کد خبر: ۵۲۸۶۷
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان فارس با تصریح اینکه قطعاً علت اتلاف شمار زیادی گوسفند در شهرستان مرودشت، مسمومیت بوده است، گفت: اینکه عامل بروز مسمومیت چه بوده است را آزمایشگاه و آزمایش تخصصی مشخص خواهد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر یعقوب مهندس» ضمن تایید خبر اتلاف بیش از 100 گوسفند در شهرستان مرودشت، گفت: بر اساس آنچه به من گزارش شد، تعدادی دامدار با اجاره یک مزرعه گندم دارای کلش، گله دام خود را با هدف تغذیه گوسفندان از دشتک به محل اجاره شده منتقل می‌کنند که این حادثه واقع شده و گوسفندان به شکل دسته‌جمعی و ظرف مدت کوتاهی تلف می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بیماری دامی وجود ندارد که در مدت کوتاهی منجر به اتلاف این تعداد گوسفند در یک گله شود، گفت: براساس ادعای دامداران، گوسفندان در مسیر طولانی دشتک تا مزرعه اجاره شده، از علوفه موجود و آب کانال‌ها نیز مصرف تغذیه کرده بودند، بنابراین نمی‌توان با صراحت مدعی شد که آب یا علوفه عامل مسمومیت بوده اما اتلاف به دلیل مسمومیت قطعی است.

مهندس با یادآوری اینکه جسد گوسفندان تلف شده، با همکاری دستگاه‌های مختلف در شهرستان مرودشت به شکل بهداشتی دفن شده است، گفت: نمونه برداری لازم توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال شده است و امیدواریم طی روزهای آینده نتیجه مشخص شود.

او با بیان اینکه آزمایشگاه استان در مرحله اول مسئولیت آزمایش را برعهده دارد، تاکید کرد: آزمایش سم‌شناسی یک موضوع کاملاً تخصصی، پیچیده و دشوار است و همیشه نمی‌توان اطمینان داشت که آثار سم در بافت و اندام‌های احشام، باقیمانده باشد.

مهندس ضمن درخواست از اداره کل حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های دارای آزمایشگاه و امکانات آزمایش در این خصوص، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای جلوگیری از بروز یک حادثه مشابه و با توجه به اینکه امکانات اداره کل محیط زیست در زمینه آزمایشگاهی بهتر از اداره کل دامپزشکی فارس است، خواستار همراهی تمام دستگاه‌ها خصوص محیط زیست هستیم.

مدیرکل دامپزشکی فارس با تاکید بر اینکه شکل تلفات این دام‌ها نشان می‌دهد که عامل اتلاف بیماری دامی نیست، گفت: در سطح شهرستان مرودشت، اقدامات و هماهنگی لازم با محیط زیست انجام و پیگیری شده است.

مهندس همچنین اعلام کرد که از خبر اتلاف گوسفندان صبح روز پنجشنبه مطلع شده است، گفت: احتمالا همان روز پنجشنبه یا حداکثر روز قبل از آن این حادثه واقع شده و مدت زیادی از زمان اتلاف دام‌ها نگذشته است.

مدیرکل دامپزشکی فارس تاکید کرد که بلافاصله بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌ها اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد اما با توجه به پیچیدگی‌های این آزمایش‌ها، زمان‌بر بودن رسیدن به نتیجه، دور از ذهن نیست.

مهندس خاطرنشان کرد که مجموعه دامپزشکی فارس با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به روند مشخص کردن علت این حادثه انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، بعداز ظهر پنجشنبه خبری مبنی بر اتلاف بیش از 100 گوسفند در شهرستان مرودشت رسانه‌ای شد و رئیس دامپزشکی شهرستان مرودشت آن را تایید کرد .

 

نظر شما
ادامه