کد خبر: ۵۲۸۸۰

مدیرکل مرکز اصلاح و نژاد دام کشور با اشاره به پروژه هویت‌گذاری دام در کشور گفت: شماره ۱۵ رقمی شناسایی برای دام در کشور اختصاص پیدا کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «علی عباسی» با اشاره به اجرای هویت‌گذاری دام در کشور اظهار داشت: هویت‌گذاری دام یکی از پروژه‌های اساسی کشور است، برای اینکه یک دام قابل شناسایی باشد آن را هویت‌گذاری می‌کنند، دام‌های ایران در حال دریافت شماره بین‌المللی هستند، شماره 15 رقمی که مورد تایید کمیته جهانی رکوردگیری دام است.

وی افزود: هرکدام از ارقام این 15 رقم معانی خاص خود را دارد، سه رقم نخست کد کشور (364) است، کد ایزو که از تکرار جلوگیری می‌کند، دو رقم که برای استان بوده، کد گونه که از یک تا نه رقم است، بقیه اعداد نیز اعداد منحصر به فردی است که به صورت رندم توسط سیستم تولید می‌شود.

مدیرکل مرکز اصلاح و نژاد دام کشور تصریح کرد: امسال به سبب عظیم بودن پروژه، تولید و مدیریت شماره‌های مختص هر استان و به سبب مشکلات آن برای امسال از کد استان صرف نظر شده است.

عباسی با اشاره به هویت‌گذاری برای دام گفت: در دنیا هویت‌گذاری برای رصد کردن محصولات دامی از دید بهداشتی بودن مطرح شده است، این موضوع برای شناسایی دام به عنوان اینکه در برنامه‌های اصلاح نژاد دام بتوان حیوانات را انتخاب کرد نیز بسیار مورد اهمیت است.

استان مرکزی قطب بزرگ تولید گوشت کشور است

وی ادامه داد: اهمیت دیگر هویت‌گذاری در دست داشتن آمار درست است، استان مرکزی قطب بزرگ تولید گوشت کشور است، باید بتوان تولیدات را برنامه‌ریزی کرد، صادرات و واردات نیازمند محاسبات دقیق و پیش‌بینی آینده است.

مدیرکل مرکز اصلاح و نژاد دام کشور بیان کرد: در رابطه با مسائل حقوقی نیز این هویت‌گذاری کمک خوبی می‌تواند کند، گاوداری و دامداری‌های صنعتی از  گذشته  با شماره گوش فلزی دام‌ها را شماره گذاری می‌کردند، از سال 1388 که قانون نظام جامع دام‌پروری کشور تصویب شد در ماده 18 این قانون دولت موظف شد که دام‌های کشور را هویت‌گذاری کند.

عباسی  خاطرنشان کرد: از آن زمان مرکز اصلاح نژاد کشور شروع به فراهم کردن بستر شد و سامانه‌ای را به وجود آورد تا اطلاعات این شماره‌های نصب شده روی دام ثبت شود.

وی تصریح کرد: اعتباری که در گذشته سالانه برای این موضوع در نظر گرفته می‌شد و با توجه به این که سالانه 25 تا 30 درصد تولد جدید نیز اتفاق می‌افتاد رقم بسیار پایینی بود، در نتیجه در سال گذشته موضوع قاچاق دام که مطرح شد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و عرض دنبال تعیین و نوشتن شیوه‌نامه‌ای بود بر این اساس  ضوابطی تعیین شد که بتوان این موضوع را رصد کرد.

مدیرکل مرکز اصلاح و نژاد دام کشور اضافه کرد: شیوه‌نامه‌ای برای حمل و نقل و نگهداری دام زنده در بهمن ماه سال گذشته مطرح و ابلاغ شد، در فاصله بسیار کمی مصوب شد.

عباسی تصریح کرد: باید از ظرفیت تشکل‌های بخش دامپروری استفاده کرد، با اتحادیه‌ها تفاهم‌نامه بسته شد و بر این اساس سامانه هویت دام تغییر یافت تا این اتحادیه‌ها بتوانند سفارش پلاک بدهند و کار را جلو ببرند.

وی ادامه داد: از پلاک دام در برخی زمان‌ها و مکان‌ها سوء استفاده‍‌های بسیاری می‌شود به همین سبب  هر فردی نمی‌تواند به آن وارد و سفارش دهد همچنین و مسائل امنیتی نیز در تولید پلاک درنظر گرفته شده است.

مدیرکل مرکز اصلاح و نژاد دام کشور خاطر نشان کرد: برای هویت‌گذاری  مرکز اصلاح نژاد کشور دستورالعملی با نام هویت‌گذاری دام کشور تعیین شده که دارای 4 صفحه است و همه باید آن را مطالعه کنند تا اشتباهات کاهش پیدا کند.

عباسی بیان کرد: همچنین دستورالعملی به نام الگوی کدگذاری و تولید پلاک  صادر شده که به سازندگان پلاک مربوط می‌شود، در این دستوالعمل پیش‌بینی شده که در استان کمیته‌هایی تشکیل شود.

وی عنوان کرد: امسال  با سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه تفاهم‌نامه‌ امضا شد، وظیفه مسئولان کشوری و استانی توجیه دامداران در اهمیت این پلاک‌گذاری و قیمت مناسب آن است.

وضعیت هویت‌گذاری دام در استان مرکزی مناسب نیست

مدیرکل مرکز اصلاح و نژاد دام کشور اضافه کرد: هویت‌گذاری دام پروژه‌ای ملی  بوده و در سطح کلان کشوری پیگیری می‌شود، که نتیجه آن در کشور آشکار است، وضعیت در استان مرکزی در این مورد مناسب نیست و اتحادیه استانی  فقط 50 هزار پلاک گوسفندی درخواست کرده است که حتی هزینه آن نیز پرداخت نشده است، همچنین دام سنگین درخواست شده ارسال نشده است.

عباسی تصریح کرد: 8 ماه از موضوع هویت‌گذاری میگذرد و استانی مثل فارس 300 هزار پلاک درخواست و استفاده می‌کند در استان مرکزی همان 50 هزار مورد نیز به گوش دام زده نشده است، تولیدکننده پلاک در سطح کشور محدود بوده و فقط سه مورد تولیدکننده پلاک در سطح کشور موجود است.

وی ادامه داد: 60 میلیارد ریال  قرض‌الحسنه 4 درصد مصوب شده و در اختیار اتحادیه‌های استانی قرار می‌گیرد، دام سبک بالاتر از 4 هزار تومان نیست و دام سنگین نیز بالاتر از 6 هزار تومان نمی‌شود به همین سبب اتحادیه استان مرکزی باید درصورت مشکل مالی سریع اقدام کنند تا وام از صندوق حمایت در اختیار آنها قرار گیرد.


نظر شما
ادامه