کد خبر: ۵۲۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

در ادامه سلسله گفتگوهای هفته، این بار به سراغ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد رفتیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر وحید احمدی صنوبری»، رییس جوان این شبکه به سئوالات ما اینگونه پاسخ داد:

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؛ با ذکر سوابق اجرایی و تحصیلی:

دکتر وحید احمدی صنوبری متولد سال 1367 در تربت حیدریه هستم. از سال 1391 در شهرستان جوین به مدت 2 سال ضمن گذراندن خدمت سربازی در شبکه دامپزشکی شهرستان، با اخذ مجوز کلینیک دامپزشکی مشغول خدمت رسانی بودم. از سال 93 تا به امروز به مدت 5 سال به عنوان مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد در حال خدمت می باشم.

عناوین مهم ترین دستاوردهای آن شبکه را در سال گذشته و امسال ذکر نمایید:

- مبارزه و پیشگیری از بیماری CCHF  در شهرستان  با سمپاشی 130300 متر مربع واحد دامی، برگزاری کلاس آموزشی و رصد و پایش دام ورودی و گوشت استحصالی کشتارگاه دام.

- ساماندهی شیر در روستای نقاب با خروجی 20 تن شیر خام روزانه با صدور پروانه مرکز جمع آوری شیر و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیر مجاز.

- کنترل بیماری های دامی با انجام واکسیناسیون در واحدهای دامی.

- نظارت بر تولید بیش از 485 تن گوشت سفید با نظارت بر جوجه ریزی و بارگیری مرغداری های گوشتی.

- اجرای طرح نشانه گذاری تخم مرغ با نظارت بر واحدهای تولید شهرستان به ظرفیت بیش از 60000 قطعه و همکاری شبکه بهداشت و درمان و اصناف در بخش عرضه این محصول.

- نظارت بر حمل و نقل دام و طیور و فرآورده های خام دامی با صدور مجوزهای حمل قرنطینه ای.

- ارتقاء سطح آگاهی گروه هدف با برگزاری کلاس های آموزشی در طول سال.

- انجام گشت های مشترک با اداره صمت و تعزیرات حکومتی از مراکز عرضه فرآورده های دامی جهت مبارزه با تخلفات بهداشتی و تعزیراتی

برای تحقق شعار سال چه اقداماتی را در نظر دارید؟:

- همکاری با فرماندار محترم در برنامه یکشنبه های تولید جهت رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی چون مرغداری ها و دامداری ها.

- مبارزه با بیماری های دامی جهت حفظ و حراست از دام ها به عنوان سرمایه های تولیدکنندگان.

- برگزاری جلسات هم اندیشی با تشکلها و تعاونی ها جهت رفع موانع فنی این مراکز.

- تسهیل صدور پروانه و مجوزهای تولیدکنندگان در حد امکان.

ضمن برشمردن امکانات شبکه، مهم ترین ظرفیت های مرتبط با بهداشت و تولید دام و طیور شهرستان را ذکر کنید:

شهرستان خلیل آباد با حمعیت 100 هزار راس دام سبک، 4000 راس دام سنگین، ظرفیت جوجه ریزی 241140 در دوره می باشد. در شهرستان کارخانه خوراک دام و کشتارگاه طیور وجود نداشته و 3 مرکز جمع آوری شیر در حال فعالیت می باشند. شبکه شهرستان علاوه بر ساختمان اداری اصلی دارای یک پست دامپزشکی می باشد که در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی انسانی غیرفعال می باشد.

چه تعداد پرسنل در شبکه و پست های تابعه آن فعال هستند؟ آیا این تعداد با حجم عملیات مختلف همخوانی دارد؟ در این خصوص توضیح کامل ارائه نمایید:

در شهرستان علاوه بر بنده یک کارشناس، دو نیروی رسمی کاردان، یک نیروی شرکتی و یک خودروی قراردادی مشغول به خدمات رسانی به مردم شریف خلیل آباد هستند. با توجه به خرده مالکی بودن دامداران در منطقه بخش مبارزه با بیماری ها نیرو و وقت زیادی از مجموعه گرفته و سبب بروز کمبود نیروی انسانی در سایر بخش ها شده است.

تعداد مراکز تولید و توزیع فرآورده ای خام دامی شهرستان را ذکر کرده و نحوه نظارت بر آن ها را شرح دهید:

شهرستان دارای 18 سالن مرغداری گوشتی به ظرفیت  172 هزار قطعه جوجه ریزی می باشد و 3 سالن تخم گذار به ظرفیت 70000 قطعه در شهرستان فعال هستند. تعداد 13 واحد گاوداری صنعتی نیز در سطح شهرستان مشغول تولید گوشت و شیر می باشند.

تعداد مراکز درمانی بخش خصوصی و جمعیت شاغل در این بخش را ذکر کنید؛ چه تعاملاتی با این بخش از سوی شما ایجاد شده است؟

شهرستان دارای یک مرکز درمانی، یک مرکز مایه کوبی وابسته و یک داروخانه فعال با اشتغال 4 نیروی بخش خصوصی می باشد و جهت رفاه حال دامداران محترم پیگیر صدور پروانه مرکز درمانی جدیدی در شهرستان هستیم.

برای ارتباط بهتر با بهره برداران و اجرای موفق عملیات از جمله پیاده سازی عملیات واکسیناسیون چه راهکارهایی را انجام می دهید و چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید:

لیست بهره برداران هر واحد دامی و روستایی به تفکیک در سیستم ثبت و در مواقع لزوم با استفاده از پیامک اطلاع رسانی لازم به آن ها صورت خواهد پذیرفت. هماهنگی لازم جهت واکسیناسیون علاوه بر نماینده دامداران هر روستا با کمک پایگاه های بسیج و تفاهم صورت گرفته با ناحیه مقاومت شهرستان صورت می پذیرد. دهیاران فعال روستاها نیز کمک شایانی در انجام هماهنگی عملیات فنی دامپزشکی دارند.

سختی های کار همکاران دامپزشکی در آن شهرستان شامل چه مواردی است؟

همان گونه که قبلا اشاره شد، خرده مالکی بودن یکی از معضلات بخش مبارزه با بیماری ها می باشد و همچنین تعداد کم نیروهای بخش خصوصی سبب شده اغلب عملیات واکسیناسیون بر عهده همکاران دولتی باشد. یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات موجود نبود خودروی اداری در شهرستان می باشد که باعث بروز مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف گردیده است.

چالش های پیش روی آن اداره کدام موارد و مهم ترین خواسته های شما از اداره کل دامپزشکی چیست؟

- ادامه ساماندهی شیر شهرستان با صدور پروانه مرکز جمع آوری شیر در سطح شهر.

- تقویت بخش خصوصی به ویژه در حوزه درمانی شهرستان.

- رفع نواقص کشتارگاه دام موجود شهرستان جهت ارتقاء کیفیت گوشت استحصالی.

- تامین واکسن های دامی در زمان پیش بینی شده جهت اجرای طرح به بهترین شکل ممکن.

- تسریع در صدور پروانه های صنعتی با کاهش بروکراسی اداری.

- ارسال واکسن ها توسط زنجیره سرد با توجه به نبود خودروی اداری در شهرستان.

- تعرفه های ثابت و ناچیز بخش خصوصی که تمایلی برای اجرای طرح ها برای همکاران نگذاشته است.

- برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با نیروهای انسانی سایر رده ها با توجه به تغییرات چشمگیر سامانه های مختلف و دستورالعمل های جدید در سال های گذشته.

سایر مواردی که لازم است در مصاحبه ذکر شود را اعلام فرمایید:

در پایان ضمن تقدیر از روابط عمومی اداره کل محترم که طبق آمار از برترین واحدهای روابط عمومی در بین استان ها و همچنین دستگاه های استان خراسان رضوی می باشند اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که دامپزشکی اگر مظلوم مانده و همیشه در اولویت بندی دستگاه های نظارتی-بهداشتی در رده های آخر بودجه ای و امکانات قرار دارد دلیلی جز عدم انعکاس مناسب اقدامات سازمان نیست.

این ضعف در لایه های مختلف سازمانی از شهرستان ها شروع و متاسفانه تا سازمان مشاهده می گردد. به امید روزی که جایگاه و ارزش دامپزشکی برای عموم جامعه روشن گردد.

       

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
1
این دستاوردهایی که گفتی برای چند سال در شهرهای بزرگ مثل آب خوردن در یکی دو ماه انجام میشه
نظر شما
ادامه