کد خبر: ۵۲۴۷۹

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از اجرای طرح فراگیر واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیو کاسل در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر کامیار داهیم» با بیان اینکه نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است که تقریبا همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می ‌کند افزود: این طرح بر اساس برنامه های دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور، همگام با سایر استانها، در جمعیت طیور بومی در  این استان اجرا می شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه طیور بومی و روستایی یکی از مخازن مهم ویروس نیوکاسل هستند افزود: این طرح با اولویت روستاهای  مناطق پر خطر از نظر بروز بیماری و روستاهای اطراف واحد های صنعتی در ۸۰ درصد از واحد های روستای کل استان اجرا می شود.

داهیم با اشاره به بزرگداشت روز دامپزشکی گفت: به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی و هفته دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری آذربایجان غربی، مراکز بهداشتی درمانی دامپزشکی، در زمینه واکسیناسیون، معاینه و ویزیت دامها به صورت رایگان خدمات ارائه می دهند.

واردات دام زنده از مرز بازرگان سه برابر می شود

وی ادامه داد: ارائه آموزش های بهداشتی و توضیحات کارشناسی به دامداران جهت تشدید اقدامات کنترلی و پیشگیری از بیماریهای دامی برای روستاییان توسط کارشناسان دامپزشکی از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در هفته دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص اقدامات این اداره کل در نیمه نخست سال اعنوان کرد: واردات دام زنده به کشور از طریق مرز بازرگان یکی از اقدامات چشمگیر استان طی سالجاری بود که تاکنون ۱۰۰ هزار راس دام زنده و ۵۰ هزار تن گوشت قرمز از طریق این مرز ترانزیت شده‌است.

وی با تاکید بر اینکه ترانزیت دام زنده از طریق مرز بازرگان تا پایان سالجاری سه برابر می شود افزود: در صورت  اختصاص محلی برای قرنطینه و استقرار دام‌های وارداتی به منطقه، زیرساخت فراهم است و بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این بخش سود بالایی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه علاوه بر کشور قطر، کویت و عمان هم خواهان ترانزیت دام از طریق کشورمان هستند، بیان کرد: فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های ترخیص‌کننده نیز می‌توانند بیشترین استفاده را از فرصت به وجودآمده داشته باشند.

انجام ۱۴ هزار آزمایش تشخیص بیماری های خام دامی در آذربایجان غربی

وی با اشاره به قرار گرفتن آزمایشگاه ممتاز منطقه ای شمالغرب کشور در ارومیه گفت: طی نیمه نخست امسال ۱۴هزار و ۲۱۷ مورد آزمایش تشخیص بیماریها و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی درمرکز تشخیص دامپزشکی استان انجام شده است.

داهم از تست بیش از هشت هزار دام سنگین با هدف تشخیص بیماری سل گاوی در استان طی سالجاری خبر داد و اضافه کرد: به منظور پیشگیری و کاهش خسارات و ضایعات دامی ناشی از ابتلا به این بیماری از ابتدای سالجای تا کنون تعداد هشت هزار و ۷۰۲ راس دام  سنگین را  جهت تشخیص سل گاوی مورد تست قرار داده است.

وی صدور بیش از ۲۰ هزار فقره گواهی الکترونیکی حمل توسط دامپزشکی آذربایجان غربی، صدور ۳۳۶ فقره گواهی حمل ترانزیت  به مقاصد کشورهای دیگر، ۳۱۲ فقره گواهی حمل بهداشتی برای صادرات محصولات خام دامی و دام زنده به خارج از کشور  و تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۴ فقره مجوز بهداشتی حمل در داخل کشور را ازدیگر اقدامات دامپزشکی استان طی سال‌جاری عنوان کرد.



نظر شما
ادامه