کد خبر: ۵۲۵۴۳

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، دامپزشکی را یکی از سازمان‌های مهم و موثر در کاهش آمار بیماری‌های مشترک میان انسان و دام عنوان کرد و بر توسعه همکاری های مشترک میان این دو نهاد تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «دکتر سید احمد هاشمی» به مناسبت فرا رسیدن 14 مهرماه روز دامپزشکی، در محل سالن اجتماعات بانک ملی بجنورد، اظهار کرد: در حوزه سلامت حدود 200 بیماری میان انسان و دام مشترک بوده و در دهه های اخیر 60 درصد از عفونت ها و بیماری هایی که به انسان منتقل شده، منشاء دامی داشته است.

وی با بیان اینکه سلامت دام به صورت جدی از قرن شانردهم مورد توجه قرار گرفته و امروز دامپزشکی به عنوان حرفه ای بسیار علمی و کاربردی در عرصه زندگی بشری تاثیرگذار است، ادامه داد: معتقدیم انسان برای زندگی سالم باید غذای سالمی داشته باشد که منشاء این غذا از دام و مزارع دامپروری تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: نوع خوراک، واکسن و پیشگیری از بیماری در دام‌ها بسیار مهم است تا هنگامی که فرآورده دامی وارد سفره مردم می شود، سالم و بهداشتی بوده و بر سلامت تاثیر منفی نگذارد.

دکتر هاشمی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی در بحث تغذیه یکی از ستون‌های مهم به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام زندگی بشریت را تهدید می کند، گفت: برخی از این بیماری ها مانند هاری صد درصد کشنده است.

این مسئول با اشاره به اینکه پیشگیری در بیماری هاری بسیار مهم است، افزود: در کشورمان تب کریمه کنگو را داریم که در جنوب شرق ایران شایع است و گاهی برخی استان های دیگر کشور هم درگیر می شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یکی از بیماری های مشترک انسان و دام که در این استان شایع است را بیماری تب مالت ذکر کرد و گفت: این بیماری شیوع بیشتری پیدا کرده و باعث از کار افتادگی افراد می شود که هزینه های زیادی را برای خانواده و جامعه ایجاد می کند.

دکتر هاشمی اضافه کرد: در صورت ابتلای حیوان به تب مالت، دامی که با زحمت بارور و آماده زایمان است، باعث سقط جنین و ضرر دامپرور می شود.

این مسئول از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری را استفاده از لبنیات محلی و غیرپاستوریزه دانست و ادامه داد: فرهنگ استفاده از لبنیات محلی که شایع است بر این اوضاع دامن زده و یکی از دلایل ابتلا به تب مالت در بیماران ناشی از استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: البته بحث سلامت شیر یکی از مباحث بهداشتی مهم است که در چند سال اخیر سازمان دامپزشکی به آن ورود جدی داشته اما به نظر می رسد در کشور باید فکر اساسی برای این موضوع شود.

وی با اشاره به اینکه سلامت مواد غذایی و بیماری های مشترک میان انسان و دام که در حال تبدیل به معضل است نیاز به مداخله نهادهای متولی دارد، تصریح کرد: استفاده از شیر پاستوریزه نیاز به فرهنگ سازی دارد.

دکتر هاشمی به بیماری سالک به عنوان دیگر بیماری شایع میان انسان و دام اشاره کرد و گفت: مناطق گرمه، جاجرم و اسفراین آلودگی بالاتری در این ابتلا به این بیماری داشتند اما با تغییر شرایط اکونومی در چند سال اخیر مناطق دیگری از استان نیز مستعد آلوده شدن است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابراز امیدواری کرد: سیاست و اهداف پیش بینی شده برای سازمان دامپزشکی که توام با اقتصاد و سلامت انسان و دام است، روز به روز به سمت تعالی حرکت کند.

 
نظر شما
ادامه