کد خبر: ۵۲۲۵۹

استاندار گیلان پنج‌شنبه، ۴ مهر در دیدار رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: مجموعه دامپزشکی در اقتصاد ملی، تولید پایدار و سلامت جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از استانداری گیلان، «ارسلان زارع» با بیان اینکه نقش دامپزشکی در زندگی و چرخه حیات مردم بسیار پر اهمیت است، خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه این نهاد، موجب افزایش اعتماد و احساس امنیت غذایی مردم به لحاظ اجرای وظایف نظارتی بر صادرات و واردات محصولات دامی می شود.

وی تاکید کرد: دامپزشکی به توسعه صادرات محصولات تولیدی کمک کند.

زارع با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در حوزه تولید محصولات کشاورزی و تولید دام، طیور، پرورش ماهی و زنبور عسل، گفت: گیلان به دلیل برخورداری از بنادر و همسایگی با کشورهای دیگر می‌تواند در حوزه صادرات و واردات نیز پیشگام و موثر باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نقش پررنگ گیلان در تامین نیازمندی بازار مرغ گفت: واحدهای تولیدی گیلان با تامین به موقع و مناسب مرغ در مقاطع حساس، جایگاه خود را در این حوزه تثبیت کردند.

وی به تولید ۱۰ درصد مرغ کشور و تامین بیش از ۳۰ درصد نیاز مرغ مصرفی تهران و کرج از سوی گیلان، خاطرنشان کرد: گیلان از معدود استان‌هایی است که زنجیره کامل تولید طیور را داراست.

استاندار با اشاره به اینکه استان گیلان در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز پیشرو است، اظهار داشت: صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم، تولید گوشت قرمز، آبزی‌پروری و پرورش زنبور عسل مجموعه بزرگی از ظرفیت‌های گیلان است که نظارت بر سلامت همه این تولیدات برعهده دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: هرگونه دقت نظر و افزایش نظارت از سوی استاندارد و دامپزشکی، تضمین کننده سلامت مردم است اما انتظار می رود که با استفاده از تکنولوژی و به روزرسانی دستگاه ها در جهت بهبود کیفیت تولیدات گام برداشته شود.

زارع گفت: از جمله پروژه‌های مهم گیلان در ستاد اقتصاد مقاومتی، آبزی‌پروری و تولید ماهی در قفس است که به عنوان یکی از ۱۹ پروژه مهم گیلان به شمار می‌رود، لذا انتظار می‌رود که برای افزایش آبزی پروری و تولید ماهی در ابعاد کوچک به ویژه در روستاها شاهد تسهیل قوانین باشیم.

وی یادآور شد: صادرات ماهیان خاویاری از انتظارات گیلان است، از اینرو خواستار ارائه معیارهای استاندارد در حوزه صادرات تولید داخلی این محصول هستیم. 

صنعتی شدن کشتارگاه ها و تجهیز آنها به تکنولوژی روز در جهت بهبود سطح کیفی تولیدات از تاکیدات دیگر استاندار گیلان در این دیدار بود.

«دکتر علیرضا رفیعی پور» نیز در این دیدار با بیان اینکه گیلان اولین استان کشور در جمع آوری کشتارگاه های سنتی است و هیج استانی بصورت کامل انجام نداده است، گفت: گیلان در حوزه طیور و آبزیان بین سه رتبه اول کشوری قرار دارد که این بخش نیاز به توجه و توسعه بیشتری دارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور امنیت غذایی و اقتصادی را خط مشی این سازمان برشمرد و اظهار کرد: در دو سال گذشته ۳۵ تا ۷۵ درصد از بیماری‌های مشترک انسان و دام نظیر سیاه زخم، تب برفکی، آبله، هاری و تب کریمه کنگو کاهش یافته است.

وی کاهش بیماری را مساوی با کاهش هزینه تولید عنوان کرد و افزود: درآمد اقتصادی حاصل از تولید دام، طیور، شیلات و عسل از درآمدهای نفتی نیز بیشتر است و امنیت جانی و سلامتی را نیز درپی دارد.



نظر شما
ادامه