کد خبر: ۵۲۴۹۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در پی اخبار منتشر شده درباره استفاده از تریاک در برخی مرغداری‌ها:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» اظهار داشت: مصرف تریاک در مرغداری‌ها اشتباه مدیریتی است؛ استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد ...

حکیم مهر: چند روز پیش خبری از مصرف تریاک در مرغداری‌‌ها برای کنترل بیماری از سوی یکی از تشکل‌های بخش خصوصی عنوان شد. مصرف تریاک در مرغداری‌‌ها تازگی ندارد و در سال‌ها گذشته نیز درباره آن سخن به میان آمده بود. موضوعی که رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن رد نکردن آن، این امر را اشتباه مدیریتی خواند که موجب مزمن شدن بیماری در مرغ‌ها می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، چند روز پیش مدیرعامل یکی از تشکل‌های بخش خصوصی مدعی شد که برخی از مرغداران به دلیل اطلاعات پایین تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند تا بیماری آن‌ها از بین برود. تریاک یکی از آرامبخش‌هاست و اگر چه بیماری طیور را از بین نمی‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مرغ دوره 45 روزه نگهداری در مرغداری تا زمان کشتار را بگذراند.

«دکتر علی‌رضا رفیعی پور»، رئیس سازمان دامپزشکی کشور،‌ ضمن رد نکردن این موضوع،‌ آن را اشتباه مدیریتی خواند.

وی گفت: اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد.

رفیعی پور با تاکید به اینکه خوراندن تریاک به مرغ فرصت دادن به بیماری است، افزود: بهتر است به جای استفاده از این‌چنین موادی،‌ از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم.

وی گفت: امیدوارم افرادی که این کار را می‌کنند دست بردارند، چون این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد.

رفیعی پور تاکید کرد که تا امروز هیچ گزارش رسمی به سازمان دامپزشکی از مصرف تریاک در مرغداری‌ها نرسیده است.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان بالای 98 درصد تحت کنترل

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره میزان احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آغاز فصل سرد، ‌اظهار کرد: با توجه به اینکه ما سال گذشته تجربه خوبی برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشته‌ایم،‌ همان تجربه را در سال 98 تکرار خواهیم کرد.

رفیعی پور ادامه داد: امیدواریم با توجه به الگوی سال 97 امسال نیز شاهد کنترل این بیماری در کشور باشیم.

وی برنامه سال 97 برای کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را رصد و پایش بیماری، معدود سازی کانون‌های بیماری، آموزش به مرغداران و استفاده از واکسیناسیون برشمرد.

رفیعی پور اظهار کرد: امسال نیز همین برنامه را اجرا خواهیم کرد و پیش‌بینی ما این است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری تحت کنترل باشد و نگران آن نیستم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: طی چهارماه گذشته هیچ گزارشی درباره کانون بیماری آنفلوآنزای روستایی، وحشی و صنعتی نداشته‌ایم.

رفیعی پور اظهار کرد: در سال‌جاری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بالای 98 درصد تحت کنترل خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
3
اقای دکتر تریاک استفاده و نتیجه بخش است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
2
2
تبریک ب اقای دکتر بابت جسارت در بیان حقیقت استفاده از تریاک در واحدهای پرورشی
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
1
1
توصیح مصرف تریاک یا سوخته تریاک در مرغداری های کشور پاسخی ساده دارد و اینکه در جامعه ای که بسیاری از مردم برای درمان و نجات عزیزترین و گرانبهاترین دارایی خود یعنی فرزندان شان در بسیاری مواقع با خوراندن سوخته یا شیره تریاک اقدام به درمان می کنند چه انتظاری؟!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
1
1
چه عجب تکذیب نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
1
1
بسیار موثر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
2
سلام خدمت ریاست محترم
حوزه دامپزشکی پر از اشتباهات مدیریتی است و این موضوع فقط منحصر به یک قشر خاص نیست ولی بسته به مراتب آن قوت و ضعف دارد. عده‌ای برای رهایی از بیماری، تریاک تحویز میکنند و عده‌ای نیز برای فرار از تبعات بیماری تن به مصرف واکسن های غیر ضرور و گاه مضر به صنعت میکنند. هر دو این اقشار به صنعت زیان میرسانند ولی ضرر تصمیم دسته دوم بسیار بیشتر، عمیق تر و طولانی الاثر تر خواهدبود. ولی هر دو دسته در یک اثر با هم شباهت دارند، و آن اینکه هر دو باعث رخوت و سستی در صنعت طیور میشوند و مشکل را فعلا حل میکنند و مشکلات آینده را بیشتر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
در مورد دسته دوم عالی نوشتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
2
بهتر است بجای سوال در مورد استفاده تریاک در واحد های پرورشی از ابلاغ تعرفه ها و دستورالعمل های جدید پرسش شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
4
میدیدم وقتی جوجه میزنم حالم خوب میشه و حتی علائم سرماخوردگیم برطرف میشه!!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
2
بهتر است بجای اینگونه اظهارات نسنجیده ونامرتبط درمورد قشر زحمت کش ومظلوم مرغدار به فکر وارد کردن واکسن باشید که شاهد این همه ضرر وزیان به مرغداران غیور کشور نباشیم.فقط سنجیده صحبت کنیم.
مرغدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
4
1-تریاک نسبت به دارو خیلی گران وامکان دسترسی به آن در حد مصرف فرضا 10 هزار قطعه به میزان یک کیلو به مدت 5 روز مشکل می باشد2-تریاک اب را خیلی تلخ و مرغ تمایلی به مصرف ان ندارد و سعی میکند کمتر اب مصرف کند3-تریاک هیچ گاه عفونتهای میکربی را کنترل نمی کند4-بنابر این احتمال مصرف آن خیلی کم است وفقط افراد نا اگاه انرا مصرف کنندایجانب در صورت وقوع بیماری از دارو استفاده می کنم هم موثر و هم ارزانتر است5- از داروها هیچگاه به عنوان پیشگیری استفاد نمی کنم به جوجه در طول پرورش داروی پیشگیر نمی دهم تا بیمار شود بع دارو میدهم هم موثر است وهم چوچه در مقابل بیماری ایمنی کسب کرده تا اخر دوره ایمن می شود
کادمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
با سلام من از طرف چند تن از کارمندان اداره کل دامپزشکی استان ......... میخواستم عرض کنم بعضی از شهرستانهای طابعه هیچگونه قوانین و مقرراتی راجب مصوبات و دستورالعملهای سازمان و حتی دستورالعمل های فرستاده شده از طرف ستاد کرونا اجرا نمیگردد و هنگامی که یاداوری میشود با جمله های غیر منطقی مثل من ریسم و من تصمیم میگیرم و دستورالعمل برای ما نیست و ....روبرو میشویم حتی چند بار به اداره کل مراجعه کردیم ولی متاسفانه جوابی نگرفتیم فقط جمله هر چی ربس بگه و اداره طرف ریس و ... روبرو شدیم خواهشمندم ملتمسانه پیگیری کنید بلکه حق قانونی کارمندان زحمت کش و خدوم که واقعا تلاش خالصانه میکنن ضایع نگردد ضمنا ممنون میشم اگر بصورت نامحسوس پیگیری کنید چون این چند سالی که امثال بنده بدون اینکه بقول معروف کسی رو داشته باشن که به اقایان سفارشی بکنن داریم کار میکنیم منوال همینطوری هست ضمنا در اخر هم تهدید به اخراج و ... میکنن که ماهم چون منبع درامدی نداریم مجبوریم به این استبداد پاسخ مثبت بدیم البته همه دستورالعملها توسط مدیر کل محترم که دلسوزان پیگیر هستند ابلاع میشود ولی نمیدانم چرا زیر دستان ایشان چرا مناعت طبع ایشان را ندارن لت تشکر از پیگیری های مجدانه حضرتعالی
reza karami
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
0
اقای دکتر اگر به مرغ ها تریاک میدید فردا به دست ما برسه ماهم متاد میشیم
نظر شما
ادامه