینه میزان تولید، هم صادرات و ارز آوری و هم بهبود تراز تجاری اتفاق افتاد.

خون میرزایی اظهار امیدواری کرد روند شتابان تولید و صادرات محصولات شیلاتی که در شش سال گذشته شروع شده تداوم یابد.

وی اضافه کرد: مطمئن هستیم در سال ۹۸ نیز در بسیاری از زمینه ها جلوتر از تکالیفی خواهیم بود که برای ما در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در بحث پرورش ماهی در قفس با کمبودهایی در حوزه تسهیلات مواجه هستیم، گفت: اگر نظام بانکی کمک موثری به ما در این زمینه کند می توانیم میزان تولیدات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تکلیف سازمان شیلات در حوزه کل تولیدات آبزی پروری یک میلیون و ۱۳۰ تن بوده است، گفت: با این حال ما موفق به تولید یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن انواع آبزی شدیم.

خون میرزایی با اشاره به اینکه ایران در حوزه پرورش ماهی قزل آلا رتبه یک و در تولید خاویار و گوشت خاویاری به ترتیب رتبه های سوم و چهارم را دارد، گفت: سال گذشته ۴۲ هزار تن تولید میگو برای ما تکلیف شده بود و ما موفق شدیم حدود ۴۷ تا ۴۸ تن از این آبزی را تولید کنیم.

وی با اشاره به بهبود سرانه مصرف آبزیان در کشور نیز گفت: در ابتدای دولت سرانه مصرف ۸.۵ کیلو بوده و سال گذشته این رقم به ۱۲.۱ کیلوگرم رسیده است.

پرورش میگو در کنار بیماری لکه سفید انجام می شود

خون میرزایی درباره وضعیت پرورش میگو در سال جاری و همچنین آخرین وضعیت شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگو کشور گفت: بیماری لکه سفید یک بیماری ویروسی جهانی است و همه کشورها تقریبا با آن درگیر هستند، این بیماری در کشور ما نیز بومی شده و به همین جهت ما پرورش میگو در کنار بیماری را دنبال می کنیم و چاره ای جز این نداریم.

وی با اشاره به اینکه باید نظارت های بهداشتی را در این زمینه افزایش دهیم، گفت: برداشت میگو هنوز تمام نشده به همین جهت ما نمی توانیم عددی در این باره اعلام کنیم اما ارزیابی ها نشان می دهد تولید بیش از تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده، خواهد بود.

صید ساحلی بیش از ظرفیت منابع است

خون میرزایی با بیان اینکه برداشت و صید ساحلی بیش از ظرفیت منابع دریایی است، گفت: متاسفانه عمده این صیدها به صورت غیرمجاز و غیرقانونی انجام می شود و ما با اینکه یگان حفاظت داریم اما بضاعت کامل برای مقابله با این امر را نداریم.

وی ادامه داد: بخشی از این مساله نیز به حوزه های قضایی و نمایندگان عالی دولت در استان ها مربوط است که امیدواریم پیگیری شود.

خون میرزایی با اشاره به اینکه دلیل اصلی این مساله بیکاری و عدم اشتغال است، اظهار امیدواری کرد: جمعیت بیکار را به سوی اشتغال های مناسب از جمله آبزی پروری هدایت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه برنامه ای برای صید تجاری ماهیان دریای خزر نداریم، گفت: بر اساس تحقیقاتی که هر سال انجام می شود فعلا چشم اندازی برای اینکه این کار را از سر بگیریم وجود ندارد.

خون میرزایی درباره دستگیری صیادان ایرانی نیز توضیح داد: این مساله مربوط به وزارت امور خارجه است و هر گاه ما مطلع شویم صیاد یا ملوانی دستگیر شده حتی اگر مجوز نداشته باشد این مساله را به وزارت امور خارجه اطلاع می دهیم و از این طریق پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: آماری از اینکه تاکنون چند نفر ملوان و صیاد ایرانی دستگیر شده اند نداریم.

رئیس سازمان شیلات ایران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تجهیزات مورد استفاده در پرورش ماهی در قفس داخلی است یا وارد می شود، گفت: بخشی از این تجهیزات داخلی است و کسانی که خواهان تکنولوژی های داخلی است می توانند از آن استفاده کنند، بخشی هم خارجی است و انهایی که تمایل به استفاده از تجهیزات خارجی دارند می توانند از این بخش استفاده کنند.

 
نظر شما
ادامه