کد خبر: ۵۲۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه از معدوم سازی طیور یک مرغداری مبتلا به بیماری نیوکاسل حاد (با ظرفیت 20 هزار قطعه) و جلوگیری از شیوع آن در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر ایرج کاکایی» اظهار داشت: ابتلای یک واحد مرغداری صنعتی به بیماری نیوکاسل حاد در شهرستان کرمانشاه محرز و طیور مبتلای آن معدوم سازی شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه با اشاره به اینکه واحد مرغداری مذکور با بررسی به عمل آمده از وضعیت آن و در شرایط کاملاً استاندارد با هدف جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل معدوم سازی شده است؛ یادآور شد: در مهرماه سال جاری پس از مراجعه‌ی مرغدار به اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه و ارائه گزارشی مبنی بر تلفات شدید، روند بررسی و رسیدگی به مشکلات آن آغاز گردید.

وی افزود: پس از انجام نمونه گیری و آزمایشات متعدد، مشخص گردید مرغ‌ها آلوده به بیماری نیوکاسل هستند.

این مسؤول تصریح کرد: مرغداری این شهرستان با ظرفیت 20 هزار قطعه به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل حاد به صورت کاملاً بهداشتی و فنی و در راستای جلوگیری از شیوع بیماری به سایر مرغداری‌ها معدوم شد.

کاکایی به انجام طرح فراگیر واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در دستور کار دولت اشاره و عنوان کرد: این طرح از اواسط شهریور سال جاری در استان ما آغاز شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه تاکید کرد: از مراکز عرضه طیور به ویژه مرغداری ها درخواست داریم، که ضمن اندیشیدن تمهیدات لازم برای رعایت اصول بهداشتی در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری نیوکاسل در واحدهای صنعتی، مراتب را با مسؤول مربوطه در ادارات دامپزشکی در میان بگذارند و با دریافت خدمات بهداشتی از شیوع این بیماری واگیر و مهلک در طیور ممانعت به عمل بیاورند.

گفتنی است بیماری نیوکاسل به عنوان یکی از بیماری های  ویروسی  بسیار واگیر و حاد با تلفات بالا در انواع پرندگان بوده، همچنین این بیماری گسترش جهانی داشته و از سال 1326 (م) شناسایی و 1323 (ه.ش) در ایران گزارش شده است. این بیماری  ویروسی درمان نداشته و تنها راه مقابله با آن کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت شدید اصول امنیت زیستی است. پرندگان وحشی و ماکیان بومی نسبت به بیماری مقاومت نسبی پیدا کرده اند و به‌عنوان مخزن، تهدیدی جدی برای صنعت طیور محسوب می شوند، لذا کنترل بیماری در طیور بومی از نظر دامپزشکی اهمیت زیادی برای کنترل بیماری در صنعت طیور دارد.

سال ها پیش، موضوع و مشکل کشور در سازمان های بین المللی بهداشت دام مطرح می شود که طبق توصیه آن ها طرح فراگیر واکسیناسیون طیور بومی با استفاده از واکسنی غیر بیماریزا و مقاوم به حرارت که در کشور های دیگر نیز موفقیت آمیز بوده پیشنهاد شده و در دستور کار قرار می‌گیرد.

سازمان دامپزشکی کشور، این طرح را به صورت آزمایشی در سال 95 ابتدا در 10 استان کشور و سپس به شکل فراگیر در همه استان ها برای یک نوبت انجام داد، که پس از بررسی های میدانی و آزمایش های سرولوژی نتایج اجرا موفقیت آمیز گزارش شد. سال های 96 تعداد کانون بیماری در صنعت طیور کاهش چشمگیر پیدا کرد، اما به دلیل مشکلات کمبود اعتبارات ادامه طرح در سال های بعد مورد پیگیری قرار نگرفت.

در سال جاری مجدداً با توجه به مشکلاتی که بیماری نیوکاسل در صنعت طیور ایجاد کرده رسیدگی به این موضوع در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته که با همکاری موسسه واکسن و سرم سازی رازی و با استفاده از اعتبارات ملی، واکسن مورد نیاز از طریق موسسه تهیه و خریداری شده، گفتنی است، استان کرمانشاه نیز طرح بهداشتی پیگیری از بیماری نیوکاسل را در 2 هزار و 700 روستا با حدود جمعیت ماکیان 700 هزار قطعه با استفاده از اعتبارات ملی سازمان در سطح استان با پرنسل ادارات دامپزشکی شهرستان ها و به صورت کاملاً رایگان و به روش خوراکی انجام می‌دهد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
0
برنامه واکسن چطور بوده ؟؟
نظر شما
ادامه