کد خبر: ۵۲۵۱۳
 

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به افتتاح پروژه ارتقای کیفیت مرغ گفت: این پروژه هم زمان با ۱۴مهر ماه روز ملی دامپزشکی در ۱۴ استان کشور و در ۳۸ کشتارگاه به بهره‌برداری رسید .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی هرمزگان، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در مراسم روز ملی دامپزشکی در بندرعباس اظهار داشت: سازمان دامپزشکی با دارا بودن ۴۰ هزار نیرو در کشور، در حال ارائه خدمت به چهارصد هزار مرکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه هستیم.

وی افزود: از سال گذشته که کشور در جنگ اقتصادی و تحت شدیدترین شرایط تحریم هستیم، توانسته‌ایم امنیت غذایی را حفظ کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به افتتاح پروژه ارتقای کیفیت مرغ ابراز داشت: این پروژه همزمان با ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی در ۱۴ استان کشور و در ۳۸ کشتارگاه به بهره‌برداری رسید که مرغ با رتبه A  و A+ تولید و روانه بازارهای اروپایی و اوراسیایی خواهد شد که زمینه مناسبی برای تولیدکنندگان است.

رفیعی پور خاطرنشان کرد: در این طرح 30 درصد از تولید مرغ کشور به صورت A  و A+ تولید خواهد شد.

وی درباره تولید دارو و واکسن دام و طیور نیز عنوان کرد: ۹۷ درصد از داروهای دامی، طیور و زنبور عسل و... و ۹۶ درصد واکسن دامی و 30 درصد واکسن طیور در داخل کشور تولید می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص رونق تولید گفت: سازمان دامپزشکی در زمینه رونق تولید و امنیت غذایی فعالیت‌های زیادی انجام داده و موفق بوده است که یکی از این کارها کنترل بیماری‌های دامی و مشترک بین دام و انسان بوده که باعث شده هزینه‌های تولید کاهش یافته و تلفات نیز کمتر شود.

رفیعی پور ادامه داد: در خصوص کنترل بیماری‌ها طی سال گذشته و شش ماهه امسال بین ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش کانون‌های بیماری را در کشور شاهد بودیم.

وی به استان هرمزگان اشاره و خاطرنشان کرد: دامپزشکی هرمزگان یکی از مهم‌ترین دامپزشکی های کشور محسوب می شود، چرا که بخش اعظم واردات محصولات دامی و داروها از این استان انجام می شود و با نظارت هایی که در این استان انجام شده باعث شده که بیماری مشترک بین انسان و دام نباشیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالیانه در کشور  ۱۵ میلیون تن محصولات شامل شیر، عسل، گوشت، طیور و... در کشور تولید می شود که سه میلیون تن از این محصولات به کشورهای دیگر صادر می شود.

رفیعی پور عنوان کرد: به خاطر تحریم‌هایی که وجود دارد، سازمان دامپزشکی تلاش می کند نیاز دارویی و واکسنی و نهاده ها را برای سه تا شش ماه آینده کشور همیشه ذخیره دارد؛ به همین دلیل رونق تولید در کشور وجود داشته و امنیت غذایی را داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی در سه حوزه بهداشت، نظارت و تشخیص فعالیت می کند و این فعالیت ها باعث شده که امنیت غذایی کشور حفظ شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور به حوزه تشخیص و نقش استان در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حوزه تشخیص، دامپزشکی با دارا بودن آزمایشگاه های متعدد تلاش کرده در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و آزمایشگاه استان هرمزگان یکی از مهمترین آزمایشگاه های کشور است چرا که واردات زیادی از این استان انجام می شود و تا این آزمایشگاه تایید نکند، محصول وارداتی در کشور توزیع نمی شود.

رفیعی پور در خصوص بیماری لکه سفید میگو نیز عنوان کرد: با اقدامات خوبی که در این زمینه انجام گرفته باعث شده که پرورش میگو با اطمینان خاطر بیشتری در کشور انجام شود و در استان هرمزگان سال گذشته یک کانون گزارش شد اما در سال جاری تاکنون چیزی گزارش نشده است که این امر نشان می دهد در هرمزگان اقدامات موثر بوده‌است.

وی ادامه داد: لکه سفید میگو در همه مزارع وجود دارد اما با اقدامات پیشگیرانه ای  که انجام می شود باعث می شود که میگوها بیمار نشوند و از سلامت کامل برخوردار باشند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور به صادرات میگو به چین اظهارداشت: تا پیش از این صادرات انواع میگو به چین انجام می شد اما با رایزنی‌هایی که انجام گرفته از این پس میگوی تولیدی کشور به چین صادر می شود و این زمینه مناسبی برای پرورش دهندگان این آبزی است که برای آنها درآمدزایی شود.

رفیعی پور در پایان به جنگ دشمن در زمینه امنیت غذایی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دشمنان این نظام با شدیدترین تحریم‌ها به مقابله با کشور به خصوص امنیت غذایی آمده‌اند اما می توانیم به جرات بگوییم که با اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه تولید داخلی، این حرکت دشمن شکست خورده است.

 

نظر شما
ادامه