کد خبر: ۵۲۷۲۶

معاون سلامت دامپزشکی استان خراسان جنوبی به مرغداران با توجه به فصل سرما در خصوص پیشگیری از برونشیت عفونی توصیه های لازم را کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر محمد علی بخشی»، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی  به مرغداران گوشتی استان توصیه کرد با ورود به فصل سرما و مستعد شدن طیور به بیماریهای تنفسی مانند برونشیت و آنفلوانزا، تمهیدات لازم برای پیشگیری و مواجهه احتمالی با این بیماریهای ویروسی را فراهم آورند.

وی گفت: برونشیت عفونی یکی بیماریهایی است که در طیور هیچگاه نبایداز آن غافل بود. این بیماری در گله های طیور مکررا  دیده  می شود ، با وجود این تمامی پرورش دهندگان طیور از حضور آن در گله خود آگاه نمی شوند. از طرفی این بیماری عاملی برای  مستعد کردن گله به سایر بیماریهای شدیدتر و جدی تر است که تلفات و زیان فراوان مرغداران را در پی دارد.

بخشی گفت: ضدعفونی بین دوره اهمیت زیادی در این بیماری دارد. برای این کار پس از تخلیه کامل سالن از فضولات باید سالن را با شوینده اختصاصی و مناسب دامپزشکی شستشو داد. گام دوم پس از شستشو، استفاده از مواد ضدعفونی کننده می‌باشد. ویروس بیماری برونشیت عفونی به ترکیبات چهارتایی آمونیوم، الکل‌ها، ترکیبات کلره و یده، گلوتارآلدهید، فرمالدئید و ترکیبات پراکسید هیدروژن، طی مدت زمان توصیه شده حساس است. 24 الی 48 ساعت قبل از ورود جوجه‌ها می‌توان از ترکیبات ضدعفونی کننده ایمن که فاقد بقایای سمی هستند، استفاده نمود. جهت کاهش بار میکروبی- ویروسی و کمک به روند بهبود و درمان، ضدعفونی هوا در بیماری برونشیت که عمدتاً دستگاه تنفس درگیر است، گام مهمی در کنترل بیماری به حساب می‌آید.

وی افزود: از آنجائی که بیماری برونشیت عفونی یک بیماری ویروسی است، درمان خاصی برای آن نمی‌توان درنظر گرفت ولی درمان‌های حمایتی و یکسری از برنامه های مدیریتی جهت بهبود وضعیت گله توصیه می‌شود. افزایش دمای سالن پرورشی حدود 2 تا 3 درجه، در کنار کاهش استرس‌های مدیریتی، تغذیه‌ای، محیطی، بهره‌گیری از ترکیبات اشتهاآور و مصرف برونکودیلاتورها و موکولیتیک‌ها در زمان مناسب و تغییرات هوشمندانه جیره غذایی، از جمله کاهش فشار بر کلیه با کاهش پروتئین یا حذف سویا از جیره، در کاهش اثرات بیماری برونشیت عفونی نقش دارد. همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با اثر ویژه بر دستگاه تنفسی در کنترل بیماری‌های ثانویه باکتریایی در گله مفید می‌باشد. ولی با وجود همه درمان های حمایتی تامین هوای مناسب و سر شار از اکسیژن می تواند تا حد زیادی از افزایش تعداد بیماران و مرگ و میر جلوگیری نماید.

وی گفت: نحوه استفاده و دز مصرفی حتما با تجویز دامپزشک فارم انجام شود.

بخشی در مورد برنامه واکسیناسیون مناسب برای برونشیت گفت: در شرایطی که سویه متداول منطقه شناخته شده نیست، بهتر است حداقل از سه سویه متفاوت در دو نوبت واکسیناسیون اسپری یک روزگی و قطره چشمی یا آشامیدنی در 14 روزگی استفاده کرد.

 

نظر شما
ادامه