کد خبر: ۵۲۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

اردستان رتبه نخست تولید مرغ گوشتی در استان اصفهان را دارد که این روزها تامین نهاده‌ها به یکی از چالش‌های اصلی تولیدکنندگان در این شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مرغداری و صنایع وابسته سهم مهمی در اشتغال‌زایی، رونق تولید، ارز آوری و تامین امنیت غذایی دارد و ایران هشتمین کشور دنیا در صنعت تولید گوشت مرغ و پرورش طیور است.

سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید می‌شود و اصفهان با وجود برخورداری از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری و ۱۷ کشتارگاه طیور جزو استان‌های پیشتاز کشور در این زمینه به شمار می‌آید.

اردستان یکی از شهرستان‌های مهم در این بخش است و بر اساس آمارها حدود ۱۵۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در آن وجود دارد که نزدیک به یک‌چهارم تولید استان اصفهان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان، سالانه در کشور بیش از ۲ میلیون تن گوشت مرغ تولید و نزدیک به ۱۰ درصد در این استان تامین می‌شود که از این نظر منطقه توانسته مقام دوم کشوری را به خود اختصاص دهد

«زهرا فیضی» یادآور شد: افزون‌بر۸۵۰ واحد مرغداری دارای مجوز در استان اصفهان تولید می‌کنند که در زمان حاضر بیش از ۷۰ درصد آنها فعال هستند.

وی افزود: سالانه ۱۷۶ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود که این میزان با در نظر گرفتن سایر انواع طیور به بیش از ۲۰۰ هزار تن می‌رسد و همچنین بیش از ۱۰۴ هزار تن تخم‌مرغ داریم که به ترتیب ۷۰ هزار تن و ۴۰ هزار تن آنها از استان خارج می‌شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به سرانه مصرف ۲۷ کیلوگرمی گوشت مرغ به ازای هر نفر در کشور بیان کرد: با توجه به اینکه گوشت مرغ جزو کالاهای اساسی مردم است، دولت حمایت‌هایی از تولیدکنندگان انجام می‌دهد که نهاده‌های مورد نیاز با ارز دولتی در اختیار آنها گذاشته شود.

کارشناسان امر اما بر این باور هستند که هزینه‌های تولید مرغ و فراورده‌های مرتبط به علت‌های گوناگون در زمان حاضر از سود این صنعت پیشی گرفته و فعالان برای تهیه مواد اولیه بهداشتی و خوراک طیور به ویژه در شهرستان‌هایی مانند اردستان با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو شدند.

کمبود نهاده و واکسن در اردستان

یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی اردستان در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: ۳۵ سال است که در این حرفه فعالیت دارم و پیش‌تر مساله چندانی در تامین نهاده‌ها وجود نداشت اما از یک‌سال گذشته در این زمینه دچار مشکل شدیم.

«علی شفیعی»، تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا را از جمله علت‌های بروز مشکل در تامین نهاده‌های دامی برشمرد و تاکید کرد: اردیبهشت امسال از فروشنده نهاده‌ها خرید کرده و مبلغ مورد نظر به حساب آنها واریز شد اما تاکنون کالایی تحویل نشده است.

وی، تامین ارز مورد نیاز را از دیگر علت‌های احتمالی بروز مشکل در تامین نهاده‌های دامی عنوان کرد و افزود: دولت تلاش کرده اقلام مورد نیاز مرغداران تامین شود و تا حد زیادی به این موضوع کمک شده اما موضوع زمان‌بر بوده که از این رو مشکلاتی در راه تولید هم ایجاد کرده است.

یکی دیگر از فعالان این بخش نیز در ادامه گفت: کمبود واکسن و دارو از دیگر مشکلات تولیدکنندگان مرغ است چرا که گاه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

«حسین فدوی» اضافه کرد: داروها و واکسن‌های داخلی در زمان حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از آنها کیفیت بالایی ندارد، هرچند نسبت به گذشته تا حدودی ارتقا یافته است.

وی اظهار داشت: دولت در این مدت در حد ضرورت اقلام مورد نیاز مرغداران را تامین کرده اما هم‌چنان تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو هستند که به تلاش و حمایت بیشتر سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها نیاز داریم.

رد پای سودجویان در بحث نهاده‌ها

رییس شبکه دامپزشکی اردستان نیز در این زمینه اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در بحث مرغداری‌ها موضوع تامین نهاده‌ها است که گاه مورد سوء استفاده سودجویان قرار می‌گیرد.

«میثم استکی» افزود: حواله ۵۳۹ هزار کیلوگرم ذرت، جو و سویا در یک ماه گذشته با کد پستی و کد شناسایی برای مرغداران اردستانی صادر شده اما این محموله هنوز به شهرستان وارد نشده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای پشت این ماجرا هستند و با سوء استفاده از اطلاعات فعالیت مرغداران اردستانی، پیش‌تر اقدام به خرید نهاده‌ها کرده و آن را در نقاط دیگر به فروش می‌رسانند که موضوع باید از سوی دستگاه‌های نظارتی پیگیری شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان نیز تاکید کرد: با توجه به راه‌اندازی سامانه جامع انبارها، هر شخصی که بارنامه به نامش صادر شده باشد، باید مدرک‌های مربوط به مصرف یا عرضه نهاده‌ها را به این اداره تحویل دهد.

«محمدرضا باقری» افزود: در صورت وجود هر گونه مغایرت در مدرک‌ها، پرونده تخلف عرضه خارج از شبکه تنظیم و با متخلفان برخوردی قاطع انجام خواهد شد.

لزوم هویت بخشی به مرغداران در فضای تولید

فرماندار اردستان هم در ادامه گفت: این شهرستان به عنوان قطب تولید مرغ گوشتی استان اصفهان، زمینه و تجربه لازم را از نظر کمی و کیفی در تولید این محصول دارد.

حمیدرضا تاملی افزود: جهاد کشاورزی تا جای ممکن باید برای کمتر کردن دغدغه فعالان این بخش گام‌های موثرتری برداشته و از جمله مشکل بیمه و دامپزشکی آنها را برطرف کند.

وی یادآور شد: کسانی در این شهرستان حضور دارند که می‌توانند در سطح انبوه کار کرده و تولید خود را افزایش دهند؛ باید با برنامه‌ریزی و برطرف کردن مشکلات سر راه تولید، از وجود آنها بیشتر بهره‌مند شویم.

فرماندار اردستان تصریح کرد: مرغداران این شهرستان که با وجود همه سختی‌ها به دلیل استفاده از تجربه پیشینیان و دانش روز نسبت به تولید محصولی اقدام می‌کنند که در بخش صادرات ارزش افزوده به همراه می‌آورد، از جهاد کشاورزی درخواست یک هویت مستقل در فضای تولید کشور دارند.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۱۳۳ مرغداری گوشتی، ۱۰ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار و سه واحد پرورش پولت (جوجه آماده تخم‌گذاری) در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان واقع است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
0
دست افراد غیر واکسیناتور باید کوتاه بشه از واکسیناسیون
نظر شما
ادامه