کد خبر: ۵۲۵۷۲

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات گفت: در مقابل حرف‌های غیرکارشناسی نمایندگان سازمانهای دولتی، منابع علمی و نمونه‌های موفق جهانی را ارائه کردیم اما مورد قبول قرار نگرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «فرزاد علیزاده»، دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات (سمدا)، درباره روند پیشرفت جلسات درباره ساماندهی سگ‌های بدون سرپرست در شهرداری تهران اعلام کرد: در آخرین جلسه تشکل ها و حامیان حقوق حیوانات با اداره کل محیط زیست شهرداری تهران به این نتیجه رسیده بودیم که این جلسات راه به جایی نمی برد و شهرداری تهران تشکل ها را بازی داده است و قصدش خرید زمان و فروکش کردن احساسات مردمی بوده است، اما بازهم به دعوت مدیر کل این اداره، «خانم انصاری»، در جلسه روز دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸ شرکت کردیم و متاسفانه همان دور باطلِ جلسات قبلی اتفاق افتاد.

علیزاده توضیح داد: در این جلسه هم پس از برگزاری سه جلسه، افراد جدیدی از ادارات و سازمانهای مختلف حضور پیدا کردند و هرکدام با ارائه نظرات جدید و مخالف روند تصمیمات اخذ شده در جلسات قبلی روند جلسه را از پرداختن به امور کارشناسی منحرف کردند، و چیزی جز صحبت های به شدت منفعت طلبانه مطرح نشد.

وی تاکید کرد: «سمدا» از همان ابتدای ورود به این موضوع اعلام کرده بود که به هیچ عنوان در کار اجرایی دخالتی نخواهد داشت و فقط به عنوان ناظر خود را دارای جایگاه می داند، اما امروز مشخص شد نمایندگان سازمانهای مختلف دولتی و نیمه دولتی فقط به دنبال منافع سازمانهای مطبوع خود هستند و کمترین چیزی که برایشان اهمیت دارد موضوع مدیریت صحیح و رفتار صحیح با حیوانات شهری است.

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات، درباره نقش آفرینی سازمان محیط زیست در بهبود این روند و مدیریت احتمالی این پروژه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست که تاکنون هیچ حق و حقوقی برای سگ های بدون سرپرست قائل نبوده و نیست و اصلا آنها را جزو حیات وحش یا محیط زیست شهری حساب نمی‌کند یکباره سر و کله اش پیدا شده و با اظهارات سراپا غیرکارشناسی با رهاسازی در محل صید مخالفت می‌کند، در حالی که براساس رفتارشناسی حیوانات این بزرگترین اشتباه و دور باطل است چون قلمرو خالی شده توسط سگهای مجاور اشغال می‌شود.

علیزاده ادامه داد: سازمان دامپزشکی که تاکنون کمترین نظارتی بر روند پروژه های مدیریت حیوانات شهری نداشته با عقیم سازی سگ های گله و ملزم کردن صاحبان شخصی حیوانات به عدم توله کشی مخالفت می‌کند. شرکت ساماندهی مشاغل هم به دستورالعمل سال ۱۳۸۷ وزارت کشور استناد می‌کند، دستورالعملی که در آن نه از رهاسازی و نه از عقیم سازی صحبتی شده است که روند نظارت را کلا" زیر سوال می‌برد.

پس اداره کل محیط زیست برچه چیزی قرار است نظارت کند؟ روند کشتار؟ جلوگیری از انتشار اسناد سگ کشی؟ و در نهایت اداره کل محیط زیست شهرداری تهران ظاهرا فقط به دنبال آن است که از حضور نمایندگان حامیان و تشکل ها به جلساتش مشروعیت ببخشد و تمایل ندارد وارد بحث های کارشناسی در این حوزه شود.

وی تصریح کرد: در این جلسه، نمایندگان ستاد سمدا در مقابل حرف های غیر تخصصی و غیرکارشناسی نمایندگان سازمانهای دولتی، رفرنس های بین المللی و نمونه های موفق کشور هلند، ایالت دیتروید و میشیگان امریکا و دستورالعمل  OIE، سازمان جهانی بهداشت حیوانات را ارائه دادند که متاسفانه مورد قبول قرار نگرفت و ظاهرا" قرار است روند مدیریت حیوانات شهری به همان شیوه معیوب ادامه پیدا کند که البته این شیوه حتما" برای بعضی جریانها درآمدزاست و عده ای هستند که از بدبختی و بی زبانی این حیوانات سودهای هنگفت می‌برند در نتیجه حاضر نیستند از منافعشان عقب نشینی کنند. فقدان دانش کافی و عدم تمایل به بهره گیری از اطلاعات تجربیات ارزشمند کشورهای دیگر از سوی حضرات، آدم را به یاد حکایت معروف «نقش مار» می اندازد!

دبیر اجرائی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات افزود: در نهایت وقتی نمایندگان سمدا بعد از گذشت ۴ جلسه با سوالاتی از قبیل اینکه تخصص شما چیست؟ عضو شبکه محیط زیست هستید یا خیر؟ و اینکه حتی بی اطلاع از تفاوت ماهوی و ساختاری ستاد (کمپین) و ان جی او و علیرغم اینکه ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات تشکل های محیط زیستی رسمی (دارای مجوز وزارت کشور) خود را به این اداره کل معرفی کرده است و باز هم از طرف شبکه محیط زیست تهران مورد شبهه افکنی و شایعات قرار می‌گیرد، تصمیم گرفتیم به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنیم.

علیزاده تصریح کرد: اگر اداره کل محیط زیست تصمیم دارد به جلسات غیر کارشناسی اش با نمایندگان شبکه محیط زیستی و ستاد هم افزایی تشکل های مردم نهاد ادامه دهد و نام آن را نشست با ان جی او ها بگذارد، ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات به نمایندگی از تعدادی از تشکل های حقوق حیوانات محیط زیست و بیش از ۱۵۰۰ نفر از وکلا، حقوق دانان کارشناسان مستقل و مردم شریف ایران در این ماجرا نقشی نداشته و در این نمایش شرکت نخواهد کرد. 

اما اگر جریاناتی سعی دارند ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران را از پیگیری مطالبات مردمی منصرف و دلسرد کنند اعلام می‌داریم سمدا نه تنها از این امر منصرف نمی‌شود بلکه این‌بار از مجراهای قانونی مطالبات خود را دنبال می‌کند. در نهایت بازهم تکرار می‌کنیم سمدا از تمامی ابزارهای مدنی و قانونی خود استفاده کرده و آنها را برای خود محفوظ می‌داند.

 


نظر شما
ادامه