کد خبر: ۵۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - خشکبار منبع مناسبی برای مواد غذایی از جمله پروتئین، ویتامین و مواد معدنی لازم برای سلامت انسان می باشد، خشکبار منبع چربی های اشباع نشده است و مفید برای پایین آوردن کلسترول و کاستن از خطر بیماری های قلبی است خشکبار اگر به گونه ای منطقی به عنوان جزئی از برنامه غذایی متعادل گنجانیده شود بیش از هر غذای دیگر مانع افزودن به وزن بدن خواهد شد.

مصرف انواع آجیل به علت داشتن مواد مغذی تامین کننده بخشی از انرژی ضروری بدن است. انواع آجیل حاوی پروتئین و اسیدهای امینه ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی همچون مس، روی و پتاسیم که برای رشد کودکان و نوجوانان مفید است.

این دانه‌های خوراکی سرشار از فسفر هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار از منیزیم است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارداسیدهای چرب موجود در بادام، گردو و بادام زمینی موجب حفظ سلامتی سلول های بدن، نرمی پوست می شود.

انواع آجیل به علت برخورداری از ویتامین E، اسید فولیک و سلنیوم، ویژگی آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد و بعنوان یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم در تامین سلامت و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کنند

انواع آجیل منبع چربی های اشباع نشده است و مفید برای پایین آوردن کلسترول و کاستن از خطر بیماری های قلبی است. انواع آجیل به خودی خود حکم معجزه را علیه بیماری قلبی ندارد و خوردن هیچ مقدار آن در رژیم غلطی را که انباشته به چربی های اشباع شده است جبران نمی کند اما می تواند به جای چربی اشباع شده غذاهایی آماده و دسرها مصرف شود. از این گذشته انواع آجیل را می توان به جای گوشت بکار برد ، .و با توجه به اینکه پروتئین آجیل از دسته پروتئین های گیاهی است اگر به همراه نوع دیگری از پروتئین های گیاهی مانند حبوبات  یا غلات مصرف شود، تاثیر بهتر و بیشتری در سلامتی بدن خواهد داشت. آجیل ها را می توان با رشته جات درآمیخت و بر روی سالاد پاشید با سبزیجات سرخ کرده و یا باقارچ پخت. شیوه مناسبی برای زندگی که در آن خطر بیماری قلبی به حداقل تقلیل یافته باشد باید شامل ورزش مرتب و غذایی باشد که درآن مقادیر بسیاری میوه ، سبزیجات ، دانه ها و مقداری آجیل ( خشکبار ) باشد.

خشکبار اگر به گونه ای منطقی به عنوان جزئی از برنامه غذایی متعادل گنجانیده شود بیش از هر غذای دیگر مانع افزودن به وزن بدن خواهد شد. در واقع خشکبار به خاطر آن که سیری آور است از پرخوری پیشگیری می کند.

در 100 گرم این گروه مواد غذایی بطور متوسط 600  کیلو کالری انرژی وجود دارد یعنی معادل انرژی مورد نیاز بدن برای هر وعده غذایی . مقدار چربی در این گروه مواد غذایی نیز معادل 80 درصد است ..

دلایل فوق الذکر کافی است تا آن را نه تنها در سفره هفت سین بلکه در برنامه غذایی روزانه مان بگنجانیم.

پسته :

پسته دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشد و به این دلیل امروزه مصرف پسته به عنوان یک آجیل مطبوع و بسیار خوشمزه در کشورهای مختلف جهان مورد توجــه می باشد.ارزش غذایی پسته نسبت به سایر آجیل ها و مواد پروتئینی و حبوبات در خور اهمیت است.

مغز پسته ماده ای نیروزا و سرشار از مواد پروتئینی، چربی ها، ویتامین ها و املاح است. پسته دارای  ارزش غذایی فراوان است. ارزش غذایی پسته به نسبت سایر آجیل ها و نیز مواد پروتئینی همانند گوشت، شیر، تخم مرغ، و نیز حبوبات درخور اهمیت است.

مغز پسته در بین بیش از دویست ماده خوراکی شامل انواع آجیل ها، حبوبات، سبزی ها، میوه های خشک و تر، لبنیات، انواع گوشت و دهها نوع خوراکی دیگر بیشترین میزان آهن قابل جذب بدن را داراست. مصرف آن در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.

فیبر بالای موجود در پسته علاوه بر اینکه حرکات غذا را در دستگاه گوارش زیاد می کند درجلوگیری از بیمارهای سرطانی موثر است. علاوه بر این فیبر بالای موجود  د رپسته آب بیشتر جذب و پرخوری را کمتر می کند.

پسته همچنین اسیدهای چربی ضروری مانند لینولیک اسید و لینولنیک اسید می باشند همچنین حاوی برخی از عناصر غذایی و ویتامین E و نیز حاوی در صد بالایی  از پروتئین و عناصر معدنی مانند کلسیم،آهن و روی می باشد. یک مزیت دیگر پسته این است که چربی موجود در پسته عمدتاً از چربی های مفید غیر اشباع تک زنجیره ای و چند زنجیره ای  با درصد پایین از چربی های اشباع شده (بطور میانگین 1 تا 5/1 گرم در اونس) می باشد. اسیدهای چرب غیراشباع تک زنجیره ای میزان پیوند پروتئین های باچگالی بالا را افزایش می دهند (کلسترول خوب) بدون آن که اثری روی افزایش لیپو پروتئین هایی باچگالی پایین داشته باشند(کلسترول بد) که عامل اصلی اکثر بیماری های قلبی از جمله تصلب شرایین می باشد. اسیدهای چرب چند زنجیره ای غیر اشباع شده هر دو نوع کلسترول را کاهش می دهد .

پسته دارای خواص درمانی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 تقویت قلب و حافظه، تقویت معده، درمان اسهال به خصوص از طریق استفاده از پوست سبز پسته، تقویت لثه و درمان جوش های دهان، خوشبویی دهان و درمان ریزش موی سر. جوشانده برگ و پوست درخت پسته، در درمان بیماری های پوستی مانند خارش موثر است. گفتنی است، پوست نازک درون پسته در درمان دردهای کبدی و روده ای، استفراغ، یرقان و سرفه های مزمن مفید است.

بادام زمینی :

بادام زمینی و کره آن، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین ها و املاحی را که به سختی بدست می آیند، تامین می کنند خوردن بادام زمینی به مقدار 5 بار یا بیشتر در هفته و هر بار 28 گرم ، احتمال بروز دیابت نوع دوم را در زنان کاهش می‌دهد. بادام زمینی دارای مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌، منیزیم و فیبر غذایی است که همگی خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهند. همچنین حاوی فیبر و منیزیم است که باعش کاهش مقاومت انسولین می‌شوند. وجود چربی امگا - 3 نیز باعث حفظ سلامت سلول ها، نرمی پوست و نیز کاهش میزان کلسترول کلی در خون می‌شود. مصرف بادام زمینی سبب کاهش کل کلسترول وLDL کلسترول ( کلسترول بد) و حفظ و نگهداریHDL کلسترول ( کلسترول خوب) و  کاهش تری گلیسیرید می شود . 85% از کل چربی بادام زمینی اشباع نشده است و 50% از این چربی ها اشباع نشده تکی می باشد که خون را از کلستول بد (لیپو پروتیین های کم تراکم) پاک می کنند، شریان های خونی را باز می کنند و خطر حمله قلبی را پایین می آورد.

 بادام زمینی منبع سرشاری از آهن، روی، ویتامین E، منیزیم و اسید فولیک است که تاثیر مهمی در مبارزه با مواد سرطان زا دارند.

 گردو :

گردو یکی از انواع آجیل ها می باشد که بیشترین فایده را برای قلب دارد. نه تنها فاقد چربی های اشباع شده می باشند بلکه حاوی امگا 3 نیز می باشند امگا 3 موجود در گردو از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کرده و لخته های خونی موجود در شریان های قلب را از بین می برد. و از آرتروز و افسردگی جلوگیری می کند

جالب است بدانید میزان امگا 3 در یک مشت گردو، از میزان امگا 3 در 30 گرم ماهی قزل آلابیشتر است .

گردو علاوه بر کاهش کلسترول مضر بدن ، موجب کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود که معمولا عامل بروز بیماری های قلبی - عروقی هستند. گردو منبع ویتامین E، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم ، فولیک اسید و ویتامین B6 است که در ساخت استخوان ها، تامین سلامت قلب و خون نقش مهمی دارند. روغن گردو نیز منبع غنی آلفا لینولئیک اسید (ALA) است که از گروه اسیدهای چرب غیراشباع اُمگا-3 می باشد.

فندق

فندق میوه ای شبیه به بلوط می باشد و با اینکه بسیار کوچک است منبع مناسبی از مواد غذایی و به ویژه ویتامینE و سلنیم می باشد.

فندق اگر همراه با شکلات های خوشمزه مصرف نشود، می توانند فواید بیشماری را برای حفظ سلامت بدن شما به همراه داشته باشد. سلنیم مانع پیری زودرس و فرسایش بافتها می شود و ویتامین E نیز در تولید گلبول های سفید و قرمز خون موثر است.

بلوط

بر خلاف سایر آجیل ها داخل بلوط سفت و سخت نبوده و نرم و آبدار می باشد. به این دلیل که دارای مقداری تانیک اسید هستند، نمی توانید آنرا نپخته مصرف کنید زیرا ممکن است دچار ناراحتی های مزاجی شوید. می توانید آنرا به صورت پخته و یا بو داده مصرف کنید.

بلوط دارای ویتامین C , B6 می باشد. ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان می باشد که بروز سرماخوردگی و عفونت جلوگیری می کند. ویتامین B6 نیز به تولید پروتیین، هورمون و سلول های جدید کمک می کند. پتاسوم نیز عملکر سیستم عصبی و جریان خون را بهبود می بخشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ملیحه
|
-
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
0
0
سلام
دستون درد نکند خیلی ممنون

خیلی استفاده کردیم
نظر شما
ادامه