کد خبر: ۵۲۸۸۱

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۱۵ هزار و ۹۱۵ تن فرآورده دامی از طریق مرکز قرنطینه مرز بازرگان به کشورهای دیگر ترانزیت شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر کامیار داهیم» با اشاره به انجام بازرسی‌ها از مراکز تولید، عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: امسال ۴۴ هزار و ۶۰۳ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی به دلیل غیربهداشتی بودن در سطح استان معدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه همچنین امسال ۲۲ مورد تخلف بهداشتی در اینگونه مکان‌ها شناسایی و به مراکز قضایی معرفی شده‌اند، افزود: در نیمه نخست امسال بیش از ۵۴ هزار و ۸۰۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان و بازرسان بهداشتی اداره‌کل دامپزشکی استان انجام شده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به صدور گواهی صادراتی برای ترانزیت بیش از ۱۵ هزار و ۹۱۵ تن انواع فرآورده‌های دامی ادامه داد: این فرآورده‌ها از طریق مرکز قرنطینه مرز بازرگان به کشورهای قطر، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق و ترکیه ارسال شده است.

وی عنوان کرد: محموله‌های این فرآورده‌ها به منظور انجام کنترل‌های بهداشتی از کشورهایی مانند قبرس، ترکیه، لهستان، دانمارک، برزیل، چین، هلند، مصر و آمریکا ابتدا وارد مرکز قرنطینه مرز بازرگان وارد و با انجام کنترل‌های لازم به کشورهای دیگر ترانزیت می‌شوند.

داهیم با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تا ترانزیت فرآورده‌های دامی از مرکز قرنطینه مرز بازرگان تا پایان سال سه برابر شود، تصریح کرد: در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ترانزیت از طریق استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ماکو اشتغال‌زایی و درآمدزایی خوبی در این منطقه حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت در بخش‌نامه‌ای اخیرا اجازه واردات دام زنده و نگهداری آن در مناطق آزاد را صادر کرده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به این بخش‌نامه اقدام به واردات دام زنده از ترکیه کرده و با پرورش و تغزیه مناسب دام دوباره آنها را به کشورهای دیگر صادر کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش تعداد درخواست کشورهای مختلف برای ترانزیت دام از طریق ایران خاطرنشان کرد: اخیرا کشورهایی مانند عمان، قطر و کویت چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند که فرصت خوبی برای فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران می‌تواند باشد.

 

نظر شما
ادامه