کد خبر: ۵۲۵۰۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نایب‌رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس:
«دکتر یوسف داودی» افزود: سیاست‌های نادرست در حوزه دامپروری و عدم توجه به دامپزشکی موجب شده که طی چند دهه اخیر وجود ۱۳۰ میلیون رأس دام در کشور به زیر ۶۰ میلیون دام برسد ...

حکیم مهر: نایب رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دامپزشکان سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت هستند، گفت: سیاست‌های نادرست در حوزه دامپروری و عدم توجه به دامپزشکی موجب شده که طی چند دهه اخیر وجود ۱۳۰ میلیون رأس دام در کشور به زیر ۶۰ میلیون دام برسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «دکتر یوسف داودی» با اشاره به روز 14 مهرماه، روز ملی دامپزشکی، عنوان کرد: دامپزشکان در کنار دامداران و دامپروران سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت و مبارزه با بیماری‌ها هستند که هنوز نقش آن‌ها برای جامعه به درستی تبیین نشده است.

درآمد برخی کشورها از پرورش دام بیشتر از درآمد نفتی ایران است

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه ریزی در حوزه دامپروری با استفاده از دانش دامپزشکی در برخی از کشورها به نحوی بوده که درآمد این کشورها از این حوزه از درآمد نفت و گاز ایران است که این مسئله اهمیت این رشته را نشان می‌دهد. 

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم به دلیل عدم برنامه ریزی در حوزه دامپروری، مجبور به واردات گوشت از حداقل 20 کشور دنیا هستیم، ادامه داد: سیاست‌های نادرست در حوزه دامپروری موجب شد که طی چند دهه اخیر 130 میلیون رأس دام در کشور به زیر 60 میلیون دام در کشور رسیده است در حالیکه جمعیت کشور نیز طی این مدت بیش از دو برابر شده است.

داودی با اشاره به اقدامات گذشته دامپزشکان در حوزه تولید واکسن دام در کشور، اضافه کرد: مؤسسه رازی در این زمینه یکی از پیشتازان تولید واکسن بود ولی بی توجهی به این حوزه نیز موجب شده که در این زمینه هم کشور واردکننده چندین میلیارد واکسن در کشور باشد، در حالیکه مجلس در برنامه ششم توسعه بر تولید واکسن در داخل تأکید داشته و در بندی آورده است که باید حمایت از این حوزه در قالب پرداخت یارانه صورت گیرد.

این نماینده یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر ایران یکی از واردکنندگان واکسن در کشور است ولی در حال حاضر ایران تبدیل به یکی از واردکنندگان واکسن از ترکیه و هندوستان که کشورهای پیشتازی در این حوزه نیستند شده است؛ این در حالی است که واردات واکسن می‌تواند بسیار خطرآفرین و موجب شیوع سایر بیماری‌ها نیز باشد.

کوچکترین تعلل در دامپزشکی خسارات میلیاردی به دنبال دارد

وی تصریح کرد: کوچکترین تعللی در کار دامپزشکی موجب تلف شدن میلیونی دام و طیور و وارد آمدن چندین میلیارد تومان ضرر به اقتصاد کشور میشود که بسیاری از بیماری‌ها در حوزه دام از همین طریق به دام‌های کشور منتقل شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بیماری‌های مختلف دام مانند تب کریمه کنگو و تب مالت و تب برفکی، گفت: حدود دو سوم بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک هستند لذا باید توجه بیشتری به این حوزه معطوف شود. همچنین در کشور حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است در حالیکه در بیشتر کشورهای توسعه یافته وزارت بهداشت متولی این حوزه است لذا می‌توان در این مورد نیز بازنگری صورت داد.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
2
0
اگر کشورهای پشرفته ای مثل انگلیس و آمریکا رو در نظر بگیریم ساختار دامپزشکی هیچکدام از این کشور ها زیر نظر وزرات بهداشت نیست. در آمریکا مجموعه دامپزشکی بعنوان نهاد نظارتی بر صنعت دامداری زیر نظر وزارت کشاورزی یا همان USDA است و در انگلیس هم زیر نظر Department for Environment, Food & Rural Affairs است حالا این نماینده عزیر نمیدانم این اطلاعات رو از کجا آورده اند.
https://www.gov.uk/government/organisations
https://www.nal.usda.gov
البته بخش آموزش عالی دامپزشکی مبحثی جدا است که متولی خودش رو داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
1
0
بغیر از یکی دوکشور در مابقی کشور های دنیا دامپزشکی جزیی از وزارت کشاورزی میباشد. منتها وزارتی که کارش نظارت بر بهبود و توسعه کشاورزی میباشد نه دلالی. شما فرض کنید وزارت جهاد ساختاری شبیه به وزارتهای کشاورزی کشور های پیشرفته داشت و به امور دلالی اشتغال نداشت آیا کسی حاضر بود دامپزشکی به طرفی دیگر برود. ما همیشه برای اینکه از اژدهاهای جهنمی فرار کنیم حاضریم به مار غایشه پناه ببریم. مشکل ما وزارت جهاد و بهداشت نیست مشکل ساختار مملکت میباشد که به تخصص افراد اعتنایی ندارد و جناحی عمل میگردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
اتحادیه فدرال 28 کشوری اروپا،
اخیرا در پی بحران های خطرناک جنون گاوی و آنفلوانزای فوق حاد طیور،
امور دامپزشکی خود را از مدیریت کشاورزی به مدیریت کل بهداشت و سلامت Health and food safety منتقل کرده است و تمام این کشورهای اتحادیه اروپا بایستی سیاست های برنامه ریزی شده این مدیریت کل را با هر ساختار داخلی خود اجرایی کنند!

همه می دانند که به لحاظ استانداردهای بهداشتی انسان و دام،

اتحادیه اروپا در بالاترین سطح جهانی قرار دارد و حتی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور ایران نیز استانداردهای خود را بر مبنای آمریکا و انگلیس طراحی نمی کنند بلکه با استانداردهای ISO اتحادیه اروپا تنظیم می کنند.
ناشناس
|
Poland
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
در انگلیس و آمریکا نیومدن آموزش رشته های گروه پزشکی رو جدا کنند ولی در ایران این کار صورت گرفته و دامپزشکی جدا افتاده. در انگلیس و آمریکا ساختار دامپزشکی درسته درون وزارت کشاورزی قرار گرفته ولی کاملا مستقله و حتی وزیر کشاورزی معمولا یک دامپزشکه .در چهل سال گذشته کی به یاد داره که حتی یک بار وزیر کشاورزی از بین دامپزشکها یا حداقل رشته های وابسته به دامپزشکی انتخاب شده باشه. بودجه های بهداشتی به رشته های گروه پزشکی تعلق میگیره و در وزارت بهداشت خرج میشه، دامپزشکی چون درون وزارت بهداشت نیست سهمی از این بودجه ها نصیبش نمیشه در حالی که، کار و ماهیت این رشته بهداشتی هستش. ساختار ایران کاملا متفاوته و قیاس اون با باقی کشورها در زمینه دامپزشکی صحیح نیست ولی کشورهایی پیشرفته ای هستن که در اونها دامپزشکی در وزارت بهداشت قرار داره باید دید ساختار دامپزشکی در این کشورها چگونه است. در ایران کاملا واضح است که قرار گرفتن دامپزشکی در وزارت بهداشت با حفظ استقلال نسبی کاملا به نفع این رشته و فارغ التحصیلان اون هست. حداقل ما تجربه قرار گرفتن در وزارت کشاورزی رو داشتیم و هیچ سود و نصیبی که نداشته که هیچ فقط انزوا و بیکاری و نادیده گرفته شدن و مشکلات بزرگ اقتصادی کمبود بودجه ،دانشکده های بیشمار ،حاصل قرار گرفتن دامپزشکی در وزارت کشاورزی بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
آفرین
احسنت
گل گفتید
مقدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
یعنی فکر میکنید اگر زیر نظر وزارت بهداشت باشه برای ما فرش قرمز پهن میکنند؟ سری به بیمارستانها بزنید پزشکان داروسازها را رو هم از خودشون نمیدونند و اونها رو در رده دوم قرار میدن حال ما انتظار چی دارم از وزرات بهداشت؟
ناشناس
| Finland |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دوست عزیز مشکل ما وزارت کشاورزی نیست بلکه وزارت جهاد است یا حداقل با ادغام در جهاد مشکلات دامپزشکی قوز بالای قوز شده .
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
دكتر داوودي عزيز
تا فرصت هست يه كاري كنيد دامپزشكي زير نظر بهداشت برود
با اينكارتون چهره ماندگار در تاريخ دامپزشكي خواهيد شد
وزارت جهاد جز نزول و افت روزافزون جايگاه چيزي براي دامپزشكان ندارد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
بر طبق اصل جهانی بهداشت واحد One Health که سال به سال در کشورهای جهان مورد استقبال قرار می گیرد،
در مارس 2019 سه سازمان جهانی مرتبط با بهداشت و سلامت انسان و دام یعنی سازمان بهداشت جهانی WHO، سازمان بهداشت جهانی دام OIE و سازمان خواربار و کشاورزی FAO،
طی اجلاس مشترکی در کشور ایتالیا به عنوان یک کشور الگو که یکی از پبشرفته ترین و موفق ترین کشورهای جهان از نظر نظام سلامت انسان و تولیدات کشاورزی و دامپروری سالم و بهداشتی با وجود مساحت پایین حدود 300 هزار کیلومتری است
و سازمان دامپزشکی اش را در سطح معاونت به وزارت بهداشت خود منتقل کرده است و در کنترل خسارات آنفلوانزای فوق طیور بر خلاف وزارت جهادکشاورزی ایران (زیر یک میلیون قطعه در مقابل 40 میلیون قطعه) بسیار موفق بوده است،
به همه کشورهای جهان به عنوان یک الگوی کارا، متمرکز و دارای جامعیت ارکان بهداشتی، توصیه کرده اند.

واقعیت تلخ این است که متاسفانه الگوی کشور انگلیس به عنوان یک الگوی شکست خورده در جهان مطرح است:

زیرا به دلیل ناکارامدی،
وزارت جهادکشاورزی انگلیس نتوانست بیماری نوپدید و مشترک انسان و دام جنون گاوی BSE را به موقع شناسایی کند و ضمن وارد شدن ضربه ای سنگین به سرمایه دامی این کشور، قطع صادرات و سقوط شدید گردشگری، باعث شد که سلامت و جان میلیون ها در کشورهای اروپایی که از انگلستان گوشت گوساله وارد می کردند به خطر بیفتد و در تعدادی از جوانان اروپایی برای نخستین بار بیماری نوپدید زئونوتیک ناشی از جنون گاوی به صورت بیماری کروتزفلت جاکوب تغییر یافته vCJD نشان دهد
و پس از آن بود که اتحادیه اروپا متقاعد شد که الگوی قرار داشتن سازمان دامپزشکی در زیر مجموعه کشاورزی الگویی شکست خورده است و از آن اعراض کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
بله جهادکشاوززی اشتباه است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
انحادیه پیشرفته اروپا استانداردهای بهداشتی آمریکا را نمی پذیرد و اجازه واردات بسیاری از محصولات غذایی و دامی آمریکا را به دلیل سطح پایین تر بهداشتی از جمله تراریخته بودن نمی دهد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
در آمربکا امور برنامه ریزی دامپزشکی بک نظام پیچیده است و به آسانی نمی توان گفت فقط با وزارت کشاورزی مدیریت می شود.
به طوری که جامعه دامپزشکان آمریکا AVMA به عنوان یک نهاد بسیار قدرتمند و نیز نهاد بهداشتی CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) وزارت بهداشت آمریکا عملا نقش اصلی را در هدایت و راهبری دامپزشکی در مبارزه با بیماری های زئونوز و سلامت غذایی از مزرعه تا سفره بر عهده دارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
اگر وزارت کشاورزی در انگلیس مسئولیت دامپزشکی را داشته باشد فرهنگ اش را هم دارد!

نه مثل ایران که هر بی سر و پایی که از راه رسید به خودش اجازه می دهد که در کار کلینیسین دامپزشک دخالت کند و انواع هورمون های جنسی، آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها، داروهای شیمیایی و ضد انگلی را بدون واهمه از پیگرد قضایی وزارت جهادکشاورزی به دام های غذایی و غیرغذابی تجویز کند و سرمایه دامی و اقتصاد و سلامت مردم کشور را به خطر اندازد
و تازه سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم در سکوت آمیخته به رضایت وزارت جهادکشاورزی به عنوان تشویق واحدهای بسته بندی گوشت،
معافیت از نظارت ناظران بهداشتی دامپزشکی؟؟؟!! را رسما اعلام کند و کک سازمان دامپزشکی ناتوان را هم نگزد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
1
0
بیشترین مطالعات در ارتباط با BSE توسط انگلیس صورت پذیرفته است و یکی از پیشرفته ترین دامپزشکیهای دنیا را به خود اختصاص داده است. از نظر آموزش دامپزشکی هم این کشور بهترین است امسال(2019) از 10 دانشکده دامپزشکی اول جهان 4 تا انگلیس هستند و رتبه 1 جهانی متعلق به کالج سلطنتی دامپزشکی لندن RVC میباشد . این حرف غیر علمی است که محققین انگلیسی نتوانستند بموقع بیماری BSEرا تشخیص دهند.تکنولوژی تشخیص پریون ها در زمان وقوع هنوز کامل نشده بود اگر به مقالات اسکرپی توجه کنیدمیبینید آنها تقریبا از دهه 80 نقش پریون ها را مورد حدس و گمان قرار داده بودند. انگلستان در اروپا نمونه یک دامپزشکی موفق است.متاسفانه ما همه مشکلات دامپزشکی را گردن نرفتن زیر چتر وزارت بهداشت میدانیم و هیچ بهایی به نقش مسئولین غیر متخصص دامپزشکی که با ندانم کاریهایشان وضع را به اینجا کشانیده اند نمیدهیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
شما نمی دانید!

زیرا کلینیسین های دامپزشک انگلیسی از همان موقع در اوایل دهه 1980 با مشاهده بالینی نخستین موارد BSE، هوشمندانه متوجه شدند که با یک بیماری ناشناخته مواجه هستند که با بیماری های عصبی معمول مثل هاری، کتوزیس، لیستریوزیس و تتانی علفی در گاو متفاوت است،
ولی جان سخن در اینجاست که وزارت کشاورزی انگلیس به تشخیص بالینی دامپزشکان خود وقعی نگذاشت و موضوع را با اهمیت ویژه دنبال نکرد!

تا اینکه در اواخر دهه 1980 با شیوع بیماری وحشتناک گاو دیوانه در هزاران گاو مبتلا بالینی،
دیگر نمی شد ظهور یک بیماری نوپدید را کتمان کرد و البته این موضوع هیچ ربطی به اینکه عامل آن پریون باشد یا نباشد نداشت!

اینجانب که در کوران بحث های داغ آن دوران حتی در ایران قرار داشتم شاهد بودم که چگونه دامپزشکان ملتهب انگلیسی با نوشتن کامنت در مجله Vet Rec به شدت به عملکرد وزارت کشاورزی کشورشان در این رابطه معترض بودند.

اما هم زمان با جنون گاوی در انگلستان،
در کشورهای آلمان و فرانسه هم که واردکننده گوشت گوساله از انگلستان بودند بیماری انسانی کروتزفلت یاکوب تغییر شکل یافته خودش را در جوانان بر خلاف شکل معمول آن که در افراد مسن است نشان داد و باعث شد که در یک روز وزرای بهداشت و کشاورزی آلمان به دلیل عدم توانایی در برخورد با این بیناری ناشناخته استعفا دهند.

تا اینکه بالاخره پروزینر که جایزه نوبل هم گرفت مغز جوانان آلمانی و مغز گاوهای تلف شده را با تکنیک وسترن بلات مقایسه کرد و اثبات کرد که عامل آنها مشترک است و پس از آن بود که بحث دخالت پریون ها مطرح شد!

اتحادیه اروپا همچنانکه در مجله معتبر Nature هم قابل ردیابی است ان طور که Butler به عنوان یک اپیدمیولوژیست برجسته جهانی نوشت به دلیل انتقاداتی که در بحث مدیریت جنون گاوی وارد شده بود تصمیم به Reshufflement ساختار بهداشتی خود گرفت و امور دامپزشکی را از مدیریت کشاورزی به مدیریت بهداشت و سلامت غذایی Health and food safety منتقل کرد.

البته انگلستان سنت گرا همیشه ساز خودش را زده است و به تک روی شهره است و الان هم در حال برگزیت و خروج از اتحادیه اروپاست!

در هر حال تاکید می شود استانداردهای وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نه با استانداردهای انگلستان و آمریکا بلکه
با استانداردهای برتر اتحادیه 28 کشوری اروپا انطباق داده نی شود!
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
0
متاسفانه همه ساله حرفهای تکراری می شنویم حتما مقصر ماییم که حرفهای تکراری از نمایندگان محترم می شنویم!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
 Butler, D. (1997): Europe reshuffles it scientific committees following BSE crisis. Nature, Vol. 385 / 20, February: 664
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
بحث ما در مورد وزارت کشاورزی انگلیس بود نه آموزش!!!

اینکه آموزش دامپزشکی انگلیس خوب باشد خارج از بحث است و ذکر آن بی دقتی را در هنگام مطرح کردن مطالب آشکار می سازد!
نظر شما
ادامه