کد خبر: ۵۲۶۲۴

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در تمام بیماری‌های استراتژیک مانند آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، سیاه زخم و دیگر بیماری‌ها سال گذشته و امسال بین 28 تا 75 درصد کاهش صورت گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در نشست خبری در پاسخ به این سئوال آیا برنامه ملی برای کنترل تب برفکی در دام ابلاغ شده؟ اگر ابلاغ شده از چه زمانی اجرایی می‌شود؟ اظهار کرد: هر ساله از سوی سازمان دامپزشکی کشور پروتکل کنترل، مبارزه و مراقبت از بیماری‌های دامی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و همکاران در سراسر کشور در 365 روز کاری، مشخصا علیه بیماری‌های مختلف مانند تب مالت، آبله، تب برفکی، هاری  ودیگر بیماری‌های مشترک بین استان و دام مسئولیت خطیری بر عهده دارند.

وی افزود: همکاران دامپزشکی کل کشور در قالب طرح‌های ملی هماهنگ و همزمان و گاهی در قالب طرح‌های جاری بر اساس تعریف پروژه‌ها اقدامات بهداشتی را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در  دو سال اخیر موفق شدیم با اجرای فازهای تب برفکی بین 20 تا 30 درصد با کاهش کانون‌های تب برفکی مواجه شویم.

رفیعی‌پور بیماری تب برفکی را بیماری اقتصادی ذکر و اضافه کرد: اگر این بیماری تلفات هم نداشته باشد بازهم با کاهش 50 درصدی گوشت و شیر مواجه می‌شویم و به این حوزه‌ها خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تمام بیماری‌های استراتژیک مانند آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، سیاه زخم و دیگر بیماری‌ها سال گذشته و امسال بین 28 تا 75 درصد کاهش صورت گرفته است.

کاهش هزینه تولیدکنندگان با تحمیل نشدن بیماری‌های دامی

این مقام مسئول تصریح کرد: در بخش بیماری تب مالت که در حوزه انسانی است، 50 درصد و در زمینه طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از 75 درصد کاهش داشته‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: کاهش بیماری‌های استراتژیک با اقدامات خوب بهداشتی و تشخیصی کارشناسان و مسئولان دامپزشکی کل کشور تحقق یافته است.

رفیعی‌پور مطرح کرد: با توجه به اینکه در جنگ اقتصادی قرار داریم و کنترل و مبارزه با بیماری‌ها به نحو مطلوب انجام شده، تولیدکنندگان طی سال گذشته و امسال کاهش هزینه داشته‌اند که دلیل این امر، تحمیل نشدن بیماری و ایجاد هزینه برای آنها بوده است.

 
نظر شما
ادامه