کد خبر: ۵۲۴۹۰

 استاندار کرمان با اشاره به اینکه براساس آمار موجود حدود 845 هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور تولید می شود، تصریح کرد: در استان کرمان 45 هزار و 300 تن گوشت قرمز تولید می شود که 5 درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدجواد فدایی» امروز 14 مهرماه در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: دامپزشکی در حوزه تامین و سلامت غذای جامعه تلاش می کند و در این رابطه آماده حمایت و همکاری با این مجموعه هستیم.

وی افزود: تامین نیازهای جامعه از جمله غذا و پروتئین موردنیاز مردم از وظایف حاکمیت به شمار می رود که جنبه های متعددی دارد و عوامل مختلفی باید برای تحقق این هدف، همکاری داشته باشند و دامپزشکی یکی از بخش های تاثیرگذار در این حوزه است.

فدایی با اشاره به اینکه براساس آمار موجود حدود 845 هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور تولید می شود، تصریح کرد: در استان کرمان 45 هزار و 300 تن گوشت قرمز تولید می شود که 5 درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کند.

تولید گوشت قرمز از مصرف استان بیشتر است

استاندار کرمان بیان کرد: مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور 12 کیلوگرم در سال است و در استان کرمان نیز همین میزان بوده ضمن آنکه تولید استان کرمان 14 کیلوگرم در سال است که در این استان تولید گوشت قرمز از مصرف بیشتر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 48 هزار تن گوشت مرغ در استان کرمان تولید می شود که دو درصد تولید کشور را شامل می شود، گفت: در تولید گوشت مرغ باید اقدامات را توسعه داده و عقب ماندگی ها را جبران کرد.

در تولید گوشت مرغ نمی توانیم مصرف استان را تامین کنیم

فدایی اظهار کرد: سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور 28 و در استان کرمان 21 کیلوگرم و تولید 15 کیلوگرم است که مصرف متوسط استان از متوسط کشور کمتر است و در تولید نیز نمی توانیم مصرف استان را تامین نموده و باید از سایر استان ها وارد کنیم و این حوزه ایرادهایی دارد که قابل رفع است.

استاندار کرمان تصریح کرد: نرخ تمام شده به ویژه در قیمت مرغ در استان کرمان گران‌تر از آنچه که باید، عرضه می شود و عمده دلیل آن حضور واسطه ها در زنجیزه تولید است و حل این موضوع نیاز به اراده مدیریتی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه بهداشت و مسائل مربوط به دامپزشکی در سطح کشور کارهای خوبی انجام شده و در استان کرمان نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته که باید ادامه یابد .

فدایی افزود: در سال گذشته با احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان روبه‌رو شدیم که اقدامات خوبی برای پیشگیری از شیوع این بیماری از جمله سم پاشی و ... انجام شد و تمامی کشتارگاه های استان مجهز به پیش‌سردکن شدند که در این رابطه نیاز به نظارت مستمر است.

وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک قرار بود دستورالعامل ایجاد قصابی های مدرن اجرا شود، تصریح کرد: شناسایی و پلاک کوبی دام ها آغاز شده و باید تکمیل شود و کارهای تحقیقاتی خاص استان و عوامل انتقال بیماری ها مشخص شود تا برای از بین بردن آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

حوزه دامپزشکی و فارغ التحصیلان آن

استاندار کرمان با بیان اینکه در حوزه دامپزشکی باید به فارغ التحصیلان و ایجاد بازار کار برای آنها در کشور و استان کرمان توجه ویژه ای داشته باشیم، گفت: شاید لازم باشد در بازه زمانی فعالیت های دانشکده های دامپزشکی را به جای تربیت نیروهایی که نمی توانند در جامعه مشغول به کار شوند، به سوی ارائه خدمات و انجام کارهای تحقیقاتی سوق بدهیم.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان افزود: مسئله مهمی که وجود دارد، شناخت فرصت های شغلی مرتبط با دام و دامپزشکی است که باید انجام شود که با شناسایی این فرصت ها بخشی از نیروها مشغول به کار می شوند.

فدایی اظهار کرد: اعلام می شود 96 درصد از واکسن های موردنیاز را می توانیم در داخل تولید کنیم اما 70 درصد را وارد می کنیم در حالی که این امکان علمی را در داخل کشور داریم و باید در این حوزه تلاش کرد تا از وابستگی به کشورهای دیگر جدا شده و نیروهای تربیت شده نیز در این حوزه مشغول به کار شوند.



نظر شما
ادامه