کد خبر: ۵۲۶۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: طی سال ۹۷، ۳۲۲ تن مواد و فرآوری آلوده و غیر بهداشتی در استان کشف شد که این میزان نسبت به سال قبل تر، ۱۰۰ تن کاهش یافته است، البته این کاهش نشان‌دهنده‌ی افزایش نظارت ماموران دامپزشکی استان در رسیدگی به تخلفات است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آیرال خبر، «دکتر امیرحسین بهداد» در نشست خبری، با اشاره به نقش خبرنگاران که همواره در راستای ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه گام برمی‌دارند، اظهار کرد: خبرنگاران چشم بینا و زبان گویای جامعه بوده و نقش بی بدیلی در انعکاس اخبار ایفا می‌کنند.

وی کمبود امکانات را یکی از چالش‌های اداره کل دامپزشکی استان دانست و گفت: امکانات اداره کل دامپزشکی استان با مسئولیت آن همخوانی ندارد، حدود ۸۳۲ ویروس مشترک حامل بیماری بین انسان و دام وجود دارد که پیشگیری  از این حجم از ویروس‌ها در طبیعت برعهده‌ی دامپزشکی است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان نقش پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را ایفا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی مرکز بهداشت استان، اظهار کرد: طی سال ۹۳، ۱۷۳۲ نفر به بیماری تب مالت در استان مبتلا شدند که این تعداد در سال ۹۷ به دلیل افزایش انجام واکسیناسیون جمعیت دامی در سطح روستاها، به ۹۳۸ نفر کاهش یافته است.

وی از افزایش ۸۶ درصدی ضبط، کشف و معدوم سازی خوراک دام غیرقابل مصرف دراستان طی سال ۹۷، خبر داد و گفت: طی سال ۹۷، ۲۸۰ تن شیرخام غیرقابل مصرف معدوم سازی شد که این میزان نسبت به سال گذشته، ۹۱ درصد افزایش یافته است.

وی از کاهش ۷۸ درصد کانون بیماری تب برفکی در استان طی سال ۹۷ خبر داد و افزود: سال ۹۷، ۹۳ درصد کانون بیماری آبله‌ی گوسفندی در استان کاهش یافته است.

بهداد در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که اداره کل دامپزشکی استان هیچ نقشی در مسائل مربوط به گرانی و قیمت گوشت ندارد، گفت: اداره کل دامپزشکی استان تامین سلامت دام، طیور و آبزیان را برعهده دارد تا با کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مانع از افزایش تلفات دام و طیور و گرانی گوشت شود.

وی با اشاره به فیلم‌های منتشر شده مبنی بر ذبح غیرمجاز گوشت الاغ در فضای مجازی و کری خوانی متخلفین، گفت: با توجه به این‌که در گذشته برخورد با این افراد رسانه‌ای نمی‌شد، این افراد با پر رویی تمام فیلم ذبح غیرمجاز گوشت را در فضای مجازی پخش می‌کردند ولی در یکی از موارد اخیر، ماموران اداره کل دامپزشکی استان متخلفان بهداشتی را در حین کشتار ۹ راس اسب مریض و دو راس الاغ جهت عرضه گوشت آن به بازار دستگیر کردند.

بهداد ضمن خودداری از اعلام نام شهرهایی که این تخلف در آن ها صورت گرفته، گفت: این تخلف در یک شهر و فروش آن در شهر دیگری اتفاق افتاده که نمی خواهیم با اعلام آن ذهنیت مردم را خدشه دار کنیم.

بارها تهدید شده ام

وی ضمن تشکر چندباره از استاندار، دادستان های استان، قوه قضاییه و نیروی انتظامی، ادامه داد: ما به هیچ عنوان در برخورد با افراد متخلف کوتاه نمی‌آییم و علیرغم اینکه بارها تهدید شده ام ولی مقابله با متخلفین با شدت و انگیزه بیشتری ادامه یافته و در این مورد به خصوص نیز، با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی، این افراد به ۸ سال حبس و پرداخت ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: تاکنون ۱۵۶ فقره پرونده‌ی قضایی برای کشفیات فرآوری‌های غیربهداشتی و غیرمجاز در استان تشکیل شده است که حکم بسیاری از این پرونده ها صادر و متخلفین مجازات شده اند.

وی از فعالیت ۱۰ هزار مرکز عرضه‌ی مرغ و گوشت در استان خبر داد و گفت: خوشبختانه میزان اطلاعات و سطح آگاهی مردم به دلیل ارتباطات مستمر با دامپزشکی، افزایش یافته است، همچنین اداره کل دامپزشکی برای افزایش نظارت و مقابله با هر نوع بیماری، گوشت‌های عرضه شده در بازار را از چهار ناحیه مهر زده و تگ های بهداشتی که حاوی مشخصات گوشت است را بر روی گوشت ها نصب می‌کند و مثل سابق نیست که فقط به یک مهر اکتفا شود

بهداد با اشاره به تاریخچه بیماری تب کریمه‌ی کنگو، اظهار کرد: بیماری تب کریمه‌ی کنگو برای اولین بار در کریمه و بعد از آن در کنگو مشاهده شد که عامل انتقال دهنده‌ی این بیماری کنه است که به همین خاطر هم به بیماری تب کریمه کنگو معروف شده که در برخی از استان‌های کشور نیز مشاهده شده است.

وی افزود: فعالیت ویروس کریمه‌ی کنگو در فصل گرما بسیار زیاد است و طبق گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۱۰۰ نفر در کشور ما به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به روش‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌ی کنگو، اظهار کرد: اگر ۲۴ ساعت بعد از ذبح حیوان، گوشت را در دمای صفر درجه قرار دهیم، این بیماری از بین می‌رود، برای پیشگیری از این بیماری باید تمامی کشتارگاه‌ها به سیستم پیش سرد مجهز باشند.

وی با بیان این‌که تمامی کشتارگاه‌های آذربایجان شرقی به سیستم پیش سرد مجهز هستند، گفت: هیچ کشتارگاه بدون پیش سرد اجازه‌ی فعالیت ندارد، استان ما اولین استانی است که تمامی کشتارگاه‌های آن به سیستم پیش سرد مجهز است.

وی با تاکید بر این‌که مردم از خرید گوشت‌های چرخ کرده‌ی فله‌ای خودداری کنند، افزود: توصیه می‌کنیم مردم گوشت چرخ کرده‌ی بسته بندی تحت نظارت دامپزشکی را خریداری کنند یا این‌که گوشت خریداری شده در حضور مشتری توسط قصاب چرخ کرده شود.

بهداد در خصوص تخلف رستوران ها و مراکز پذیرایی ادامه داد: متاسفانه ماموران دامپزشکی مرکزی را کشف کردند که در آن به جای گوشت مجاز، گوشت مرغ را چرخ کرده و رنگ مصنوعی فرش را به آن اضافه کرده بودند و در برخی مراکز نیز از گوشت سنگدان برای کباب کوبیده اسفاده می شد که با آن ها طبق مقررات برخورد گردید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
هم دانشکده ای
|
United States of America
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
2
1
شناخت بنده از اقای دکتر بهداد به دوران دانشجویی بر می گردد ، ایشان علاوه بر سخت کوشی در امورات فنی دامپزشکی ، اسوه اخلاق و منش هم بودند ، به گونی ای که اخلاق و منش ایشان در دانشکده زبانزد سایر دانشجویان بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
در کدام دانشکده و با چه معدلی فارغ التحصیل شدند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
روش تشخیص مواد مخدر در فرآورده های خام دامی از جمله مرغ و گوشت شتر را مشخص سازیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
من خودم هر دوره پرورشی تریاک میدم. خیلی هم خوب جواب میده و اکثر مرغدارهایی هم که میشناسم تو آذربایجان شرقی می دهند تریاک. چون واقعاً اثر داره. دکتر های تبریز هم همیشه تجویز می کنند. ویس های تجویزشون رو هم دارم.
نظر شما
ادامه