کد خبر: ۵۲۵۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

به مناسبت روز ملی دامپزشکی، دستگاه  HPLC اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، توسط معاون هماهنگی امور عمورانی استاندار، رونمایی شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، همزمان با روز ملی دامپزشکی، جمعی از مقامات استانی در اداره کل دامپزشکی استان حاضر شدند و در آیین رونمایی دستگاه HPLC  این اداره کل شرکت کردند.

پیش از برگزاری مراسم رونمایی دستگاه HPLC، «دکتر حسینعلی سلطانی» مدیرکل دامپزشکی استان ضمن خوش‌آمد گویی به مدعوین و میهمانان، فرا رسیدن سالروز گرامیداشت دامپزشکی را به جامعۀ پرتلاش دامپزشکی کشور و به ویژه همکاران خود تبریک گفت.

دکتر سلطانی اظهار داشت: همۀ تلاش‌های مجموعۀ دامپزشکی در تأمین امنیت و سلامت مواد غذایی و در نهایت تأمین سلامت و بهداشت جامعه، خلاصه شده که برای دست‌یابی به این هدف، فراز و نشیب‌های زیادی را پرسنل خدوم دامپزشکی متحمل می‌شوند، چرا که تضمین سلامت و بهداشت، منوط به انجام مناسب فعالیت‌های علمی، دقیق، دلسوزانه، منظم و مستمر است.

سپس معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به پیام ابلاغی از طرف استاندار اشاره کرد و گفت: روز ملی دامپزشکی که مصادف است با چهاردهمین روز از ماه مهر و مهربانی است را از طرف مهندس عباسی به همۀ زحمت‌کشان در عرصۀ دامپزشکی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

«مهندس مجید نظری» با اشاره به فعالیت‌های متنوع دامپزشکی و اهمیت آنها اظهار داشت: روز 14 مهر ماه و روز دامپزشکی را به همۀ فعالان این عرصه، از طرف خود تبریک می‌گویم و این تبریک همراه با خسته نباشید به همۀ عزیزانی است که تلاش آنها برای ارتقای سلامت جامعه، بر کسی پوشیده نیست.

نظری ادامه داد: برای تأمین سلامت غذایی، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های علمی و عملی لازم است که بخش عمدۀ این وظیفۀ دشوار و سنگین، بر دوش دامپزشکی است و هر کمکی که این مجموعه نیاز داشته باشد، در حد توان، انجام خواهیم داد.

در ادامه، «دکتر ذبیح‌الله غریب» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، روز دامپزشکی را تبریک گفت و اظهار داشت: باید از همکاران خود در مجموعۀ دامپزشکی، بابت ایثار و تلاش‌هایشان تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم این روز بر شما مبارک بوده و هر روز در خدمت به سلامت مردم، بیش از پیش و موفق‌تر عمل کنید.

سپس، آیین رونمایی از دستگاه HPLC اداره کل دامپزشکی استان توسط مهندس مجید نظری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور مقامات استانی، برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان، در گفتگو با واحد خبر سیمای مرکز استان، راه‌اندازی دستگاه  HPLC را گامی مثبت دانست .

دکتر حسینعلی سلطانی، مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: پایش و بررسی وجود ترکیبات شیمیایی غیرمجاز در فرآورده های خام دامی در حال حاضر انجام می شود اما با راه اندازی این دستگاه، به این کار سرعت داده خواهد شد.

دکتر سلطانی بیان داشت: هدف دامپزشکی، تأمین سلامت و امنیت فرآورده های خام دامی است که به این منظور، علاوه بر نظارت‌های مختلف بر واحدهای ، تولید، توزیع، بسته‌بندی، عرضه و ... و حمل و نقل، نمونه‌برداری‌های متنوع نیز از این فرآورده‌ها در هر یک از مراحل -از تولید تا عرضه- انجام می‌شود.

سلطانی گفت: این دستگاه یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کروماتوگرافی موجود در دنیا بوده و در گذشته آزمایش‌های تشخیصی این اداره کل به روش‌های دیگری مانند الایزا (ELISA ) و PCR انجام می‌شده که زمان‌بر بودند و در برخی موارد، برای بررسی‌های تکمیلی و بیشتر، نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های پیشرفته‌تر سایر نقاط کشور فرستاده می‌شدند که زمان طولانی برای دریافت نتایج، صرف می‌شد.

وی عنوان داشت: با راه‌اندازی این دستگاه، نمونه‌های مورد نظر، آزمایش می‌شوند و در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخ این آزمایش‌ها آماده خواهند شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع این اداره کل در آیین رونمایی از دستگاه HPLC ، اظهار داشت: تلاش‌های شبانه‌روزی چندین ساله صورت گرفته است تا این دستگاه، در اداره کل دامپزشکی استان، مستقر شود.

«دکتر اسماعیل دوستی» بیان داشت: این دستگاه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال، از محل اعتبارات تملک سرمایه‌ای سال 1397 استان خریداری شده است.

وی افزود: خوشبختانه، امروز شاهد رونمایی از این دستگاه بسیار پیشرفته با تکنولوژی بالا هستیم که در نوع خود، با داشتن سرعت و دقت زیاد، در ردیف بهترین‌ها است.

دکتر دوستی ادامه داد: قیمت امروز این دستگاه بالغ بر حدود ده میلیارد ریال است و برای آغاز به کار دستگاه و بهره‌برداری کامل از آن، همچنین ارتقای کارکرد دستگاه، به اعتبارات دیگری نیازمندیم که از مقامات استانی درخواست داریم، در این خصوص مساعدت‌های لازم را مبذول فرمایند.

«دکتر حسین صالحی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به ضرورت تجهیز آزمایشگاه کیفی و تضمین کیفیت اداره کل دامپزشکی استان به تجهیزات مدرن و به روز جهت انجام وظایف قانونی خود، اظهار داشت: با دستگاه HPLC  می‌توان عملیات جداسازی، شناسایی و مقدارسنجی اجزای یک ترکیب غذایی را در مدت زمان بسیار کوتاه و با دقت بسیار بالایی انجام داد.

وی با اشاره به این نکته که در بسیاری از موارد، ردیابی ترکیبات شیمیایی غیرمجاز در فرآورده‌های خام دامی، از وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی است، بیان داشت: خریداری، نصب و راه‌اندازی این دستگاه، گام بسیار مهم و مؤثری در راستای افزایش کنترل کیفی و تضمین کیفیت، در نهایت ارتقای سطح بهداشت عمومی و سلامت مصرف‌کنندگان این نوع فرآورده‌ها است.

دکتر صالحی به کاربردهای دستگاه HPLC اشاره کرد و گفت: اندازه‌گیری میزان آنتی‌بیوتیک‌ها، مواد رنگی غیرمجاز مانند مالاشیت گرین (مالاشیت سبز)، باقی ماندۀ انواع داروها و بسیاری از سموم از جمله آفلاتوکسین، در سریع‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا، با این دستگاه امکان‌پذیر است.

وی با ذکر این نکته که استان چهارمحال و بختیاری، قطب پرورش ماهیان سردابی کشور است، عنوان داشت: آزمایشگاه تشخیص و بررسی بیماری‌های ماهیان سردابی این اداره کل، به عنوان آزمایشگاه معین برای استان‌های مجاور، تأییدیه‌های لازم را اخذ کرده و در حال خدمات‌رسانی به بهره‌برداران در استان و بهره‌برداران این حوزه در استان‌های همجوار است.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
8
یه HPLC و این همه تشریفات؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
تحریم هستیم می فهمی؟!
تحریم!
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
واقعا
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
6
در آزمایشگاه HPLC معمولا روپوش آزمایشگاهی میپوشند نه گان
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
0
اصلا بلدید ازش استفاده کنید
نظر شما
ادامه